صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۹

در 2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی صورت گرفت

استقبال کشاورزان سراسر کشور از کشت قراردادی

تا افق 1404 نزدیک به 20 درصد از اراضی کشاورزی به زیر کشت قراردادی خواهد رفت

امین محمودی
 خبرنگار
یکی از طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و رسیدن به امنیت غذایی اجرای کشت قراردادی در کشور است، این طرح به این صورت است که تأمین کود و سم برای کشاورز و بیمه محصولات کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاوزی صورت گرفته و کشاورز ملزم خواهد شد پس از برداشت، محصولش را با نرخ خرید تضمینی به دولت بفروشد.
کشت قراردادی در 10 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی
تا پیش از سال زراعی جاری آمارها حاکی از آن بود که در کشورمان تنها یک درصد از اراضی کشاورزی به زیر کشت قراردادی رفته است ولی با این حال وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد برای حمایت هر چه بیشتر از کشاورزان تا افق 1404 نزدیک به 20 درصد از اراضی کشاورزی را به زیر کشت قراردادی ببرد که مهم‌ترین این محصولات گندم، برنج و دانه‌های روغنی است. سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی معتقد است: کشور به ۱۰ میلیون هکتار کشاورزی قراردادی نیاز دارد تا بتوانیم حدود ۱۰۰ میلیون تن محصول مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.
جزئیات طرح اجرای کشت قراردادی
کشت قراردادی در دومین سال خود قرار است در 2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشورمان صورت گیرد و این در حالی است که سال گذشته به صورت آزمایشی و در ۲۵۰هزار هکتار انجام شد و برخی از کارشناسان معتقدند بخشی از افزایش تولید گندم امسال مدیون کشت قراردادی است. گندم، برنج، دانه‌های روغنی(از جمله سویا، کلزا، ذرت)، برگ سبز چای، پنبه، چغندرقند، مرکبات، سیب درختی از جمله محصولاتی هستند که وزارت جهاد کشاورزی در قالب کشت قراردادی قصد دارد تولید آنها را افزایش دهد تا در برخی از محصولات ضریب خودکفایی را افزایش دهد.
اشتیاق کشاورزان نسبت به کشت قراردادی
خبرها از سراسر کشور حاکی از آن است که کشاورزان به دلیل کمبود نقدینگی خود از این طرح استقبال کردند تا خیالشان از بابت فروش محصولشان راحت باشد به طوری که 80 درصد کشاورزان زنجانی که مشمول کشت آبی قراردادی بودند در این طرح شرکت کردند. تقی‌زاده، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری نیز می‌گوید: تاکنون کشاورزان استان استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند و امید می‌رود با مشارکت حداکثری کشاورزان بتوان در پایان سال زراعی محصول قابل توجهی در استان برداشت شود. کشاورزان سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان نیز از اجرای این طرح خشنود هستند به طور که حداقل هم‌اکنون 50 درصد از این اراضی به زیر کشت قراردادی رفته‌اند، در غرب کشور کشاورزان استان‌های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی گندم را به زیر کشت قراردادی برده‌اند. قم، خوزستان، مشهد، فارس و آذربایجان شرقی نیز دیگر استان‌هایی هستند که کشاورزانشان به کشت قراردادی گندم و دانه‌های روغنی مبادرت ورزیده‌اند.
برنامه‌ریزی مناسب دولت برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی
مهدی سروی، کارشناس مسائل کشاورزی و امنیت غذایی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: کشت قراردادی چون یکی از روش‌های حمایت از کشاورزان است مورد توجه دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی واقع شده است، به طوری که این نوع حمایت یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تولید و خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی و همچنین محصولات صادرات محور بخش کشاورزی به شمار می‌رود. وی افزود: محصولاتی که به لحاظ غذایی ارزش بالایی دارند همانند گندم، جو، ذرت، سویا و کلزا ومحصولاتی که کشورمان می‌تواند به صادرات آنها بپردازد مثل محصولاتی باغی و صیفی جات(سیب زمینی، گوجه، پیاز) می‌توانند مشمول کشت قراردادی در کشور شوند چون همواره بازار ثابتی برای خرید این محصولات در کشور و خارج از کشور وجود دارد. سروی در خصوص مزایای توسعه کشت قراردادی در بخش کشاورزی نیز اظهار نمود: کشت قراردادی سبب می‌شود دولت برای ماه‌های مختلف سال بداند چه حجمی از محصول در کشور وجود دارد تا بتواند متناسب با نیاز کشور برنامه‌ریزی صادراتی و وارداتی صورت دهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی