پرسش و پاسخ با اعضای دولت

وزیر نفت:
افتتاح پروژه‌های نفت و گاز به‌ارزش 3 میلیارد دلار

وزیر نفت اعلام کرد: فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی در دهه فجر به بهره برداری می رسد که روزانه ۵۶ تا ۶۰ میلیون متر مکعب گاز را فرآوری خواهد کرد و با بهره‌برداری از این مرحله، پرونده احداث پالایشگاه‌های پارس جنوبی بسته می‌شود. جواد اوجی گفت برای این فاز از پارس جنوبی حدود ۲.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

وزیر کشور:
برپایی۲۰ هزار چادر برای زلزله زدگان خوی

وزیر کشور گفت: بیش از ۲۰ هزار چادر برای اسکان زلزله زدگان توزیع و
۴۵ کمپ اسکان برای ساماندهی آنان ایجاد شده است. احمد وحیدی با بیان اینکه وسایل گرمایشی برقی و نفتی بین زلزله زدگان توزیع شده است، اظهار داشت: کمک‌رسانی‌های فراوانی انجام شده است و بنیاد مسکن، هلال‌احمر، سپاه، ارتش، فراجا، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی با محوریت استاندار وارد صحنه شدند.

سخنگوی دولت:
طرح تشکیل سازمان بازرگانی تصویب شد

بهادری جهرمی درباره تشکیل سازمان بازرگانی گفت: تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به تصویب دولت رسید و قرار شد زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری باشد.  بزودی جزئیاتش نهایی و تقدیم مجلس می‌شود. بهادری جهرمی درباره مصوبه مولد سازی دارایی های دولت گفت: چندین سال است که قانونگذار در قانون بودجه احکامی را برای تسریع و تقویت مولد سازی مقرر می کند اما ...

وزیر امور اقتصادی و دارایی:
مشکلی در تأمین ارز  واردات نداریم

خاندوزی: امیدواریم با ابلاغیه بانک مرکزی، از هفته آینده شاهد سرعت بخشیدن به فرایند وام‌های خرد باشیم. سیداحسان خاندوزی گفت: با توجه به تراز تجاری مثبت کشور، مشکلی در تأمین ارز مورد نیاز برای تجارت و واردات رسمی نداریم و تخصیص ارز بدون محدودیت انجام می‌شود. وی میزان تراز تجاری کشور را در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۲۰ میلیارد دلار برآورد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
مخالفت رئیس جمهور با رویکرد امنیتی درباره حجاب

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: شخص رئیس جمهور و دولت معتقدند که مسأله حجاب یک مسأله فرهنگی و اجتماعی است و این مسأله جز راه فرهنگی و اجتماعی راه دیگری برای مدیریت ندارد؛ آقای رئیس جمهور مخالف رویکرد سیاسی و امنیتی به موضوع پوشش بوده و معتقدند جامعه ایرانی یک جامعه عمیقاً عفیف است و...

گروه سیاسی/ روز گذشته پس از پایان جلسه هیأت دولت، اعضای کابینه در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا از مهمترین رویدادهای حوزه کاری خود بگویند. از جمله معاون اجرایی رئیس جمهور خبر داده، در این ایام طرح‌های مختلفی در چهار هزار سرفصل به بهره‌برداری می‌رسد. گزارش این رویداد را بخوانید.
***
اوجی: بهره‌برداری از 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری
وزیر نفت اعلام کرد: فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی در دهه فجر به بهره برداری می رسد که روزانه ۵۶ تا ۶۰ میلیون متر مکعب گاز را فرآوری خواهد کرد و با بهره‌برداری از این مرحله، پرونده احداث پالایشگاه‌های پارس جنوبی بسته می‌شود. جواد اوجی با بیان اینکه برای این فاز از پارس جنوبی حدود ۲.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است، گفت: مجموع طرح‌های پتروشیمی و پالایشگاه گاز که در دهه فجر به بهره برداری می رسد، بالغ بر ۳ میلیارد دلار است. وی در رابطه با تعرفه گاز مشترکان خانگی گفت: پیشتر اطلاع رسانی کرده بودیم مشترکانی که خارج از الگو، مصرف داشته باشند رویه متفاوتی در پیش خواهیم گرفت؛ همچنین بر اساس قانون بودجه آن دسته از مشترکانی که در سقف الگوی مصرف گاز هستند هیچ گونه افزایش قیمتی ندارند و نزدیک به ۶۰ درصد از مشترکان گاز هیچ گونه افزایش قیمت نداشتند.
 منصوری: ری؛ میزبان رئیسی
معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در دهه فجر طرح‌های مختلفی در چهار هزار سرفصل به بهره برداری می رسد که در مجموع برای آنها ۲۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۸.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته است. بوشهر، خوزستان و اصفهان بیشترین سهم را در این پروژه ها دارند. محسن منصوری با بیان اینکه این پروژه ها در استان های مختلف به بهره برداری می رسد، ابراز امیدواری کرد که با افتتاح آنها رونق خوبی در حوزه های مختلف اقتصادی شاهد باشیم. معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین از سفر آیت الله رئیسی به شهرستان ری در روز سیزدهم بهمن خبر داد.
اسماعیلی: مخالفت رئیس جمهور با رویکرد امنیتی درباره حجاب
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: شخص رئیس جمهور و دولت معتقدند که مسأله حجاب یک مساله فرهنگی و اجتماعی است و این مسأله جز راه فرهنگی و اجتماعی راه دیگری برای مدیریت ندارد؛ آقای رئیس جمهور مخالف رویکرد سیاسی و امنیتی با موضوع پوشش بوده و معتقدند جامعه ایرانی یک جامعه عمیقاً عفیف است و اگر هم جایی اخلالی داریم باید با رویکرد فرهنگی برخورد کنیم و لذا این موضوع در مجموعه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازماندهی شده و کارهای ایجابی نظیر نمایشگاه خانواده خوب در همین راستاست. وی اظهار داشت: قرارگاه زیست عفیفانه در قالب یک کار جمعی فشرده شکل گرفته و ابعاد فعالیت آن به تدریج گسترده خواهد شد. اسماعیلی درباره اظهار نظر یک فعال سیاسی درباره هنرمندان گفت: بررسی ها مشخص کرد فایل منتشر شده، تقطیع شده؛ گفتم یک پیگیری قضایی و حقوقی شود که مسأله روشن شود؛ گوینده نیز عذرخواهی کرد و توضیح داد و این توضیحات مقبول جامعه هنری واقع شد.
وحیدی: برپایی۲۰ هزار چادر برای زلزله زدگان خوی
وزیر کشور با ارائه آماری از امدادرسانی به زلزله زدگان شهرستان خوی گفت: بیش از ۲۰ هزار چادر برای اسکان زلزله زدگان توزیع و ۴۵ کمپ اسکان برای ساماندهی آنان ایجاد شده است. احمد وحیدی با بیان اینکه وسایل گرمایشی برقی و نفتی بین زلزله زدگان توزیع شده است، اظهار داشت: کمک‌رسانی‌های فراوانی انجام شده است و بنیاد مسکن، هلال احمر، سپاه، ارتش، فراجا، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی با محوریت استاندار وارد صحنه شدند.
فاطمی امین: رتبه هفتم تولید فولاد
وزیر صنعت، معادن و تجارت اعلام کرد : در بین 10 کشوری که بیشترین تولید فولاد را در جهان دارند، ایران به رتبه هفتم ارتقا یافته است. سیدرضا فاطمی امین اظهار داشت: خوشبختانه در طول سال ۲۰۲۲ میلادی رشد تولید فولاد در ایران در میان ۱۰ کشوری که به لحاظ میزان فولاد برتر هستند، بیشترین رشد را داشته است. فاطمی‌امین در مورد موضوع خودروها گفت: در زمینه خودرو طرحی در دولت بررسی و نهایی شده است که براساس آن، خودروهایی که در مناطق آزاد تردد می‌کنند مجوز خواهند داشت شماره‌گذاری شده و در کل کشور استفاده شوند.
بهادری جهرمی: تخفیف 34 قلم‌کالا   تا پایان ماه رمضان
سخنگوی دولت اعلام کرد که درباره 34 قلم کالای مورد نیاز روزمره مردم از امروز تا پایان ماه رمضان با قیمت تخفیفی توزیع می‌شود؛ این کالاها فقط مخصوص یک شرکت نیست ‌ و به موازات این طرح ها، قانون کالابرگ الکترونیکی نیز در سه استان قزوین، گیلان و مرکزی اجرا می شود. بهادری جهرمی درباره تشکیل سازمان بازرگانی هم گفت: تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به تصویب دولت رسید و قرار شد زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری باشد.  بزودی جزئیاتش نهایی و تقدیم مجلس می شود.
بهادری جهرمی درباره مصوبه مولد سازی دارایی های دولت گفت: چندین سال است که قانونگذار در قانون بودجه احکامی را برای تسریع و تقویت مولد سازی مقرر می کند اما متأسفانه تجربه نشان داده فرایندها و روال های موجود توانایی انجام این تکلیف قانونی را ندارد. اگر موضوع بد بود طبیعتاً نباید قانونی برای آن تصویب می شد در حالی که قوانین متعددی در این حوزه وجود دارد اما این قانون در عمل قابلیت اجرا نمی یابد و آسیب ها و چالش هایی داشته و درصد تحقق آن نزدیک به صفر بوده است.سخنگوی دولت گفت که در ۶ محور آسیب شناسی جامعی در خصوص دارایی های دولت صورت گرفت که البته از سال ۹۹ آغاز شده بود و مسأله جدیدی نیست؛ در دولت دوازدهم و مجالس قبل هم این موضوع مطرح شده بود و انجام این کار تکلیف دولت است که اصرار بر انجام آن بوده و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید داشتند.
زارع‌پور: فعالیت پلتفرم‌های خارجی مشروط  بر پایبندی به قواعد خودشان
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما از فعالیت هر پلتفرم خارجی در ایران استقبال می‌کنیم مشروط بر اینکه حداقل به قواعد خودشان پایبند باشند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: همین‌جا اعلام می‌کنیم از هر پلتفرم خارجی که قواعد جمهوری اسلامی یا حداقل قواعد خودشان را بپذیرند و به آن پایبند باشند که بتوانیم حقوق مردم را در این پلتفرم‌ها دنبال کنیم، استقبال خواهیم کرد.
زارع‌پور بیان کرد: مصوبه فیلتر شدن اینستاگرام و تلگرام که رئیس جمهور هم به آن اشاره کردند ارتباطی به وزارت ارتباطات یا حتی دولت ندارد؛ این تصمیمی است که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور سران سه قوه گرفته شده است.
خاندوزی: مشکلی در تأمین ارز واردات نداریم
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امیدواریم با ابلاغیه بانک مرکزی، از هفته آینده شاهد سرعت بخشیدن به فرایند وام‌های خرد باشیم. سیداحسان خاندوزی گفت: با توجه به تراز تجاری مثبت کشور، مشکلی در تأمین ارز مورد نیاز برای تجارت و واردات رسمی نداریم و تخصیص ارز بدون محدویت انجام می‌شود. وی میزان تراز تجاری کشور را در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۲۰ میلیارد دلار برآورد کرد. وی درباره مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت توضیح داد: در کشور ده‌ها هزار پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که می‌توان آنها را با تزریق منابع زنده کرد. وی با بیان اینکه در روزهای اخیر برخی در شبکه‌های مجازی اقدام به فضاسازی در این خصوص کردند، اظهار داشت:‌ سه قوه در این مسیر فعال هستند و اساساً در این مسیر تحولی رو به پیشرفت و برای آینده سرمایه‌گذاری و پروژه‌های عمرانی استان‌ها هیچ عقب‌نشینی صورت نخواهد گرفت. خاندوزی افزود: اگر ایرادات فنی و تخصصی وجود داشته باشد، شورای عالی هماهنگی سران سه قوه آن را در مصوبه جدید خود در قالب اصلاحیه لحاظ خواهد کرد و تصمیم گیری‌ها در شفاف‌ترین حال ممکن اطلاع‌رسانی خواهد شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: سال‌ها بود که دستگاه‌ها و مدیران دولتی در برابر واگذاری زمین‌ها و ساختمان‌های متروکه خود مقاومت می‌کردند و به همین دلیل این مصوبه در سران قوا به تصویب رسید.
مرتضوی:اجرای کالابرگ الکترونیکی در سه استان
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی در سه استان گیلان، مرکزی و قزوین خبر داد. سید صولت مرتضوی گفت: حتماً این طرح تا آخر سال به صورت سراسری اجرا می‌شود. دولت هیچ بنایی ندارد که یارانه نقدی را حذف کند، اما تکلیف قانونی است که کالابرگ‌ الکترونیکی هم باشد.  
اسلامی: پوشش پدافند هوایی کشور قدرتمند است
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره زمان سفر گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران اظهار داشت: گروسی اعلام کرده قصد چنین سفری دارد و این سفر بعد از اجلاس سری که با وزرای شورای اروپا و در پارلمان اروپایی داشتند، بیان شد؛ البته ادبیاتی که از سیستم غربی منتشر می‌شود دارای حقایقی است که گفته نمی‌شود. محمد اسلامی درباره بازنگری در سطح امنیت تأسیسات هسته‌ای با تأکید بر اینکه به لحاظ امنیتی و حفاظتی نظام پدافندی خوبی داریم، گفت: پوشش پدافند هوایی کشور قدرتمند است و سازمان هم تمهیداتی دارد و دشمن همواره ناکام مانده و خواهد ماند. وی درباره تغییر در سطح تعهدات هسته‌ای ایران اظهار کرد: ما تعهد جامانده‌ای نداریم، عملیات روانی و اظهارات آنها متمرکز بر بحث برجام است. برجام یک معامله است که دو سمت دارد، وقتی تعهداتشان را انجام نمی‌دهند دیگر دلیلی ندارد ما پایبند به تعهداتی باشیم که با عملیات فشار تلاش دارند در ایران تشدید کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به حمله پهپادی به یکی از کارگاه‌های وزارت دفاع در اصفهان گفت: وزارت دفاع خیلی زود و بهنگام این موضوع را گزارش داد. این حمله را سریع دفع کردند و این اقدام ناموفق بود؛ خود امریکایی‌ها هم به آن اشاره کردند.

 


 

جستجو
آرشیو تاریخی