صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

اخبـــــار

وزیر بهداشت:
بیمارستان صحرایی در خوی راه‌اندازی می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی در مجاورت بیمارستان امام (ره) خوی خبر داد و گفت: این بیمارستان خدمات ارتوپدی و جراحی لازم را ارائه می‌کند.
بهرام عین‌اللهی روز دوشنبه با حضور در بیمارستان آیت‌الله خویی و عیادت از مصدومان زلزله این شهرستان با اشاره به تخلیه بیمارستان قمر بنی‌هاشم در خوی بر اثر آسیب دیدن در زلزله ۵.۹ ریشتری شامگاه شنبه، افزود: بیمارستان آیت‌الله خویی نیز آسیب‌هایی دیده است، ولی وضعیت به گونه‌ای نیست که ارائه خدمات در آن خطرآفرین باشد. وی تعداد مصدومین زلزله خوی را بیش از یک‌هزار و ۱۵۰ نفر برشمرد و اظهار کرد: دیداری از مصدومین اعزامی به بیمارستان‌های ارومیه و سلماس داشتم که اقدامات لازم درمانی به همه آنان ارائه شد و در سریع‌ترین زمان تحت عمل جراحی قرار گرفتند.عین‌اللهی ادامه داد: ۱۱۶ نفر از مصدومین نیز به بیمارستان‌های ارومیه، سلماس، مرند و تبریز اعزام شدند.وی از اعزام ۱۰۰ نیروی فوریت پزشکی به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: ۴۳ دستگاه آمبولانس و 5 دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز به این مناطق شهرستان خوی اعزام شده است.زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۹ و ۴۴ دقیقه شنبه‌شب شهر خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند.این زمین‌لرزه در مناطق زیادی از استان به‌ویژه شهر ارومیه احساس و باعث نگرانی مردم شد.طبق گزارش مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران، این زمین‌لرزه در عمق 7 کیلومتری اتفاق افتاد.

کاهش تعداد گودهای رها شده پایتخت  

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از کاهش تعداد گودهای رها شده در شهر تهران طی ۱۵ ماه گذشته خبر داد و گفت: ۵۸ گود رها شده از شهریورماه ۱۴۰۰ تا دی‌ماه ۱۴۰۱ ایمن‌سازی یا جهت ادامه فعالیت تعیین‌تکلیف شدند.حمیدرضا صارمی درباره عوامل به وجود آمدن معضل گودهای رها شده در شهر تهران، گفت: افزایش تقاضای احداث زیرزمین برای ساختمان‌ها به منظور تأمین کاربری‌های مورد نیاز طی سال‌های گذشته، موجب شد عملیات گودبرداری برای ساخت‌و‌ساز، فراتر از پی‌کنی معمول صورت گیرد یا در برخی پروژه‌ها، مالکان و کارفرمایان به دلیل مواجهه با مشکلات مالی یا حقوقی، پروژه را در مرحله گودبرداری متوقف کرده‌اند و این موضوع از سال‌ها پیش معضلی به نام گودهای رها شده در شهر ایجاد کرده است.
وی با اشاره به خطراتی که این گودها به دلیل ناپایداری و عدم ایمن‌سازی می‌توانند برای شهروندان داشته باشند، اظهار کرد: مدیریت شهری در این دوره با توجه به اهمیت موضوع، ساماندهی گودهای پرخطر را در دستور کار قرار داد. از اقدامات مهم و مؤثری که در این حوزه انجام شد، اصلاحیه مصوبه «ارتقای ایمنی تخریب و گودبرداری‌های ساختمانی شهر تهران» بود که سال گذشته به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید و برای اجرا ابلاغ شد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در تشریح اقدامات انجام شده به منظور تعیین‌تکلیف شهر از گودهای رها شده و خطرآفرین، گفت: براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از مناطق ۲۲ گانه، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مشخص شد تا سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۹۹ گود در شهر تهران شناسایی شده است که طی همکاری با دانشگاه تربیت مدرس به‌عنوان مشاور تخصصی، بازدیدهای تخصصی از کلیه گودها انجام و پس از بررسی‌ها تا شهریورماه ۱۴۰۰، تعداد ۲۵۱ گود رها شده در سطح شهر تهران شناسایی شد. صارمی ادامه داد: پس از شناسایی گودها و پیگیری‌های لازم توسط معاونت شهرسازی و شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه، تعدادی از گودها رفع خطر و برخی  پروژه‌هایی که به دلایل قابل حل‌وفصل متوقف شده بودند، مجدداً فعال شدند. بنابراین طی مراحل بعدی، تعداد این گودها تا دی‌ماه ۱۴۰۰ به ۲۰۴ و تا دی‌ماه امسال به ۱۹۳ گود کاهش پیدا کرد.صارمی افزود: منطقه ۲۲ با ۲۹ و منطقه یک با ۲۷ گود دارای بیشترین و مناطق ۹ و ۱۰ با یک پروژه دارای کمترین گود رها شده در سطح شهر تهران هستند.


معاون پرستاری وزارت بهداشت:
وزرای بهداشت قبلی نخواستند تعرفه‌های پرستاری اجرا شود

معاون پرستاری وزارت بهداشت، اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از سال ۸۶ را متوجه وزرای بهداشت قبلی دانست.عباس عبادی، در جلسه شورای‌عالی نظام پرستاری، با عنوان این موضوع که در خصوص تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری صحبت‌های زیادی صورت گرفته است، گفت: وزرای بهداشت قبلی اگر قرار بود به قانون تمکین کنند، تعرفه‌گذاری از سال ۸۶ به بعد اجرا می‌شد. زمان اجرای طرح تحول سلامت، پولدارترین زمانی بود که وزارت بهداشت به خود دیده بود و به قول خودشان فرصتی ایجاد شد تا مشابه طرح «اوباماکر» را در کشور اجرا کنند و زمان مناسبی برای اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بود.
معاون پرستاری وزارت بهداشت به حمایت‌های رهبری از طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اشاره و تصریح کرد: همه مدیون حمایت‌های معنوی رهبری هستیم و اگر این حمایت‌ها نبود این اتفاق نمی‌افتاد. آقای وزیر هم مطرح کردند که این برای من حجت شرعی است و همان موقع هم خودشان و هم دیگران را مکلف کردند که این را پیگیری کنند. البته نقش قابل توجه سازمان نظام پرستاری در این زمینه قابل انکار نیست و همگرایی که بین معاونت پرستاری و وزارت بهداشت پیش آمد، موجب شد این اتفاق در زمینه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری صورت گیرد.
وی افزود: تحقق اعتبارات ما در بخش‌های مختلف وزارتخانه کمتر از ۵۰ درصد بوده و ما در نظام پرستاری ۵۵ درصد دریافت کرده‌ایم و امیدوارم بتوانیم تمام اعتبار را دریافت کنیم.
وی درباره ایجاد تعرفه در سرانه نیز، گفت: لایحه این موضوع از وزارتخانه به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده، اما اشکالی اتفاق افتاده بود و همکاران بخش بودجه سازمان برنامه و بودجه یک جدول را در دو جا آورده بودند که بلافاصله پیگیری و اعتراض کردیم که به ما اعلام کردند اشتباه را اصلاح کرده‌اند. پیشنهاد ما در خصوص گنجاندن تعرفه در سرانه به مجلس ارسال می‌شود، اما این به معنای اتمام کار نیست و ما باید در دو حوزه تثبیت این موضوع و تعیین سهم از سرانه سلامت تلاش کنیم. طبق برآوردی که در دبیرخانه داشتیم، این رقم 8.5 درصد است که در ادامه با چانه‌زنی هر چه قدر بتوانیم این رقم را بالاتر ببریم، به نفع همکاران خواهد بود.

سازمان برنامه و بودجه، استاندارد تعداد پرستاران را مشخص کند
دکتر شمس‌الدین شمسی، رئیس شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری نیز در مراسم اجلاسیه مشترک اعضای شورای‌عالی نظام پرستاری و رؤسای هیأت‌مدیره سراسر کشور درباره دستاوردهای دوره پنجم نظام پرستاری، گفت: یکی از دستاوردهای مهم سازمان این است که در سال ۹۸ احکام پرستاران قرار بود لغو شود که مداخلات سازمان نظام پرستاری، مانع از برگشت احکام شد. یکی دیگر از دستاوردهای سازمان در دوره پنجم، فوق‌العاده ویژه است که از فروردین ۹۷ کلید خورد و به کل کارکنان بهداشت و درمان از جمله پرستاران تعلق گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی