صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

خبرخوان

سود بازرگانی خودروهای وارداتی اعلام شد
بر اساس مصوبه کارگروه اقتصادی واردات خودرو، سود بازرگانی علی‌الحساب خودروهای وارداتی بین ۶ تا ۳۱ درصد تعیین شد.
لازم به ذکر است کتاب مقررات صادرات و واردات ۱۴۰۱ مبنای تعیین سود بازرگانی علی‌الحساب قرار می‌گیرد ،اما در خصوص سایر خودروهای غیر مرتبط با جدول فوق همانند خودروهای سواری، برقی هیبریدی  یا با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی و بالاتر، بندهای متناظر در کتاب مقررات صادرات و واردات ۱۴۰۱ مبنای تعیین سود علی‌الحساب بازرگانی خواهد بود. گفتنی است، سود بازرگانی اصلی دولت در بورس کالا و با اختلاف قیمت معامله‌ای و قیمت پایه خودروهای وارداتی رقم خواهد خورد.
موضع وزارت صمت ادامه عرضه خودرو
در بورس کالاست
سخنگوی وزارت صمت گفت: ما از روشی از سوی شورای رقابت حمایت می‌کنیم که این شورا قیمت‌گذاری کند اما در مجموع بستر بورس کالا می‌تواند جواب دهد چون ما از عرضه در بورس کالا جواب خوبی گرفتیم. امید قالیباف با بیان اینکه شورای رقابت تشخیص داده است برخی خودروها مصداق انحصار بوده و قصد قیمت‌گذاری دارد، گفت: پیش‌تر بر اساس نظر رؤسای قوا این اختیار از شورای رقابت گرفته و یک سال به وزارت صمت داده شد. او افزود: وزارت صمت هم روش‌هایی در نظر گرفت که در نهایت این یک سال به اتمام رسید و به‌صورت خودکار وظیفه شورای رقابت موضوعیت پیدا کرد و از این‌رو وزیر صمت از قانون تمکین کرده است؛ باید تابع تصمیمات این شورا بود. سخنگوی وزارت صمت گفت: شورای رقابت می‌تواند قاعده بهتری برای قیمت‌گذاری در نظر گیرد، به گونه‌ای که موضع وزارت صمت ناظر بر ادامه خودرو در بورس کالاست و ما از روشی از سوی شورای رقابت حمایت می‌کنیم که این شورا قیمتگذاری بکند اما در مجموع بستر بورس کالا می‌تواند جواب دهد چون ما از عرضه در بورس کالا جواب خوبی گرفتیم.
ایران تا پایان امسال خودروساز چهاردهم
جهان می‌شود
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران در سال گذشته از نظر میزان تیراژ تولید خودرو در جهان رتبه نوزدهم را داشت که با توجه به رشد تولید، می‌تواند تا پایان امسال به رتبه چهاردهم ارتقا پیدا کند. عبدالله توکلی‌لاهیجانی افزود: از ابتدای امسال تا بهمن‌ ماه، یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. او ادامه داد: در سال ۹۶ یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد، اما پس از آن در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ با افتی محسوس، سالیانه به‌طور متوسط نزدیک به ۸۰۰ هزار دستگاه تولید می‌شد. توکلی لاهیجانی بیان‌ داشت: در سال‌های یاد شده در عمل میزان تولید خودرو به نصف کاهش یافت، از همان میزان هم سالیانه حدود ۲۰۰ هزار دستگاه به‌صورت ناقص تولید می‌شد و در پارکینگ خودروسازان باقی می‌ماند. او گفت: امسال موفق شدیم رکورد تولید ماهانه را نیز بشکنیم و در دی ماه حجم تولید ماهانه به ۱۲۷ هزار دستگاه رسید که همه خودروها به‌صورت عبور مستقیم و کامل تولید می‌شوند و در پارکینگ خودروسازان باقی نمی‌مانند.
جستجو
آرشیو تاریخی