صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

روی خط خبر

هسته بارندگی روی استان تهران قرار می‌گیرد

مدل‌های جهانی ECMWF و GFS پیش‌بینی کردند، در 10 روز آینده سامانه‌های بارشی متعدد زمینه وقوع بارندگی قابل توجه تا 99 میلیمتر با محوریت مرکز و غرب کشور را مهیا می‌کنند.
بررسی مدل‌های جهانی از پیش‌بینی بارندگی طی 10 روز آینده خبر از بارش قابل توجه در سطح کشور می‌دهد.
براساس مدل ECMWF، در 10 روز آینده هسته بارشی در غرب کشور مستقر شده و استان‌های کرمانشاه، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری در این سامانه بارندگی قابل توجهی دریافت خواهند کرد. بر اساس این آمار حداکثر بارش تجمعی در 10 روز آتی به 99 میلیمتر می‌رسد.
 این در حالی است که مدل GFS، نیز مشابه مدل قبلی در 10 روز آینده بارش قابل توجهی را پیش‌بینی کرده و عدد حداکثر بارش نقطه‌ای تجمعی را معادل 259 میلیمتر پیش‌بینی کرده است.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه بارشی اخیر قرارگیری یک هسته بارشی در مرکز کشور و روی استان تهران است، پیش‌بینی تجمعی بارش روی تهران معادل 40 تا 60 میلیمتر پیش‌بینی شده است.

ایران نهمین مصرف‌کننده انرژی دنیاست

مصرف سالانه گاز طبیعی کشوربه بیش از ۲۲۸ میلیارد مترمکعب می‌رسد که ۷۰ درصد آن در بخش صنعتی و ۳۰ درصد در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود، این نسبت در زمستان برعکس بوده، به‌گونه‌ای که ۷۰ درصد گاز از سوی مشترکان خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده مصرف می‌شود و حتی این مقدار به ۸۰ درصد هم رسیده است.
 در این روزهای زمستان با وجود تولید و تزریق بیش از ۸۴۸ میلیون مترمکعب گاز در روز به خطوط سراسری، اکنون بیش از یک ماه است که روزانه بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده مصرف می‌شود که هدررفت منابع، سرمایه و ثروت را در پی دارد. از روزهای دی‌ماه ۱۴۰۱ مصرف روزانه بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده به‌دلیل سرمای شدید و پایداری هوا نسبت به‌ مدت مشابه پارسال تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
آن‌طور که جواد اوجی وزیر نفت اعلام کرده مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری معادل ۲ فاز پارس جنوبی نسبت به زمان مشابه پارسال افزایش یافته است. شدت مصرف انرژی در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است، هم‌اکنون روزانه ۹۹۰ میلیون مترمکعب گاز ترش در کشور برداشت می‌شود، روزانه از این مقدار گاز حدود ۸۴۸ میلیون مترمکعب در ۲۱ پالایشگاه گازی کشور شیرین‌سازی و در بخش‌های مختلف کشور مصرف می‌شود.
به گفته وی، امسال تولید گاز کشور نسبت به پارسال ۱۳ تا ۱۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. هم‌اکنون روزانه بیش از ۱۹۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های سراسر کشور تحویل داده می‌شود و هیچ‌گونه قطعی برق در سراسر کشور گزارش نشده است.
 در مورد شدت انرژی، چند عامل مهم تأثیرگذار بر کشورهای مختلف وجود دارد؛ «وسعت جغرافیایی و عوامل آب و هوایی»، «استفاده درست و همه‌جانبه از شبکه‌های اطلاعاتی و مخابراتی و اینترنت»، «میزان درآمد»، «قیمت انرژی»، «نسبت سرمایه - نیروی کار»، «گسترش شهرنشینی» و به‌خصوص «وضعیت اقتصاد و تجارت»، «کشاورزی و شبکه‌های حمل‌ونقل» در هر کشور تأثیری مستقیم بر «شدت انرژی» دارند. حالا اگر همین چند عامل گفته‌شده را متناسب با آنچه در کشورمان وجود دارد، محاسبه کنیم، متوجه خواهیم شد که چرا بر اساس استانداردهای جهانی، میانگین مصرف انرژی در ایران ۲.۵ برابر مصرف جهانی است.
در آمارهای جهانی که هر سال بررسی مجدد و به‌روزرسانی می‌شود، ایران همچنان در میان ۱۰ کشوری قرار دارد که بیشترین میزان مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است. این موضوع سال‌هاست که به‌عنوان یک موضوع مهم و نگران‌کننده، مرکز بحث و نظر قرار دارد تا عوامل و ریشه‌های اصلی، شناسایی و راهکارهایی برای آن پیدا شود، اما اثرگذاری این بررسی‌ها در زندگی عموم مردم، به شکل مطلوب دیده نمی‌شود.
طبق آخرین اعلام ایران نهمین مصرف‌کننده انرژی دنیاست و شاخص شدت مصرف انرژی ایران به بیش از ۰.۶۳ درصد رسیده و طبق آمار، مجموع میزان مصرف و تلفات انرژی از عرضه، سبقت گرفته و این موضوع می‌تواند در آینده، ایران را به واردکننده انرژی تبدیل کند، یا همچون کمبود منابع آب که امروزه با بحران آن مواجه شده‌ایم، در مورد انرژی هم صدق کند، به‌طوری‌ که روزی با بحران تأمین منابع انرژی هم مواجه شویم.

انتقال گاز در شمال‌ غرب کشور ۹ درصد افزایش یافت

مدیر منطقه هشت عملیات انتقال گاز با بیان این‌که به‌رغم برودت هوا و یخبندان، شبکه‌ انتقال گاز شمال ‌غرب پایدار است، گفت: امسال میزان گاز انتقال یافته در منطقه نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۹ درصد افزایش داشته است.
فیروز خدایی از آمادگی کامل منطقه هشت عملیات انتقال گاز برای عبور موفق از زمستان خبر داد و اظهار کرد: طی ۱۰ ماه امسال ۲۷ میلیارد و ۵۶۰ میلیون مترمکعب گاز از طریق تأسیسات منطقه به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، زنجان و کردستان منتقل شده است.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مصرف گاز در فصل زمستان مربوط به بخش خانگی است، افزود: با وجود برودت هوا و ثبت دمای منفی ۲۷درجه در سراب، در هیچ نقطه‌ای از منطقه شاهد قطعی گاز مشترکان نبودیم. مدیر منطقه هشت عملیات انتقال گاز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در فصل زمستان به‌دلیل پیک مصرف با ناترازی گاز مواجه هستیم به همین دلیل گاز صنایع بزرگ از جمله نیروگاه‌ها با محدودیت مواجه است.
خدایی پایدارسازی انتقال گاز را جزو اهداف مجموعه منطقه هشت اعلام کرد و گفت: این منطقه شامل ۹ ایستگاه تقویت فشار گاز با ۳۶ واحد کمپرسور و ۶ مرکز بهره‌برداری عملیات خطوط است که از طریق ایستگاه‌های تقویت فشار انتقال گاز را بدون قطعی به تمام نقاط تحت پوشش انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به عملیات اورهال (تعمیرات اساسی) توربین‌ها در هشترود، تکاب و زنجان، خاطرنشان کرد: قبل از شروع فصل زمستان در این منطقه با اتخاذ تدابیر ویژه از قبیل ایجاد تمهیدات لازم، تشکیل تیم‌های عملیاتی، شناسایی نقاط ضعف و قوت، رفع کمبودهای ابزاری و تأمین امکانات و اقلام مورد نیاز و همچنین تنظیم برنامه‌کاری شبانه برای کارکنان، اقدامات مؤثری برای پایداری گاز در فصل زمستان انجام دادیم.
منطقه هشت عملیات انتقال گاز از مناطق دهگانه شرکت انتقال گاز ایران است که با چهار هزار و 80 کیلومتر خط انتقال و ۹ تأسیسات تقویت فشار، گاز تحویلی از مبادی تولید را به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و بخشی از استان‌های زنجان، کردستان و گیلان و پایانه صادراتی انتقال می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی