صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

روی خط خبر

افزایش  3/1 میلیارد لیتری تحویل سوخت مایع
به نیروگاه‌ها
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار داشت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بزرگ‌ترین شرکت اقتصادی توزیع فرآورده‌های نفتی در خاورمیانه است و در ۳۱ استان کشور به‌ منظور سوخت‌رسانی، ۳۷ منطقه عملیاتی دارد.
علی‌اکبر نژادعلی‌ افزود: همچنین ۵۳ مرکز سوختگیری هواپیمایی، چهار هزار و۲۰۰ عرضه سوخت مایع و ۲ هزار و ۵۳۵ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) داریم که حجم عملیاتی آنها معادل روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه امسال استثنایی‌ترین سال این شرکت در ۹۴ سال فعالیت آن است، اظهار کرد: امسال ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی کمترین مقدار بود و با افزایش مسافرت‌ها با کاهش شیوع ویروس کرونا و افزایش ۷۰ درصدی تعداد زوار اربعین، گاهی تاب‌آوری تحویل سوخت به جایگاه‌ها حتی به یک روز هم می‌رسید و احتمال قطع سوخت‌رسانی وجود داشت، اما به همت کارکنان و مدیران مناطق ۳۷ گانه با سربلندی از این بحران عبور کردیم.
نژادعلی تصریح کرد: پس از گذشت تابستان، امسال در فصل سرد مصرف بنزین برخلاف گذشته افزایش یافت که در کنار آن با پایداری سرما بویژه در هفته‌های اخیر و افت فشار گاز، مقدار تحویل سوخت مایع توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به نیروگاه‌ها نسبت به پارسال یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر افزایش یافت.

صادرات ۱۸ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از صادرات ۱۸ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی تا پایان سال خبر داد و گفت: انتظار داریم در سال ۲۰۲۳ حجم مبادلات و صادرات مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها از سوی ایران به بازار روسیه افزایش یابد.
حسن عباس‌زاده در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی پلاستیک و لاستیک در مسکو اظهار کرد: ایران در سال‌های گذشته ظرفیت‌های بسیار خوبی در صنعت پتروشیمی ایجاد کرده و اکنون یکی از کشورهای برتر این حوزه در آسیاست.
وی با بیان اینکه ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال گذشته میلادی ۱۵ میلیار دلار بوده است، از پیش‌بینی صادرات ۱۸ میلیارد دلاری این صنعت در سال جاری خبر داد.
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره روند ادامه همکاری و مشارکت‌های ایران و روسیه در صنعت پتروشیمی با بیان اینکه یک قرارداد فروش محصول از طریق آموزش و تبادل نیروهای آموزشی میان دو کشور انجام شده است، افزود: انتظار داریم در سال نو میلادی حجم مبادلات و صادرات مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها از سوی ایران به بازار روسیه افزایش یابد.

بسیاری از کارتخوان‌های هوشمند خراب هستند
رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفت: طی چند سال اخیر تاکنون متأسفانه به سامانه هوشمند سوخت و خصوصاً تجهیزات مربوطه در جایگاه‌ها توجه نشده به حدی که مستهلک شده‌اند و هم‌اکنون خرابی‌های زیادی در کارتخوان‌ها داریم و همه نازل‌ها فعال نیستند.
اسدالله قلی‌زاده، اظهار کرد: بیش از ۶۰ هزار نازل عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های سوخت کشور داریم که قطعاً باید برای کیفیت پایدار خدمات توزیع سوخت، کاهش مدت زمان سوختگیری و جلوگیری از زیان جایگاه‌داران همه نازل‌ها فعال باشند، ولی در اثر تأخیرها و ترک فعل‌ها شاهدیم که مردم و جایگاه‌داران با مشکل مواجهند و مسئولان مربوطه نیز به جز انتشار خبرهایی مبنی بر وعده وعید و تئوریک، اقدام عملیاتی مهمی در این حوزه نداشته‌اند.
وی افزود: ما احتمال می‌دهیم برخی تصمیم‌گیران احساس می‌کنند که این خرابی‌های نازل‌ها عادت شده و نیازی نیست تلاش زیادی بکنند، پیگیری‌های ما نشان می‌دهد هر بخشی قصور را متوجه دیگری می‌کند و با اصراری که بر تسلط دولتی روی همه بخش‌های سامانه هوشمند سوخت وجود دارد، ولی حاضر به اقدامات پایدار نیستند. برای ما سؤال است که آیا کسانی از وضع موجود در بخش سامانه هوشمند و کارت سوخت نفع می‌برند!؟ متعجبیم که حل و فصل مسأله‌ای به این سادگی چرا اینقدر طولانی شده است و کسی پاسخگو نیست؟
قلی‌زاده، گفت: هم اکنون در اقصی نقاط کشور بسیاری از کارتخوان‌های هوشمند را داریم که خراب هستند و اصلاً فراموش شده‌اند.
قلی‌زاده با بیان اینکه مردم باید بدانند جایگاه‌داران نه تنها توان مالی بابت تعمیرات و نگهداری تجهیزات سامانه هوشمند را ندارند بلکه تعهدی هم نسبت به آن ندارند و اصولاً شرکت‌های تابعه وزارت نفت باید پاسخگو باشند و وظیفه آنهاست که این کارتخوان‌ها را در سرویس نگه دارند. وی گفت: دستگاه‌های نظارتی جدی و بدون مماشات ورود کنند، این مداخله می‌تواند به حل مسأله کمک کند و همه چیز شفاف شود.

معضلات صنعت برق برای همیشه در دولت فعلی برطرف می‌شود
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر با بیان اینکه صنعت برق مسیر تعالی و شکوفایی را طی می‌کند، تصریح کرد: در دولت فعلی شرایطی فراهم شده است که معضلات این بخش برای همیشه برطرف شود و به شرایط متعالی برسیم.همچنین به کارهای توسعه‌ای و بهینه‌سازی و گسترش امور زیرساختی نیز بپردازیم.
آرش کردی گفت: در روزهای ابتدایی استقرار دولت جدید، شرایط ویژه‌ای بر صنعت برق کشور حاکم شده بود که تابستان سختی سپری شده و وضع محدودیت‌ها نارضایتی‌هایی را در همه ارکان مربوط به صنعت برق به وجود آورده بود.
به گفته وی، از آخر سال ۱۴۰۰ تا ابتدای تابستان سال‌جاری، خدمات مجموعه برق کشور به نحو مطلوب و با ایجاد اعتماد مناسبی بین عموم مردم ارائه شد که نشان از قدرت و قوت منابع انسانی و فرصت‌شناسی در صنعت برق است.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف در شهرک‌های صنعتی برای عبور از شرایط زمستانی در دستور کار قرار گرفته است.
کردی بر لزوم هم‌افزایی همه دستگاه‌ها برای عبور از دوره اوج مصرف زمستان، افزود: تدابیر ویژه شرکت توانیر برای استمرار تأمین برق خانگی در موج سرما و عبور از پیک دو تا سه هفته‌ای زمستان، با مدیریت بار در شهرک‌های صنعتی، صنایع بالای یک مگاوات و چاه‌های کشاورزی و... عملیاتی شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی