صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

فصل بی رونقی بازار مرکبات شمال در نبود صنایع تبدیلی تکرار شد

دستور رئیس‌جمهور برای حل مشکل باغداران مازندران

ایران زمین - مشکلات کشاورزان مازندرانی در عرضه محصول از برنج به سمت مرکبات منتقل شده است. امسال قیمت مرکبات مازندران با وجود اینکه به‌لحاظ کیفیت و کمیت بهتر از سال گذشته است، اما نه تنها افزایش نداشته بلکه به گفته باغداران نسبت به سال گذشته در هر کیلوگرم در محل باغ تا پنج هزار تومان پایین‌تر است. مازندران ۱۱۲ هزار هکتار باغ مرکبات با متوسط تولید ۲میلیون و ۷۰۰هزار تن دارد، برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از اول مهر آغاز شد و اکنون تا ۹۰ درصد برداشت محصول مرکبات که ۷۰ درصد سطح باغ‌های مرکبات استان را پرتقال تشکیل می‌دهد، انجام شده است. اکنون چشم امید باغداران به ورود دولت به بازار راکد و کم تقاضای مرکبات است، تا همانگونه که دستور رئیس جمهور و پیگیری‌های معاون اول رئیس‌جمهور موجب گشایش در بازار برنج شد، بازار مبهم مرکبات و هزاران تن محصول برداشت شده نیز از بلاتکلیفی خارج شود.
نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: موضوع مطالبه فروش و بازار مرکبات استان با شخص آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور محترم در میان گذاشته و صحبت شد و ایشان دستور و قول پیگیری حل مشکلات باغداران را دادند.
آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی افزود: مقرر شد تا تصمیمی برای محصولاتی که در دست کشاورزان باقی مانده است، گرفته شود و ایشان هم قول پیگیری دادند، البته طی تماس تلفنی با وزیر جهاد کشاورزی و همچنین ارائه تذکر در دو سه خطبه به‌صورت جدی از مسئولان درخواست پیگیری داشتیم.
مطالبات معوق باغداران
علاوه بر فروش نرفتن محصولات امسال باغداران، یکی از مطالبات‌شان تسویه مطالبات سال گذشته آنهاست.
به گفته مباشر تهیه و توزیع میوه شب عید در مازندران، تأمین میوه شب عید امسال به تشکل‌ها واگذار شده  درحالی که هنوز طلب باغداران از سال قبل تسویه نشده است.
علیرضا رنجبر با اشاره به اینکه مباشرت خرید و توزیع میوه شب عید به تعاون روستایی استان مازندران واگذار شده است، گفت: اتحادیه تعاون برای خرید ۳۵۰ تن سیب و ۲۵۰ تن پرتقال برنامه‌ریزی کرده و قرارداد اولیه منعقد شده است. وی با عنوان اینکه هنوز قیمت محصولات اعلام و تعیین نشده است، گفت: یکی از مشکلات موجود، تأمین نقدینگی است و دولت برأی تأمین منابع برنامه‌ریزی نکرده است.
وی با اظهار اینکه خرید میوه شب عید به تشکل‌ها واگذار شده ولی منابعی برای آن تأمین نشده است، گفت: از طریق صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی تاحدودی منابع را تأمین کردیم.
رنجبر یادآور شد: هر نوع ضرر و زیان طرح به عهده مباشر تأمین است و دولت تمامی اختیارات را به بخش خصوصی و تشکل‌ها واگذار کرده است.
مباشر تهیه و توزیع میوه شب عید در مازندران، درباره طلب از فروش مرکبات شب عید سال قبل گفت: ۳۴ میلیارد تومان از سال قبل طلب داشتیم که تاکنون ۷۰ درصد آن وصول شد و مابقی مطالبات همچنان پرداخت نشده است.
صنایع تبدیلی توسعه یابد
هرچند دولت قول داده است که به مشکلات باغداران رسیدگی خواهد کرد اما به گفته کارشناسان تا زمانی که صنایع تبدیلی در استان‌های مازندران و گلستان که سهم بیشتری در تولید محصولات باغی نسبت به گیلان دارند توسعه نیابد، در بر همین پاشنه می‌چرخد و مشکل میوه‌های بر زمین مانده و فروش نرفته در سال‌های آینده هم تکرار خواهد شد. محصولات درجه سه باغداران ماده اولیه مناسبی برای مراکز فرآوری و صنایع تبدیلی است. باغداران دو استان مازندران و گلستان مجبورند میوه‌های خود را با صرف هزینه حمل بالا و زمان زیاد به استان آذربایجان غربی ارسال کنند زیرا صنایع تبدیلی در این استان به‌صورت نسبی توسعه یافته است و در استان‌های مازندران و گلستان ظرفیتی در بخش صنعت برای پذیرش این میوه‌ها برای فرآوری نیست.
هفته گذشته در استان گلستان جلسه‌ای با موضوع مشکلات باغداران این استان در شورای اداری بندر گز و با حضور استاندار گلستان برگزار شد. «محمد تقی رجایی» مدیر کل تعاون روستایی استان گلستان در این جلسه یکی از مشکلات مهم دو استان گلستان و مازندران را عدم وجود صنایع تبدیلی مرکبات دانست و گفت: مشکل اصلی استان مازندران و گلستان عدم وجود صنایع تبدیلی است که هم اکنون شاهد هستید که به علت سرمای زودهنگام و خسارات به وجود آمده به باغ‌های مرکبات در این دو استان، باغداران محصولات خود را به استان آذربایجان غربی ارسال می‌کنند که متأسفانه مشکلاتی را برای این دو استان و استان مذکور به وجود آورده است.
وی درباره علت عدم خرید مرکبات درجه 3 در روز‌های اخیر از باغداران گلستان گفت: علت عدم خرید مرکبات از باغداران گلستانی و به وجود آمدن وقفه در همین راستا را می‌توان بی‌برنامگی مسئولان استان مازندران در خرید محصولات پرتقال و ارسال آن به مرکز فرآوری استان آذربایجان غربی(ارومیه) دانست  که متأسفانه این موضوع مشکلاتی را برای این دو استان، باغداران و همچنین رانندگان به وجود آورده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی