در حافظه موقت ذخیره شد...
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت:
شرایط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی ابلاغ شد
منوچهر منطقی در نامهای به رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با توجه به سیاستگذاری جدید در بخش صنعت و تأکید بر دانشبنیان شدن صنعت خودرو، شرایط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی در بخشهای سیاستی و مدیریتی را ابلاغ کرد.
او در این ابلاغیه، سیاستهای مطرح در حوزه محصول، تیم مدیریتی، صادرات، استانداردهای زیست محیطی، ظرفیت تولید، واگذاری، رقابتپذیری و قیمت تمام شده محصولات را بهعنوان پیش شرط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی تبیین کرد.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در تشریح سیاستهای حوزه محصول تأکید کرده است: طبق سیاستگذاری جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازی باید بر مبنای استفاده از بن سازه (پلتفرم)های داخلی یا خارجی باشد. همچنین خریدار باید ۷۰ درصد محصول را بر مبنای همکاری با یکی از دو خودروساز داخلی برای بکارگیری پلتفرم آنها یا همکاری مشترک با یک خودروساز خارجی تولید نماید.
منطقی افزوده است: میزان خودکفایی برای آغاز کار بالای ۵۱ درصد و زیرمجموعههای کلیدی محصول نیز باید جزو اقلام بومیسازی شده یا تأمین از سازندگانی باشد که دسترسی به آنها در همه شرایط سیاسی مقدور است.
او این اقلام را قوای محرکه (موتور، گیربکس و سامانه تعلیق)، بدنه و مجموعههای حساس الکترونیکی عنوان کرد.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ۳۰ درصد سبد محصول میتواند شامل خودروهایی باشد که بهصورت قطعات منفصله وارد میشود. البته در سیاستگذاری جدیدی که مصوب خواهد شد، این خودروها شامل تعرفههای خودروهایی خواهد بود که بهصورت کامل وارد میشوند.
منطقی همچنین تسلط روی مباحث کسب و کار خودرویی، مباحث مالی و اقتصادی، مباحث فناوری محصول، فرایندهای تولید خودرو و ارتباطات بینالمللی را از جمله صلاحیتهای حرفهای تیم مدیریتی خریداران اعلام کرده است که باید به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.
او در بخش دیگر این ابلاغیه خاطرنشان کرده است: طی سه سال از آغاز تولید، میزان صادرات محصول باید به ۲۰ درصد برسد.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصرف سوخت سبد محصول تولیدی زیر ٥ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را نیز از جمله استانداردهای زیست محیطی مورد نیاز اعلام کرد، همچنین شرکتهای خودروسازی پس از واگذاری لازم است طی یک سال به ۸۰ درصد ظرفیت اسمی سایت تولید برسند.
او تصریح کرد: شرکتهای خودروسازی پس از واگذاری ظرف 10 سال آتی امکان واگذاری و فروش اراضی متعلق به سایتهای تولید را ندارند و تنها پس از گذشت مدت مذکور و تحقق شرایط فوق الذکر، زمینها به مالکیت قطعی درخواهد آمد.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین متذکر شده است: سه سال پس از واگذاری ضروری است تا محصولات خودروسازان قابلیت رقابت با محصولات خارجی را داشته باشند تا در اثر کاهش تعرفه واردات، قادر به تداوم تولید در کشور باشند.
منطقی در پایان اظهار امیدواری کرد: با اجرای این سیاستها، خصوصیسازی خودروسازهای بزرگ مصادف با ارتقای ارزش افزوده و اشتغال دانشبنیان این صنعت در کشور باشد.