صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

اخبار

برقراری خطوط مسافری دریایی جدید

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: خطوط دریایی یک ارتباط دوسویه است که باید هر دو طرف آمادگی‌های لازم جهت برقراری خط مسافری را داشته باشند.
مهدی فرمهینی فراهانی درخصوص خطوط‌ دریایی در بخش مسافری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه در حوزه مسافرت‌های دریایی در سال‌های گذشته زیرساخت‌های لازم به‌منظور پهلوگیری ایمن کشتی‌ها در پایانه‌ها و بنادر مسافری کشور فراهم شده است. در مبحث برقراری خطوط مسافری، عوامل متعدد و تأثیرگذاری دخیل هستند.
وی در ادامه بیان کرد: در جلسه‌ اخیر با حضور سازمان‌ها و ارگان‌های دخیل در این حوزه در سطح کشور، چالش‌ها و مشکلات شناسایی شده پیش روی حوزه مسافری مورد بررسی قرار گرفت. خوشبختانه عزمی جدی از سوی این سازمان برای برقراری خطوط مسافری در حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان در جنوب کشور وجود دارد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص زیرساخت‌های دریایی به مهر گفت: یکی از چالش‌های عمده و تأثیرگذار که در سر راه شرکت‌های کشتیرانی در حوزه مسافری وجود داشته، قیمت بالای سوخت مصرفی کشتی‌ها بوده است که به نوعی هزینه تمام شده برای مالکان کشتی‌ها را بشدت افزایش می‌داد که با همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دریایی و همکاری مؤثر این سازمان به منظور اجرای مصوبه هیأت محترم وزیران به منظور تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های مسافری، این دغدغه پیش روی مالکان کشتی‌ها مرتفع گردید.
وی در ادامه از برنامه‌های نوروزی سازمان بنادر به مهر گفت: سفرهای دریایی همزمان با سایر شقوق حمل و نقل از مورخ ۲۴ اسفند تا پایان تعطیلات نوروز پیش رو انجام می‌گردد. ستاد تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۲ به منظور ارتقای خدمات به مسافران و ایمن‌سازی سفرهای دریایی با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های دخیل در این حوزه در سطح ستاد و بنادر شمالی و جنوبی کشور شکل گرفته است. امسال برای اولین بار تخصیص تسهیلات وجوه اداره شده به منظور تعمیر شناورهای مسافری در دستور کار این سازمان قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌گردد ۴۸ فروند شناور مسافری با ظرفیت 5 هزار و 813 صندلی آمادگی ارائه خدمات ایمن به مسافران و هموطنان عزیز کشورمان را داشته باشند.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان از هموطنان عزیز کشورمان تقاضا کرد: از همه مسافران علاقه‌مند به سفرهای دریایی تقاضا داریم از شناورهای مسافری و تفریحی استاندارد در مسیرهای دریایی مجاز که در اسکله‌ها و پایانه‌های ایمن سازمان بنادر و دریانوردی حضور دارد، استفاده کنند و در صورت نیاز به امداد و نجات دریایی با شماره تلفن ۱۵۵۰ بدون نیاز به پیش‌شماره در استان‌های ساحلی کشور، با مراکز امداد و نجات دریایی ارتباط حاصل نمایند.

ترانزیت نزدیک به ۸ هزار خودرو از بندر شهید باهنر

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان میزان ترانزیت خودرو از بندر شهید باهنر طی ۱۰ ماهه سال جاری را هفت هزار و ۹۳۱ خودرو اعلام کرد.
‌حمیدرضا محمدحسینی تختی با اشاره به ترانزیت هفت هزار و ۹۳۱ خودرو از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه اظهار داشت: در این بازه زمانی شاهد جهش چشمگیر ترانزیت خودرو از طریق بندر شهید باهنر به کشورهای آسیای میانه هستیم که بازار رقابت در این عرصه را پررنگ کرده است.
وی ادامه داد: علاوه بر خودرو، ۴۳ هزار و ۷۰۰ تن کالا نیز در بندر شهید باهنر ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش به ثبت رسیده است.
مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان با اشاره به  قرارگیری بندر شهید باهنر در موقعیت جغرافیایی مناسب خاطرنشان کرد : این امر مزیت ترانزیتی قابل توجهی جهت گسترش حمل و نقل مطمئن، ایمن و افزایش درآمدهای تجاری دریامحور ایجاد نموده است .علاوه بر خودرو‌های ترانزیتی در راستای هدفگذاری دولت مبنی بر واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو، یکم بهمن ماه سال جاری تعداد ۱۲۰ دستگاه خودروی وارداتی به وسیله دو فروند لندینگ کرافت از طریق این بندر وارد کشور شده است.

موانع بانکی از سر راه طرح نهضت ملی مسکن برداشته می‌شود

یکی از مهم‌ترین موانع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است که با انعقاد تفاهمنامه‌ وزارت راه و شهرسازی با پنج بانک دولتی بخشی از این موانع برداشته می‌شود.
هفته گذشته برای گره‌گشایی از بزرگترین مشکل طرح نهضت ملی مسکن قراردادی برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن با پنج بانک دولتی بسته شد.
بر این اساس تفاهمنامه‌هایی جداگانه برای تأمین مالی احداث یک میلیون و ۱۵۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به امضای مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مدیران عامل بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، سپه و ملت رسید.
در همین راستا مقرر شد تا بانک ملی برای تأمین مالی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، بانک صادرات برای ۵۰۰ هزار واحد مسکونی، بانک تجارت برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، بانک سپه برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و بانک ملت برای تأمین مالی ۱۰۵ هزار واحد مسکونی اقدام کنند.
بر اساس قانون جهش تولید مسکن و طبق دستورالعمل، تسهیلات موضوع طرح جهش تولید و تأمین مسکن پس از تأیید وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان تعلق خواهد گرفت.
 تسهیلات ساخت مسکن موضوع قانون جهش تولید و تأمین مسکن در تهران معادل ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت معادل ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌‎ها ۳۵۰ میلیون تومان، در سایر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.این در حالی است که تاکنون یکی از مهم‌ترین موانع برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، نبود تسهیلات بوده و همواره سازندگان و پیمانکاران اعلام کرده‌اند که بدون پرداخت تسهیلات و بدون منابع مالی امکان ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن وجود ندارد .

جستجو
آرشیو تاریخی