صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۳

آیت الله رئیسی دستور بررسی همه‌جانبه حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را صادر کرد

هماهنگی تهران و باکو برای روشن شدن ابعاد حادثه سفارت

گروه سیاسی/ پس از حمله مسلحانه صبح دیروز، جمعه (۷ بهمن) به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و دستگیری فرد مهاجم، مقامات مختلف کشورمان بلافاصله پیگیری‌های همه‌جانبه برای بررسی ابعاد این مسأله را آغاز کردند.
محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ساعاتی پس از این حادثه تلخ ضمن محکوم کردن حمله به سفارت کشور برادر و همسایه جمهوری آذربایجان خبر داد: «آیت‌الله رئیسی بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه‌جانبه موضوع را صادر کردند و مراتب تسلیت و همدردی خود با دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته را اعلام و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش از این در پی اقدام مسلحانه انجام شده در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که به کشته شدن یک نفر منجر شد، ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده این عضو سفارت و نیز دولت و ملت آذربایجان، اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم‌اکنون تحت بازجویی قرار دارد.
ناصر کنعانی در ادامه افزود: نتیجه بررسی‌های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذی‌ربط، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.
سایت وزارت امور خارجه نیز خبر داد: حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی وزرای امور خارجه و کشور با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس شواهد و مشاهدات اولیه، ضارب با انگیزه کاملاً شخصی اقدام به تیراندازی کرده است. تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ شده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.
تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و جمهوری آذربایجان
علاوه بر این وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر دیروز، در گفت‌و‌گوی تلفنی با جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، درباره حادثه حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت‌و‌گو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان، ضمن تسلیت و اظهار تأسف در این رابطه که به کشته شدن یک دیپلمات و مجروح شدن دو نفر دیگر از کارکنان این سفارت منجر شد، با وزیر خارجه آذربایجان و خانواده این دیپلمات ابراز همدردی کرد.
دکتر امیرعبداللهیان، ضمن محکوم کردن این حادثه با اشاره به سوء‌استفاده دشمنان دو کشور از این حادثه تأکید کرد، نباید اجازه دهیم که این حادثه بر مناسبات دو کشور تأثیر منفی بگذارد. وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند. در این تماس دکتر امیرعبداللهیان همچنین مراتب تأسف و همدردی دکتر رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان را به الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان، دولت، مردم و بویژه خانواده حادثه‌دیدگان ابلاغ کرد. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز ضمن تشکر از ابراز همدردی و پیام تسلیت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان برای همکاری و هماهنگی نهادهای امنیتی و قضایی دو کشور برای روشن شدن ابعاد حادثه استقبال کرد.
وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با ایرنا، تعرض به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم کرده و درگذشت یکی از کارمندان سفارت را به ملت آذربایجان و دولت این کشور تسلیت گفت و اظهار داشت: دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی میهمان ما هستند و طبق معاهدات بین‌المللی امنیت آنها بر عهده ماست، لذا این اقدام موجب تأسف است.
حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، نماینده ولی‌ فقیه و امام جمعه تبریز با محکوم دانستن این حمله از مسئولان دیپلماسی و امنیتی کشور درخواست کرد تا مسأله را پیگیری کنند. وی ادامه داد: البته این فرد مسلح دستگیر شده و در اعترافات اولیه دلیل خود را مسأله شخصی اعلام کرده است.  با این حال نباید اجازه داد تا دشمن خدای ناکرده از این امر که به خاطر مسأله شخصی بود خللی به روابط دوستی دو کشور وارد کند.
دفتر کمیسیونر حقوق بشر آذربایجان در صفحه توئیتری خود نوشت: «ما قویاً حمله ترورستی به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنیم و باور داریم که مقامات مسئول این کشور (ایران) تمام تلاش خود را برای حسابرسی به عاملان این قضیه انجام خواهند داد.»
واکنش رژیم علی‌اف به حمله مسلحانه
اما رئیس‌جمهور آذربایجان در واکنش به این حادثه با صدور بیانیه‌ای از لفظ «اقدام تروریستی» استفاده کرد. به گزارش ایسنا، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز جمعه در بیانیه‌ای نوشت: «من اقدام تروریستی امروز علیه سفارت کشورمان در تهران را بشدت محکوم می‌کنم و صمیمانه‌ترین تسلیت خود را به خانواده و بستگان ستوان ارشد عسگروف اورخان رضوان اوغلو - که هنگام حفاظت از سفارت و کارکنان آن درگذشت - ابراز می‌دارم.» در ادامه بیانیه آمده است: «ما خواستار بررسی فوری این اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.»
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان از احضار سیدعباس موسوی، سفیر ایران در باکو به این وزارتخانه خبر داد.
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز در اظهاراتی عجولانه و سیاسی اعلام کرد که ایران مسئول کامل حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران است. آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در گفت‌وگویی با شبکه تی آر تی عنوان کرد که طرف ایرانی مسئولیت کامل حمله به سفارت این کشور در تهران را برعهده دارد و دولت باکو درصدد است تا در آینده‌ای نزدیک سفارت خود در ایران را تخلیه کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان همچنین در ادعایی جعلی آنچه «کمپین اخیر ضد آذربایجانی در رسانه‌های ایران» عنوان کرده مدعی شد، تبلیغات صورت گرفته در ایران زمینه‌ساز این حمله بوده است. همزمان با این ادعاها، تورال گنجعلی عضو پارلمان آذربایجان در توئیتی مدعی شد: ما بارها درخصوص تهدیدات و ایدئولوژی‌های تروریستی رو به رشد در منطقه و همچنین عواقب‌شان هشدار داده بودیم.
این اظهارات خلاف عرف دیپلماتیک نشان می‌دهد که برخی جریان‌ها در جمهوری آذربایجان تلاش دارند تا از حمله مسلحانه توسط یک فرد با انگیزه‌های شخصی سوءاستفاده سیاسی کنند. ناگفته پیداست که بهانه‌هایی مانند اقدام مسلحانه اخیر به تنهایی توانایی ایجاد کردن تنش بین دو کشور را ندارد و آنچه زمینه استفاده از بهانه را فراهم می‌آورد رویکردی است که همسایه شمالی ایران در سال‌های اخیر در پیش گرفته است.
در پرتو این رویکرد بوده است که رژیم صهیونیستی و تروریست‌های منطقه فرصت حضور در باکو و استفاده از این کشور برای عملیات‌های خرابکارانه را یافته‌ و بلندپروازی‌ها برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه و تنش با ایران را پیگیری کرده‌اند.
با این حال انتظار می‌رود در پرتو نگاه دوستانه ایران و گفت‌وگوهای دیپلماتیک مقامات دو کشور مسأله اخیر به بهانه‌ای جدید منتج نشود.
جستجو
آرشیو تاریخی