صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

اخبار

تجهیز ساختمان‌ها به نصب
دستگاه‌های شتاب‌نگار
رئیس بخش شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه هم‌اکنون یکهزار و ۵۰۰ دستگاه شتاب‌نگار فعال در سراسر کشور وجود دارد از خرید ۸۰۰ دستگاه جدید و نصب ۶۰۰ دستگاه تا کنون خبر داد.
اسماعیل فرزانگان گفت: در حال حاضر حدود یک هزار و ۵۰۰ ایستگاه شتاب‌نگاری فعال در سطح کشور وجود دارد که این دستگاه‌ها وظیفه ثبت و رفتارهای رخداد زلزله را برعهده دارند.
رئیس بخش شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته و لرزه‌خیز تمامی ساختمان‌های بلند و مهم همچنین تأسیسات حیاتی همچون پل‌ها، نیروگاه‌ها و سدها، مجهز به دستگاه شتاب‌نگاری هستند گفت: هم‌اکنون در کشور ما ‌شماری از پل‌ها، ساختمان‌ها و تأسیسات زیربنایی و مهم پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها مجهز به دستگاه شتاب‌نگار نیستند.
فرزانگان توضیح داد: در دولت سیزدهم حدود ۱۵۰ ایستگاه شتاب‌نگاری جدید در سراسر کشور راه‌اندازی شد.
وی با یادآوری این مطلب که خرید دستگاه‌های شتاب‌نگار جدید از سال ۹۷ در کشور آغاز شد گفت: از ۹۷ تا کنون ۸۰۰ دستگاه شتاب‌نگار جدید خریداری شد و از همان سال تا کنون ۶۰۰ دستگاه نصب شده است. در برنامه است تا در صورت امکان خرید دستگاه‌های جدید یک هزار دستگاه جدید و مدرن برسد.
کمبود ذخایر آب در شمال کشور
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: اگرچه از ابتدای زمستان تاکنون در برخی استان‌های جنوبی نظیر بوشهر بارش‌های خوبی داشته‌ایم اما توزیع بارش در کشور مناسب نبوده است و در شمال کشور اوضاع خوبی نداریم.
سحر تاج‌بخش اظهار داشت: تا این موقع از سال زراعی در بسیاری از استان‌ها مثل تهران، قزوین، همدان، آذربایجان‌ها، زنجان، خراسان رضوی و استان‌های ساحلی گیلان و مازندران شرایط بارشی نداشتیم.
وی افزود: پاییز کم بارشی نیز سپری شد و در دو سال متوالی گذشته شرایط خشکسالی بر کشور حاکم بوده است اما انتظار داریم بارش‌ها در زمستان در حد نرمال باشد اما تمرکز بارش‌ها همچنان بر استان‌های جنوبی است.
تاج‌بخش خاطرنشان کرد: اینکه گفته شود سرمای اخیر بی‌سابقه بوده است، درست نیست اما می‌توان گفت در بازه چند سال اخیر این شرایط را نداشته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: هفته پیش رو روند افزایش دما را در کل کشور خواهیم داشت و فعلاً سرمای قابل ملاحظه‌ای نخواهیم داشت.
۱۸۷ هزار تن نهاده دامی
در بندر امام ترخیص شد
رئیس کل دادگستری خوزستان از ترخیص ۱۸۷ هزار تن نهاده دامی امور پشتیبانی در بندر امام خمینی خبر داد.
علی دهقانی گفت: با پیگیری‌های قضایی صورت گرفته زمینه ترخیص ۱۸۷ هزار تن نهاده های دامی امور پشتیبانی مجتمع بندری سازمان بنادر و کشتیرانی بندر امام خمینی فراهم شد.
دهقانی با بیان اینکه مقداری از این کالاها ترخیص و وارد چرخه توزیع شد، گفت: حمایت قضایی از تولید و نظارت بر صادرات و واردات، یکی از برنامه‌های قوه قضائیه است و در این رابطه با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌هایی، موضوع‌های مرتبط رصد و پیگیری می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی