صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و چهارده - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و چهارده - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۸

با توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم صورت می‌گیرد

زمین‌های قزاقستان زیر کشت محصولات کشاورزی ایران

صادرات محصولات کشاورزی به قزاقستان با رشد 27 درصدی به حدود 170 میلیون دلار رسیده است

امین محمودی
خبرنگار

 

توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای حوزه اوراسیا یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم بوده است، به‌طوری که طی یک سال و نیم اخیر میزان تجارت با این کشورها با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است.
قزاقستان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ محصولات غذایی در جهان محسوب می‌شود و این کشور یکی از کشورهای حوزه اوراسیا بوده که همواره بیشترین میزان تجارت محصولات کشاورزی با ایران را داشته است، به طوری که طی سال‌های اخیر میوه، سبزی، صیفی‌جات و خشکبار ایرانی روانه این کشور شده و در عوض ایران از این کشور همواره غلات (گندم و جو) و گوشت قرمز وارد کرده است. یک ماه پیش بود که سفیر جمهوری اسلامی ایران و وزیر کشاورزی قزاقستان در جلسه مشترکی در این کشور، زمینه همکاری‌های دوجانبه در بخش کشاورزی را بررسی کرده و بر لزوم گسترش همکاری‌های تجاری در بخش کشاورزی تا مرز ۲.۵ میلیارد دلار تأکید کردند. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش کشاورزی قزاقستان برای واردات محصولاتی که قابلیت کشت آنها در ایران فراهم نیست از دلایل مهم تشکیل این جلسه عنوان شده است.
تجارت 800 میلیون دلاری محصولات  کشاورزی بین دو کشور
در حال حاضر نیز حجم تجارت دو کشور در حوزه محصولات کشاورزی در ۱۰ ماه ابتدای سال ۲۰۲۲ معادل ۴۵۰ میلیون دلار بود و در این مدت صادرات کشورمان با ۲۶.۵ درصد رشد به ۱۶۷ میلیون دلار و واردات از قزاقستان با ۱۵ درصد رشد به ۲۸۳ میلیون دلار رسیده است. همچنین با احتساب صادرات خدمات فنی و مهندسی کشاورزی، آمار مبادلات دو کشور تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. از طرف دیگر هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان از دیروز به مدت 2 روز کاری و با محوریت وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه تجارت بین دو کشور آغاز به کار کرد. هیأت ایرانی متشکل از نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی بویژه جمعی از تجار و فعالان اقتصادی کشورمان به ریاست «سیدجواد ساداتی‌نژاد» وزیر جهاد کشاورزی در این اجلاس حضور می‌یابند تا موضوعات مهم همکاری در زمینه‌های مختلف کشاورزی، کشت فراسرزمینی، همکاری‌های بندری، بانکی، حمل ‌و نقل و ترانزیت، افزایش حجم تجارت، انرژی و... را مورد بررسی قرار داده و چند سند همکاری دوجانبه را امضا کنند.
یک‌سوم حجم تجارت مربوط به بخش کشاورزی است
سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در این باره گفت: کمیسیون اقتصادی ایران و قزاقستان که امسال هجدهمین اجلاس آن برگزار می‌شود، یکی از کمیسیون‌های فعال اقتصادی بین دو کشور است و در این راستا امسال ۶ هیأت از طرف قزاقستان از رئیس‌جمهور تا هیأت‌های مختلف به ایران آمدند؛ لذا ارتباط عمیقی در حال شکل‌گیری و توسعه بین دو کشور وجود دارد.
وی از هدفگذاری ۳ میلیارد دلاری در بخش تجاری بین دو کشور خبر داد و گفت: از این میزان در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار انجام شده که باید به ۶ برابر ارتقا یابد. بخشی از آن درخصوص رفت‌و‌آمد تجار و بحث‌های مربوط به روادید بود که در اجلاس قبلی در ایران مطرح شد و شرایط تسهیل‌کننده‌ای در حوزه تجاری به‌وجود آمد، به‌طوری که برای ۱۴ روز اتباع دو کشور می‌توانند تردد کنند.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 2 برنامه اصلی شامل بحث‌های لجستیک در اجزای مختلف مواضع حمل و نقلی (ریلی، هوایی، زمینی) و بحث‌های بانکی در این اجلاس داریم، گفت: این دو برنامه اصلی ما در این سفر است و حوزه بازرگانی و تجار ما هم در این سفر نشست‌های خوبی با اتاق بازرگانی خواهند داشت.
به گفته وی، علاقه‌مندی زیادی هم در زمینه سوآپ غلات و ترانزیت وجود دارد و در سفرهای اخیر اتفاقات خوبی رقم خورده است و در این راستا در بندر شهید رجایی، قزاقستانی‌ها باراندازی را احداث خواهند کرد تا بتوانند در مورد ارتباط با جنوب در حوزه غلات از آن استفاده کنند.
ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: در حمل و نقل ریلی نیز، حرکت قطار از مسیر قزاقستان، از چین به سمت ترکیه و اروپا اتفاق افتاده است. وی اظهار کرد، نخست‌وزیر قزاقستان نیز بزودی و بعد از ماه مبارک رمضان به ایران خواهند آمد تا بتوانیم مباحث و تفاهمنامه‌هایی را که برای تجارت لازم است، تکمیل کنیم و امیدواریم اتفاق خوبی در این حوزه بیفتد.
ایران به دنبال توسعه کشت فراسرزمینی در قزاقستان
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این سفر ظرفیت خیلی خوبی در حوزه کشاورزی وجود دارد، حوزه غلات و گوشت قزاقستان مورد توجه ماست، حوزه سبزی و صیفی‌جات و موضوعات خدمات بخش کشاورزی نیز مورد توجه طرف قزاقستانی است، بنابراین ظرفیت خیلی خوبی برای توسعه وجود دارد.وی با بیان اینکه یک‌سوم از حجم تجارت ما در این سفر، بخش کشاورزی را دربرمی‌گیرد که می‌تواند تأمین‌کننده نیازهای طرفین باشد، ادامه داد: کشت فراسرزمینی یک ظرفیت بسیار خوب برای ما در قزاقستان است که توجه ویژه‌ای در این سفر به آن شده است و در این راستا گفت‌و‌گوهایی هم صورت خواهد گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی