صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

از نامناسب بودن زیر ساخت‌های شهری تا بلاتکلیفی پروژه‌های ساختمانی

مشکلات قدیمی شهرجدید «مهستان »

ایران واشقانی
خبرنگار

 

شهر «مهستان» که با نام شهر جدید هشتگرد شناخته شده و در بخش مرکزی ساوجبلاغ قرار گرفته است، در اجرای طرح ایجاد شهرهای جدید به منظور پاسخگویی به نیاز گسترده به مسکن مطرح شد و در سال ۱۳۷۰ محور تهران-قزوین به عنوان نخستین اولویت و مستعدترین محور توسعه تشخیص داده شد. با پیش‌بینی جمعیت و اشتغال، الگوی توسعه شهر با وضعیت جغرافیایی و کالبدی اراضی شهر جدید و اطراف آن تدوین و طرح مقدماتی و سپس جامع شهر جدید مهستان تهیه شد. اما در حالی که پس از 6 سال این طرح ابلاغ شده است، مهستان در گیرودار مشکلاتی است که زندگی در آن را برای ساکنانش سخت و پیچیده کرده است. وجود تعاونی‌های مسکن بلاتکلیف و پروژه‌های نیمه رها شده، سازه‌های فلزی زنگ زده و سرمایه‌هایی که به جایی نرسیده‌اند، گره‌های توسعه این شهر شده‌اند و یادآور شهری از یاد رفته درغفلت مسئولین است.
از عمده‌ترین عوامل در انتخاب شهر جدید مهستان می‌توان به فاصله 65 کیلومتری شهر جدید با پایتخت اشاره کرد یا قرار گرفتن در مسیر دو استان قزوین و البرز که دسترسی مناسب به منابع آب‌های زیر زمینی و سد طالقان، امتیاز ویژه‌ای برای آن به شمار می‌رود. وضعیت جغرافیایی و طبیعی مناسب، آب و هوای معتدل کوهستانی و همجواری با رشته کوه‌های البرز نیز نمای زیبایی از این شهر ارائه می‌دهد و استقرار چند شهرک صنعتی در اطراف آن، وسوسه‌ای برای اشتغال بی‌دردسر برای جویندگان کار است. هیاهوی راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران هشتگرد نیز تب تندی برای کوتاه شدن مسافت و سرعت جابه‌جایی مسافران این شهر جدید به کرج و تهران شد و کلنگ‌زنی چند تعاونی مسکن به مهاجرت‌های مردم به این شهر سرعت داد. به طوری که جمعیت این شهر در خرداد ۱۳۹۹ حدود 61 هزار نفر و در شهریور سال ۱۴۰۰ به بیش از 85 هزار نفر رسید و اکنون دارای بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت است. اما این تب تند با وعده‌هایی که روی زمین مانده و گلایه‌هایی که پررنگ شده، به عرق سردی نشسته است.
امکانات شهر با جمعیت همخوانی ندارد
به گفته علی حدادی، نماینده مردم هشتگرد در مجلس شورای اسلامی، امکانات شهر با جمعیت همخوانی ندارد و انشعاب‌ها به میزان لازم توزیع نشده است.
وی با اشاره به اینکه مسکن مهر دغدغه مردم شهر مهستان است، گفت: متأسفانه ساکنان این شهر از مشکلات زیادی رنج می‌برند که یکی از آنها کمبود زیرساخت‌های لازم و بلاتکلیفی در مسکن مهر است و نیاز به افزایش زیرساخت‌ها و خدمات عمومی دارد. شهر مهستان یک تخت بیمارستانی هم ندارد در حالی که با توجه به مهاجرپذیر بودن و رشد جمعیت آن، این شهر نیازمند 200 تخت بیمارستانی است. مجوز لازم برای راه‌اندازی بیمارستان شهر جدید هشتگرد گرفته شده و راه‌اندازی آن که برعهده وزارت راه و شهر‌سازی است که باید در اولویت باشد. بیمارستان 96 تختخوابی شهر جدید هشتگرد در بخش خصوصی است که با مشکلات و درگیری‌های فراوانی روبه‌رو است که نیاز است هر چه سریع‌تر از سوی دولت رفع شود.
نماینده مردم هشتگرد در مجلس شورای اسلامی افزود: حمل و نقل شهری و برون شهری از مشکلات مردم شهر جدید هشتگرد است. متروی کرج به هشتگرد متأسفانه به صورت ناقص افتتاح شد و هنوز نیز با ظرفیت کامل کار نمی‌کند و مردم نسبت به این موضوع اعتراضات زیادی دارند. بارها از سوی دولت برای تکمیل آن وعده‌ها و زمان‌های مختلفی تعیین شده است که هنوز به طور کامل محقق نشده است. مردم نیاز دارند تا بتوانند به راحتی به مرکز استان و پایتخت و همچنین در درون شهر تردد داشته باشند و حمل و نقل عمومی باید ارتقا یابد.
علی حدادی به نبود آرامستان در شهر اشاره کرد و گفت: متأسفانه شهرجدید هشتگرد با جمعیت بالا، گسترش مهاجرت به این شهر و طرح‌هایی که برای افزایش جمعیت برای این شهر وجود دارد، نیاز به آرامستان برای دفن اموات خود دارد. مردم این شهر مجبور هستند برای دفن اموات به شهرها و شهرستان‌های دیگر مراجعه کنند که آنها را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.
یک مترو با صد دغدغه برای مسافران شهر مهستان
هرچند افتتاح متروی شهر جدید هشتگرد، نوید توسعه و رونق این شهر را می‌داد تا ساعت تردد و هزینه مسافران کمتر شود، اما نواقص متعدد و خدمات‌رسانی نامناسب کام مسافران را تلخ کرد. راه‌اندازی مترو در ابتدا بارقه امیدی به وجود آورد وبخشی از مسکن مهر از بلاتکلیفی خارج شد به طوری که درسال ۹۹ کلنگ ساخت بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در این شهر به زمین خورد. اما قیمت بلیت، توقف حرکت بخاطر تست‌های گرم، تعطیلی پایان هفته، فاصله 90 دقیقه‌ای حرکت قطارها و نبود وسایل حمل و نقل عمومی در پایانه برای برخی از شهرهای اطرف و تعطیلی عصرگاهی مترو موجب نارضایتی مسافران است. محدودیت خدمات‌دهی مترو در روزهای غیر تعطیل یا تعطیلی آخر هفته مترو، باعث عدم دسترسی مردم شهر جدید هشتگرد به این وسیله نقلیه پر طرفدار شده است. نبود وسیله حمل و نقل عمومی در ایستگاه پایانی شهر جدید هشتگرد برای شهرهای اطراف نیز باعث گلایه‌مندی شهروندان شده است. متروی مهستان هر چند وقت یکبار به دلیل تست گرم مترو متوقف می‌شود و به‌نظر می‌رسد انتقاد عضو شورای شهر تهران در خصوص افتتاح ناقص مترو درست بوده است.
مشکلات مهستان گام به گام اما محسوس باید حل شود
مجتبی عبدالهی، استاندار البرز با اشاره به گلایه‌های شهروندان در خصوص زیرساخت‌های شهری و خدمات‌رسانی به ساکنان مهستان معتقد است که باید طی نشست‌های مستمر به حل موضوعات و ارتقای زیرساخت‌های شهر جدید هشتگرد پرداخته شود.
وی با تأکید بر اینکه باید گام به گام جلو برویم ولی ظرف مدت کوتاهی شاهد تحول باشیم، اظهار کرد: شهر مهستان با مشکلات و موانع زیرساختی فراوانی مواجه و فاقد بسیاری از امکانات ضروری است. تعاونی‌ها در شهرجدید هشتگرد با مشکلات و اختلافات فراوانی مواجه هستند. بارگذاری جمعیت متناسب با زیرساخت‌ها صورت نگرفته است. سرانه‌های بهداشتی و درمانی، آموزشی، فضای سبز، حمل و نقل، فروشگاه‌های لوازم ضروری مردم در این شهر در پایین‌ترین سطح ممکن است.
استاندار البرز گفت: در این منطقه می‌توانیم با ارتقای زیرساخت‌ها، فازهای جدید را ایجاد کنیم.
طرح تفصیلی، تقسیم عادلانه خدمات است
مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید مهستان استان البرز اعلام کرد: پرونده طرح تفصیلی شهر جدید مهستان به عنوان یک سند توسعه شهری پس از ۶ سال بررسی، در کمیسیون ماده پنج استان البرز تصویب و توسط استاندار البرز ابلاغ شد تا پس از سال‌ها شهروندان از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.
عباس قنبری افزود: شهر جدید مهستان به عنوان یکی از شهرهای مهم کشور در همسایگی کلانشهرهای کرج و تهران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که بخشی از جمعیت سرریز این کلانشهرها در مهستان استقرار می‌یابند. تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی نقش اساسی در گره گشایی از مشکلات شهر جدید مهستان در زمینه خدمات شهری، توسعه معابر، توسعه مراکز تجاری، رونق و ساماندهی ساخت و سازها و تعادل بخشی به قیمت مسکن در بازار اقتصادی دارد. با اجرای این طرح شهروندان رغبت بیشتری به ساخت و ساز پیدا کرده و مدت زمان صدور پروانه و خدمات اداری مربوطه نیز بشدت کاهش می‌یابد. تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی، صدور مجوز ساخت اراضی واگذار شده در سنوات گذشته را که به دلایل مختلف قانونی امکانپذیر نبود، میسر خواهد ساخت.
مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهرجدید مهستان با بیان اینکه در افق این طرح همه شهروندان به صورت عادلانه از خدمات شهری برخوردار خواهند شد، ادامه داد: شرایط جدید زمینه عمران و آبادانی سایر مناطق شهری، جذب جمعیت متناسب با برنامه‌ریزی انجام شده و حل بسیاری از مشکلات و جلب رضایت ساکنان و مالکان را در پی خواهد داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی