صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

2 هزار میلیارد تومان هزینه نوسازی 660 محله

معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل ۵۶۵ پروژه روبنایی، زیربنایی، فضای شهری و بهسازی معابر توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال مالی گذشته خبر داد.
محمد آئینی ضمن اعلام تصویب صورت‌های مالی طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۰ در مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت با تأکید بر اینکه بازآفرینی یک مفهوم ترکیبی است که تمامی مفاهیم و موضوعات کالبدی از جمله مسکن، خدمات، اجتماع و توجه به محلات را در خود دارد، گفت: مرمت بناهای تاریخی، سنگفرش کردن کوچه‌ها، ایجاد فضاهای اجتماعی شهری، آسفالت کوچه‌ها، احداث مدرسه، احداث درمانگاه، احداث ورزشگاه، احداث کلانتری همراه با احداث مسکن و نوسازی در بافت‌های فرسوده و محلات هدف بازآفرینی شهری از جمله اقداماتی است که شرکت بازآفرینی شهری ایران انجام می‌دهد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه بودجه سالانه این شرکت برای مدیریت تمامی این اقدامات در سطح کشور و همچنین اداره شرکت بازآفرینی شهری ایران ۱۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بوده است، توضیح داد: شرکت بازآفرینی شهری ایران توانسته است بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای بازآفرینی محلات هدف کارسازی کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال مالی گذشته توانست ۵۶۵ پروژه را در ۳۵ استان، ۱۱۰ شهر و ۱۷۹ محله با اعتبار یکهزار و ۶۴۵ میلیارد تومان به سرانجام و تسویه حساب  برساند که جزئیات این پروژه‌ها شامل ۴۲ پروژه  آموزشی در ۱۰ استان، ۲۸ پروژه ورزشی و چندمنظوره در 10 استان، ۳۰ پروژه بهداشتی-درمانی در 8 استان، ۴۰ پروژه خانه محله، کتابخانه و فرهنگی در 11 استان، ۹۷ پروژه احیا و بهسازی بناهای تاریخی در 8 استان و ۴ پروژه انتظامی در 2 استان است. همچنین ۴۰ پروژه پارک و فضای باز شهری در 10 استان، ۲۰۳ پروژه ساماندهی و بهسازی معابر در 26 استان و ۱۰۱ پروژه خدمات زیربنایی (آب، فاضلاب، برق و ساماندهی مسیل) در 18 استان است.
آئینی توضیح داد: از ۵۶۵ پروژه‌ای که در سال مالی گذشته به سرانجام رسید ۲۵۵ پروژه، پروژه‌هایی بود که عملیات اجرایی آنها به اتمام رسید و بیش از ۳۰۰ پروژه نیز تسویه مطالبات باقیمانده با پیمانکارانی بود که با شرکت بازآفرینی شهری ایران همکاری داشتند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۶۰ پروژه باقیمانده و در دست احداث وجود دارد که برای تکمیل این تعداد پروژه، شرکت بازآفرینی شهری ایران نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، از ۶۶۰ پروژه‌ای که در سال جاری در برنامه تکمیل قرار دارد حدود ۲۳۰ پروژه، از جمله پروژه‌هایی است که در حال تکمیل و میانگین پیشرفت آنها ۵۲ درصد است و حدود ۸۵ پروژه نیز بدون قرارداد است که با این حساب، شرکت ۳۱۵ پروژه برای تکمیل دارد. ۳۳۵ پروژه نیز در مرحله تسویه با پیمانکاران قرار دارد. تلاش می‌کنیم تا در سال مالی آتی این تعداد پروژه تکمیل شده و به اتمام برسد که ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه برای تکمیل آنها نیاز است.
 
پرداخت ۶ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده
با توجه به اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده از محورهای برنامه نهضت ملی مسکن و تولید و عرضه واحدهای مسکونی است، حمایت از این برنامه نیز در دستور کار سیاستگذاری بخش مسکن قرار گرفته است. یکی از برنامه‌های حمایتی از نوسازی بافت‌های فرسوده، تسهیل در پرداخت تسهیلات به این طرح است. در این خصوص، علی عسکری سرپرست بانک مسکن از پرداخت ۶ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون خبر داد و گفت: بانک مسکن در دولت سیزدهم با ۱۶ هزار و ۶۲۵ واحد به مبلغ ۴ هزار و ۶۵۲ میلیاردتومان قرارداد منعقد کرده است.
علی عسکری روند پرداخت تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده را اعلام کرد و گفت: از ابتدای اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده از سال ۱۳۹۸ تاکنون تعداد ۷۲ هزار و ۷۹۹ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شدند که بانک تاکنون با ۴۰ هزار و ۱۱ واحد به مبلغ ۶ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده است.
سرپرست بانک مسکن ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تعداد ۴۱ هزار و ۷۹۹ واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به بانک معرفی شد که بانک با تعداد ۱۶ هزار و ۶۲۵ واحد به مبلغ ۴ هزار و ۶۵۲ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده است.
عسکری یادآور شد: از سال ۱۳۹۸ تا پایان مرداد ۱۴۰۰ و ابتدای دولت سیزدهم نیز تعداد ۳۱ هزار واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک معرفی شد که بانک با تعداد ۲۳ هزار و ۳۸۶ واحد به مبلغ یکهزار و ۸۹۸ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی