صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

تا آخر هفته سفر نروید

راههای مسدود و جاده‌های سفیدپوش

ایران زمین - بارش برف و باران در اکثر مناطق کشور ادامه دارد و مرکز مدیریت راه‌های کشور از هموطنان خواسته‌است از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند.
براساس گزارش‌ها حرکت و ادامه مسیر خودروها در برخی از جاده‌های استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان، چهارمحال و بختیاری و کردستان بدون بهره‌گیری از تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ دشوار و حتی ناممکن است.
بارش 135 سانتیمتری برف در کوهرنگ
مرکز مدیریت راه‌های کشور هم از انسداد محور پیرانشهر- تمرچین در پی بارش برف سنگین تا اطلاع ثانوی خبر داده است ضمن اینکه کوهرنگ چهارمحال و بختیاری با ثبت بارش برف به بیش از ۱۳۵ سانتی متر بیشترین میزان را داشته است.
محمد امیدفر رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی به ایرنا گفت: بارش برف که از بامداد دیروز در این استان آغاز شد، تبریز و اغلب شهرها را سفیدپوش کرده است و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد سامانه بارشی کلیه نواحی بویژه نیمه جنوبی استان را دربر گرفته و فعالیت آن تا اواخر هفته در استان تداوم خواهد یافت.
وی اظهار داشت: فعالیت این سامانه موجب لغزندگی، مه گرفتگی، کولاک برف، اختلال در تردد بویژه در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی و در نواحی گرمسیر استان احتمال آبگرفتگی معابر عمومی می‌شود.
غلامرضا رسول‌زاده معاون مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی نیز گفت: بارش برف موجب مشکلاتی در تردد تعدادی از روستاهای استان شد که راه ۲۸۸ روستا برف‌روبی شده و تلاش برای رفع مشکل در تردد ساکنان ۲۰ روستای استان ادامه دارد.
مهدی صابری رئیس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی هم گفته است: بارش برف که از 3 روز پیش به‌صورت پراکنده در مناطق مختلف این استان آغاز شده باعث سفید پوش شدن اغلب نقاط و شهرها شده است و بیشترین میزان بارش‌های ثبت شده از شهرهای جنوبی استان و سردشت و پیرانشهر با ۱۴ میلی‌متر گزارش شده است.
ریزش کوه در جاده چالوس
بارش‌ها در ارتفاعات البرز هم شدت گرفته سبب انسداد راه ارتباطی ۱۲ روستا در شهرستان طالقان و ۱۲ روستا در حاشیه جاده گردشگری کرج–‌چالوس شده است. روز گذشته اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای البرز از مسدود شدن جاده چالوس به علت ریزش بهمن خبر داد. هر چندمسیر مسدود شده در 5 نقطه ریزش کوه در جاده چالوس باز گشایی شد، اما تردد در این جاده پر خطر ارزیابی شده است.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای البرز گفت: با توجه به بارش برف، احتمال ریزش بهمن و سنگ در جاده کرج – چالوس دور از انتظار نیست؛ رانندگانی که قصد تردد در محورهای کوهستانی استان البرز را دارند با احتیاط حرکت کنند.
سرهنگ پیمان کرمی رئیس پلیس‌راه البرز نیز از بارش شدید برف در جاده کرج‌-‌چالوس خبرداد و گفت: تردد وسایل نقلیه بدون زنجیر چرخ دراین مسیر ممنوع است. وی اظهار کرد: بارش برف در جاده کرج‌-‌چالوس تاکنون بسیار شدید است و مأموران راهداری بدون وقفه اقدام به پاکسازی می‌کنند.
سرهنگ موسی بزرگی رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: چهار گردنه ارتباطی استان شامل خوش ییلاق در شاهرود، آهوان در محور دامغان- سمنان، بشم در مسیر سمنان- فیروزکوه و گردنه محور فولادمحله در مهدیشهر درگیر بارش برف است و همراه داشتن زنجیر چرخ الزامی است. وی ابراز کرد: تمام محورهای مواصلاتی استان سمنان به‌دلیل بارش باران لغزنده است و توصیه می‌شود رانندگان از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند ضمن اینکه همراه داشتن زنجیر چرخ یک الزام است تا در مناطقی از جاده که به‌دلیل بارش برف یخبندان است، رانندگان با زنجیر چرخ تردد کنند.
مسدود شدن راههای 400 روستا در لرستان
مهدی پازوکی مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان به ایرنا گفت: ۳۲۰ راه روستایی شهرستان الیگودرز و ۸۱ راه روستایی بخش پاپی در خرم‌آباد به علت بارش سنگین برف مسدود است. وی بیان کرد: به علت بارش سنگین برف برخی راه‌های روستای بخش بیرانوند مسدود شده اما در راه‌های اصلی این بخش با زنجیر چرخ امکان تردد وجود دارد.
پازوکی اظهار داشت: گردنه‌های گله بادوش، فرسش و آبشار الیگودرز مسدود و در مابقی راه‌های شهرستان‌ها تردد روان است، همچنین تردد در محور بروجرد- اراک در گردنه هیراب با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
جاده هراز مسدود شد
رضا طاهرخانی فرماندار شهرستان دماوند با اعلام بسته شدن جاده هراز گفت: با توجه به تداوم بارش برف و سرمای هوا از دیروز سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه جاده هراز در حوزه استحفاظی استان تهران به طور موقت به منظور جلوگیری از ترافیک و سقوط بهمن با همکاری راهداری و پلیس‌راه مسدود شد. وی  از رانندگانی که قصد تردد در محورهای کوهستانی و برفگیر شهرستان‌ دماوند را دارند خواست زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی