صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و چهارده - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و چهارده - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۸

«ایران» از آغاز عرضه گوشت گرم گوسفندی در بازار و تداوم آن تا آرامش کامل بازار گزارش می‌د هد

واردات روزانه 150 تن گوشت گرم تا پایان اردیبهشت 1402

نفیسه امامی
خبرنگار

 

وزارت جهاد کشاورزی پس از افزایش‌ بی‌رویه قیمت گوشت قرمز، با استفاده از راهکارهایی در تلاش برای تعدیل قیمت‌ها در بازار بود و به همین منظور اقدام به توزیع گسترده و بدون محدودیت گوشت منجمد و رایزنی برای واردات گوشت گرم گوسفندی کرد. توزیع گوشت منجمد گوسفندی طبق اعلام قبلی وزارت جهاد از هفته‌های گذشته از طریق سامانه ستکاوا آغاز شد و تاکنون هم ادامه داشته است، اما وعده توزیع گوشت گرم گوسفندی به دلایلی از جمله تغییرات آب و هوایی و ایجاد اختلال در حمل و نقل و ارسال کالا به کشور محقق نشد. حالا و در جدیدترین اظهارات، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده توزیع گوشت گرم به کشور آغاز شده است.
شهیاد آبنار، مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی در گفت وگو  با «ایران» در خصوص وضعیت گوشت قرمز در کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی از سه منبع، توزیع انبوه گوشت قرمز در سراسر کشور را آغاز کرده است. وی افزود: طی چند روز اخیر مقدمات و فرایند توزیع گوشت گرم وارداتی با هماهنگی مراجع بهداشتی و نظارتی از جمله سازمان دامپزشکی صورت گرفته و از دیروز توزیع گوشت گرم وارداتی در بازار برای کاسته شدن از قیمت این کالای اساسی آغاز شده است. مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی اظهار کرد: واردات گوشت عمدتاً از مبادی کشورهای روسیه، مغولستان، ارمنستان و رومانی صورت گرفته است و با توجه به حضور وزیر جهاد کشاورزی در قزاقستان، انتظار می‌رود توافقاتی با این کشور برای ورود گوشت گرم صورت گیرد. آبنار در ادامه گفت: از دیروز واردات 150 تن گوشت گرم و توزیع آن در بازار شروع شده است و تا پایان اردیبهشت با واردات روزانه 100 تا 150 تن از این کالای اساسی، فرایند توزیع و عرضه در بازار برای کاسته شدن از قیمت گوشت گرم ادامه دارد.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر هم‌اکنون دام‌های سبک و سنگین مازاد سایر استان‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام در حال جمع‌آوری و انتقال به تهران است تا در کشتارگاه‌های تهران کشتار شده و گوشت گرم از این طریق در قصابی‌ها و میادین میوه و تره‌بار سراسر کشور عرضه شود. وی افزود: از طرف دیگر گوشت گوسفند و گوساله منجمد ذخیره شده در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام نیز بدون هیچ محدودیتی به صورت انبوه در قصابی‌ها و میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود تا مصرف‌کنندگان از آن استفاده کنند. مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با این تدابیر وزارت جهاد کشاورزی در روز گذشته شاهد کاهش 10 هزار تومانی قیمت گوشت گرم در بازار بودیم به طوری که قیمت هر کیلو شقه گوسفندی گرم به پایین‌تر از 260 هزار تومان رسیده و هر کیلو شقه گوشت گوساله نیز 220 هزار تومان عرضه می‌شود. آبنار در پایان سخنان خود گفت: روند واردات و توزیع گوشت قرمز تا زمانی که بازار آرامش به خود بگیرد، ادامه‌دار خواهد بود و انتظار داریم قیمت گوشت گرم وارداتی در بازار به زیر 200 هزار تومان برسد.
با توزیع گوشت گرم وارداتی میان عرضه، تقاضا و تولید تعادل ایجاد شده و عرضه آن منجر به رقابتی شدن بازار می‌شود. در همین راستا نیز 196 مرکز برای عرضه گوشت گرم شامل 22 میدان میوه و تره‌بار اصلی و 174 بازار زیرمجموعه آن آماده توزیع هستند و به محض ورود محموله‌ها، توزیع آغاز خواهد شد. کمتر از دو هفته پیش وزارت جهاد کشاورزی از واردات گوشت گرم به کشور خبر داده و اعلام کرده بود که برای تأمین نیاز بازار داخلی و بر اساس تفاهمنامه‌ای که با بخش خصوصی منعقد شده، قرار است گوشت گرم گوسفندی وارداتی با قیمت هر کیلو ۲۰۰ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها عرضه شود که حالا با تأخیر چند روزه این فرایند آغاز شده است.
توزیع گوشت گوسفندی ۱۴۲ هزار تومانی بدون محدودیت در کشور
افزایش قیمت گوشت باعث شد شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به عرضه ذخایر خود کند و گوشت گوسفندی مخلوط منجمد را با قیمت هر کیلوگرم ۱۴۲ هزار تومان و گوساله مخلوط را با قیمت ۱۵۲ هزار تومان در کل کشور توزیع کرده است. اکنون توزیع گوشت گوسفندی و گوساله با قیمت مصوب در حال توزیع است و بدون محدودیت وزنی و در حد نیاز و کشش بازار این اقدام ادامه خواهد داشت. محمد جعفری معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام با اعلام اینکه ذخایر استراتژیک گوشت در وضعیت مناسبی قرار دارد، تأکید کرده ذخایر استراتژیک که در بازار در حال توزیع است از منابع داخلی و خارجی تأمین شده و در بازار توزیع می‌شود.جعفری افزود: قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله مخلوط ۱۴۵ هزار تومان است (قیمت سردست و ران کمی تفاوت دارد)، نرخ گوشت گوسفندی مخلوط نیز ۱۳۵ هزار تومان است که درب سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام به توزیع‌کنندگان تحویل داده می‌شود. توزیع‌کنندگان این محصولات هم می‌توانند حداکثر ۷ هزار تومان بابت سود خرده‌فروشی به این محصولات اضافه کرده و آن را به دست مردم برسانند.
توزیع ۲ هزار تن گوشت قرمز منجمد در استان تهران
طی روزهای اخیر سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اقدام به توزیع ۲ هزار و ۱۲۰ تن گوشت قرمز منجمد در این استان کرده است. توزیع گوشت قرمز منجمد به منظور تنظیم بازار از هفته دوم دی ماه از طریق سامانه ستکاوا آغاز شده و روند توزیع این کالای پروتئینی همچنان ادامه خواهد داشت. گوشت قرمز ‌منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و قصابی‌های عضو اتحادیه توزیع شده است و کسانی که در سامانه ستکاوا ثبت نام کرده و احراز هویت شده‌اند، می‌توانند اقدام به تهیه گوشت قرمز منجمد کنند. این روند بدون محدودیت همچنان ادامه خواهد داشت و عرضه به بازار مصرف فراهم شده است. طبق اعلام جبرئیل برادری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، توزیع گوشت قرمز منجمد از محل سردخانه‌های ذخیره استراتژیک کالاهای اساسی درحال انجام است و هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد. برادری این نکته را هم اضافه کرده است که با توجه به روزهای پایانی سال و ماه مبارک رمضان، ذخایر گوشت و مرغ کشور تا آخر سال تأمین است و مشکلی برای توزیع وجود ندارد.
بر اساس آخرین نرخ گوشت گوسفند و گوساله راسته با استخوان گوسفندی۱۹۶هزار، ران کامل ممتاز گوسفندی ۲۷۲هزار، کف دست گوسفندی با ماهیچه ۲۱۵هزار، ران پاک کرده گوساله ۲۳۵هزار، سردست پاک کرده گوساله ۲۱۰هزار، گردن گوسفندی ۱۷۵هزار، قلوگاه گوساله ۱۶۵هزار، سردست گوسفندی ۱۸۰هزار، ماهیچه گوساله ۲۲۰هزار، نیم‌شقه سردست گوسفند ۲۳۰هزار، شقه لاشه گوسفندی ۲۱۰هزار و نیم شقه ران گوسفندی 260هزار تومان در مراکز خرده‌فروشی عرضه می‌شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی