صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۸

بازار گوشت قرمز به ثبات رسید

توزیع گسترده گوشت گوسفندی با قیمت ۱۸۰ هزار تومان در بازار

امین محمودی
 خبرنگار

طی یک ماه اخیر قیمت گوشت قرمز با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است، به طوری که مشاهدات بازار نشان می‌دهد قیمت هر کیلو گوشت گرم گوسفندی به بیش از 300 هزار تومان رسیده که همین امر منجر به کاهش مصرف این کالای اساسی مورد نیاز خانوار شده است.
با این حال کارشناسان معتقدند، به دلیل وفور در عرضه گوشت قرمز و وجود دام مازاد در کشورمان قیمت واقعی گوشت قرمز 180 تا 200 هزار تومان است، به طوری که توقف صادرات دام به کشورهای همسایه به این امر صحه می‌گذارد.
از طرف دیگر بازار مرغ و تخم مرغ نیز با کاهش قیمت و افزایش تولید روبه‌رو شده است و با توسعه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم کشورهای بیشتری خواهان محصولات دامی کشورمان هستند.
در همین خصوص دیروز (سه‌شنبه) حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» درخصوص میزان واردات و توزیع گوشت گرم گوسفندی برای تنظیم بازار داخلی اظهار داشت: این محصول به صورت گرم  و با قیمت هر کیلوگرم 180 هزار تومان به صورت شقه عرضه می‌شود.
وی افزود: این محصول ابتدا در میادین میوه و تره‌بار، بعد از آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و در مراحل بعد به طور گسترده در فروشگاه‌های سطح شهر توزیع می‌شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: توزیع گوشت گوسفندی با قیمت مصوب تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و در کنار آن گوشت منجمد داخلی نیز توزیع می‌شود.
وی تصریح کرد: گوشت گوسفندی داخلی نیز به صورت منجمد و با قیمت هر کیلوگرم 155 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و محدودیتی برای عرضه این محصولات نداریم. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توزیع گوشت‌های وارداتی، بازار گوشت قرمز به ثبات رسیده است و قطعاً در روزهای آتی کاهش قیمت اتفاق می‌افتد. این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی درخصوص علل گرانی گوشت قرمز طی یک ماه اخیر نیز خاطرنشان کرد: علت اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز به اتفاقات فصلی و حضور دلالان در بازار برمی‌گردد.
دماوندی‌نژاد تصریح کرد: دام سبک از جمله گوسفند و بز در شهریور و مهرماه معمولاً جفت‌گیری کرده و زایش نیز در اسفندماه صورت می‌گیرد، از همین رو نمی‌توانیم طی این مدت آنها را به کشتارگاه برده و ذبح کنیم. وی با بیان اینکه دچار پدیده موسوم به «بهار سیاه» در عرضه دام سبک شده‌ایم، افزود: از طرف دیگر با توجه به بارش‌های مناسب در استان‌های همجوار با رشته‌کوه‌های زاگرس و البرز، دامداران از فروش دام‌های خود امتناع ورزیده و آنها را تا انتهای بهار در مراتع پروار خواهند کرد و با توجه به هزینه پایین غلات نسبت به نهاده دامی از این محصولات برای تعلیف دام‌های خود استفاده خواهند کرد.
معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار «ایران» درخصوص محصولات دام به کشورهای دیگر نیز گفت: با توجه به افزایش تولید محصولات دامی، آمادگی صادرات در بازارهای منطقه و فرامنطقه‌ای از جمله چین و روسیه را داریم که در همین خصوص کارهایی صورت گرفته است. دماوندی‌نژاد تصریح کرد: توافقاتی با اقلیم کردستان عراق و بلاروس صورت گرفته است تا بتوانیم محصولات بیشتری به این بازارها داشته باشیم، همچنین قرار است تولید محصولات دامی با برند مشترک با بلاروس داشته باشیم تا محصولات ایرانی به بازارهای اروپایی نیز راه پیدا کند.  وی افزود: با توجه به اهداف معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی برای تولید 3 میلیون تن گوشت مرغ، یک میلیون و 200 هزار تن گوشت قرمز و یک میلیون و 400 هزار تن تخم مرغ، طبیعی است که باید بازارهای بیشتری همچون روسیه و چین را نیز فتح کنیم تا مازاد تولید در کشور هدر نرود.
قیمت گوشت مرغ برای شب عید تغییری ندارد
 معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید و ذخایر مطلوب بی‌سابقه پشتیبانی امور دام، قیمت گوشت مرغ برای شب عید تغییری ندارد. دماوندی‌نژاد در ادامه گفت: ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال با اصلاح نظام یارانه یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی کشور طی سالیان اخیر به اجرا درآمد.  وی گفت: با این حال و پس از 8 ماه از اجرای این طرح در بخش طیور قیمت مرغ با مدیریت وزارت جهاد کشاورزی قیمت‌گذاری شده و نرخ هر کیلو گوشت مرغ حتی از قیمت مصوب دولت پایین‌تر است.
 دماوندی‌نژاد افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید و ذخایر بی‌سابقه پشتیبانی امور دام، قیمت گوشت مرغ برای شب عید تغییری ندارد.  معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در ماه‌های پایانی سال وزارت جهاد برای تنظیم بازار گوشت قرمز، مبادرت به واردات گوشت کرده است. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دام سبک باید به اقتضائات فصلی توجه داشته باشیم، گفت: در سال‌هایی که بارش در کشور مناسب است، میزان عرضه دام به سبب استفاده از علوفه رایگان کاهش می‌یابد و در شرایط خشکسالی، میزان عرضه دام به بازار افزایش می‌یابد.
آمار تولید و رتبه ایران در جهان
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در بخشی دیگر از سخنان خود به آمار تولید و رتبه ایران در بین سایر کشورها پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۱، ۹۲۱ هزار تن گوشت قرمز از منابع داخلی تولید شد و جایگاه نوزدهم را برای ایران در جهان رقم زد. این عدد در سایر محصولات کشور به این شرح است؛ شیر خام با تولید ۱۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تن رتبه ۲۱، طیور با ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تن رتبه ۸، تخم مرغ با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رتبه ۱۰، تولید عسل رتبه ۳ و کرم ابریشم رتبه ۸ را دارد.
وی در بخش نهاده‌های دامی عنوان کرد: کشور برای تأمین نهاده‌های دامی، سالانه بین ۵۴ تا ۵۵ میلیون تن نهاده دامی نیاز دارد تا تبدیل به محصول نهایی شود. او اظهار کرد: ارز تولیدات دامی و زیرمجموعه‌های آن معادل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که ثروت عظیمی محسوب می‌شود. در واقع پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت ایران به شمار می‌رود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی