صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

نشست کابینه امنیتی یکشنبه شب تل‌آویو، صحنه جدال بین مسئولان امنیتی و وزرای افراطی شد

فروپاشی از درون

لاله مهرزاد/ کمتر از یک هفته پس از هشدارهای رئیس رژیم صهیونیستی درباره فروپاشی این رژیم بر اثر شکاف‌های داخلی میان سیاستمداران تل‌آویو، کابینه امنیتی بنیامین نتانیاهو در جلسه شامگاه یکشنبه خود تبدیل به صحنه اختلافات بین رئیس شین بث و وزیر امنیت داخلی کابینه شد.
به گزارش سایت روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، رونین بار، رئیس شین بث در نشست کابینه امنیتی که یکشنبه شب برگزار شد، وارد جدلی شدید با ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی شد که پیش‌تر همصدا با بتسئیل اسموتریچ، وزیر دارایی خواهان منع رفت و آمد در برخی مناطق کرانه باختری شده بود. او در این نشست مخالفت کامل خود با چنین طرح‌هایی را اعلام کرد و به آنها متذکر شد که چنین سیاست‌های افراطی می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها با فلسطینیان در کرانه باختری و بویژه قدس شود و واکنش ساکنان غزه را هم به همراه داشته باشد. در همین ارتباط سایت میدل ایست مانیتور نیز به نقل از شبکه 13 رژیم صهیونیستی نوشت، یکی از مقامات ارشدی که در نشست یکشنبه شب حضور داشته، گفته است: «بن گویر متوجه نیست که دیگر مثل سابق در کنست نیست و در کابینه دولت حضور دارد.» بنا بر این گزارش بسیاری از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند، بن گویر پختگی لازم برای حضور در دولت را ندارد و با سیاست‌هایی افراطی در حال تشدید تنش‌ها در مقیاسی گسترده است، طوری که این تنش‌ها می‌تواند تبدیل به انتفاضه‌ای دیگر در سرزمین‌های اشغالی شود.
این اختلافات داخلی در حالی شکل گرفته است که کمتر از یک هفته قبل از نشست یکشنبه شب کابینه امنیتی، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی درباره عواقب اختلافات داخلی سیاستمداران در داخل این رژیم هشدار داده بود. به گزارش تایمز اسرائیل، هرتزوگ سه‌شنبه هفته پیش با اشاره به بحث‌هایی که درباره اصلاحات در دستگاه‌های قضایی وجود دارد، گفته بود: «آشکارا می‌بینم که طرفین در حال آماده کردن خود برای رویارویی با یکدیگر هستند. اما من نگران هستم. زیرا این اختلافات داخلی در نهایت می‌تواند همه ما را محو و نابود کند.»
تداوم فشارهای نظامیان صهیونیست بر فلسطینیان
اختلافات در کابینه امنیتی تل‌آویو بر سر سیاست‌های افراطی دولت جدید نتانیاهو در حالی است که تنش‌ها در کرانه باختری که از شامگاه چهارشنبه آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، نظامیان رژیم صهیونیستی صبح دیروز در الخلیل در کرانه باختری یک جوان 26 ساله فلسطینی را به شهادت رساندند. این جوان که نام او نسیم ابو فؤده اعلام شده، در نزدیکی یک ایست بازرسی نظامیان صهیونیست هدف مستقیم شلیک گلوله به سرش واقع شد و در مسیر بیمارستان به شهادت رسید.
شهادت این جوان فلسطینی آمار شهدا  را افزایش داد. بنابر اطلاعیه  وزارت بهداشت فلسطین، طی ماه نخست سال 2023 و به عبارتی ژانویه 35 فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده‌اند. بنا بر این گزارش 8 نفر از این شهدا کودک و یک نفر از آنان یک زن مسن بوده است. 20 نفر از این شهدا نیز از شهروندان جنین بوده‌اند. نظامیان اسرائیل تنها به این بسنده نکرده‌اند و با تخریب خانه‌های خانواده‌های شهدا و برخی ساختمان‌های دیگر در صدد اعمال فشار بر فلسطینیان هستند. آنها در همین راستا دیروز نیز اقدام به تخریب خانه کوچم فاطمه عواد در یکی از شهرهای کوچک کرانه باختری به بهانه غیرقانونی بودن ساخت‌وساز در این منطقه کردند. این در حالی است که به گفته ساکنان منطقه این اقدام در جهت اعمال فشار صورت گرفته است. در همین ارتباط نیز یکشنبه شب محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دردیدار با ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا با اشاره به خطرات اقدامات افراطی دولت نتانیاهو، خواهان مداخله امریکا در این وضعیت خطرناک شد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی