صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و چهارده - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و چهارده - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

اخبــــار

آیت‌الله رئیسی در جلسه هیأت دولت تأکید کرد
همکاری دستگاه‌های اجرایی با بانک مرکزی
در اجرای سیاست‌های جدید ارزی
رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیأت دولت با اشاره به سیاست‌های اعلامی جدید بانک مرکزی و امیدواری فعالان اقتصادی به اثربخش بودن آن، از مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواست به بانک مرکزی کمک کنند تا سیاست‌های خود برای مدیریت بازار ارز را به شکل موفق اجرا و اعمال کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی همچنین تأکید کرد سازمان برنامه و بودجه منابع مورد نیاز وزارت بهداشت برای تأمین دارو و تجهیزات را با اولویت تخصیص دهد. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان و پیگیری مسائل و مطالبات اهالی شهرستان‌های مختلف استان، پاسخگویی و رفع مشکلات مردم را اولویت‌های دولت سیزدهم دانست.
تصویب اختیارات درخواست شده از سوی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و کنترل تورم
شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا اختیارات درخواست شده از سوی بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم را به تصویب رساند. در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا که عصر امروز با حضور سران سه قوه و دیگر اعضا تشکیل شد، نظام‌نامه این شورا به تصویب رسید.دراین جلسه اعضا نحوه تأمین اعتباربخشی از فعالیت‌های نیروگاه اتمی بوشهر را مورد بررسی قرار دادند. همچنین اختیارات درخواست شده از سوی بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم به تصویب رسید و به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شد برای استفاده شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی مهندسی از تسهیلات، ضمانتنامه دولتی صادر کند. چگونگی تأمین مالی طرح‌های پتروپالایشگاهی با هدف تسریع دراجرای این پروژه‌ها نیزاز دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه بود.
 
در پایان سفر معاون اول رئیس‌جمهور اتخاذ شد
تصمیمات مهم برای توسعه سیستان و بلوچستان
سه‌شنبه گذشته، در پایان سفر فشرده معاون اول رئیس‌جمهور به استان سیستان و بلوچستان، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور محمد مخبر، سه تن از اعضای دولت و همه مسئولان استانی در زاهدان برگزار شد و ضمن بررسی وضعیت مصوبات سفر رئیس‌جمهور، تصمیماتی راهگشا برای حل مسائل فوری و اساسی این استان گرفته شد. اجرای 93 هزار میلیارد تومان پروژه در زمینه آب استان، تنها یکی از این تصمیمات اتخاذ شده است.
71 جایگاه سوخت تأسیس می‌شود
مخبر اجرای طرح‌های گاز‌رسانی به استان سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم را بی‌سابقه توصیف کرد و ادامه داد: اعطای مجوز انتقال ۵۲۰ کیلومتر خط لوله فرآورده‌های نفتی به این استان، گازرسانی به جنوب استان، تقویت فشار خطوط انتقال و احداث ۷۱ جایگاه سوخت جدید با نصب تجهیزات به صورت رایگان بخشی از اقدامات پیش رو  برای کاهش مشکلات سوخت و انرژی در استان است. معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن تمام مصوبات مرتبط با توسعه و پیشرفت استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد و گفت: یک تیم ویژه به‌منظور پیگیری تصمیمات این سفر و مصوبات سفر رئیس‌جمهور به این استان تشکیل خواهد شد.  همچنین تسهیلات برای جبران خسارت دامداران، کشاورزان و گلخانه‌داران، بخشودگی برق مصرفی بیش از عرف در دوره برودت هوا، احداث 5 هزار مزرعه خورشیدی و تعیین تیم ویژه برای اجرای مصوبات سفر رئیس‌جمهور از دیگر محورهای مطرح شده در این جلسه بود.

در گفت‌و‌گوی تلفنی وزرای خارجه ایران و فرانسه مطرح شد
انتقاد شدید از دخالت پاریس در امور تهران
در گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه، درباره آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات مهم مورد علاقه بحث و تبادل‌نظر شد. امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار اخیر خود با همتای فرانسوی در اردن، به مناسبات تاریخی دو کشور اشاره کرد و مواضع فرانسه در تشویق اغتشاش در ایران را غیردوستانه خواند. وزیر امور خارجه با انتقاد از اظهارات مداخله‌جویانه برخی مقامات فرانسه گفت: تهران همواره مسیر مذاکره و دیپلماسی را ترجیح می‌دهد، اما همان‌گونه که شاهدید، در رویکرد تقابلی، اقدام ما نیز فوری، مؤثر و متقابل است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن انتقاد از مواضع و اقدامات غیرسازنده پارلمان اروپایی در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان ساخت: سپاه پاسداران نهاد حاکمیتی و حافظ امنیت ملی ایران است و نقش مهمی در حفظ امنیت منطقه و مبارزه واقعی با تروریسم دارد. جمهوری اسلامی ایران به دقت رفتار اتحادیه اروپا را تحت‌ نظر داشته و متناسب با آن گام‌های بعدی خود را تنظیم خواهد کرد. امیرعبداللهیان تصریح کرد: در کنار این اظهارات و اقدامات، شاهد اقدام ناشایست و موهن یک نشریه فرانسوی در تعرض به مقدسات دینی بودیم که روی دیگر آن متأسفانه در اهانت به قرآن کریم، کتاب مقدس مسلمانان در دو کشور اروپایی تکرار گردید. امیرعبداللهیان در خصوص همکاری‌های دو کشور با تأکید بر ضرورت تمرکز بر گفت‌و‌گو و تعامل افزود: سیاست شکست‌خورده تحریمی ترامپ را تکرار نکنید. ما نیز فهرست تحریمی جدید علیه اتحادیه اروپا و انگلیس که در برگیرنده ۳۳ مقام و نهاد اروپایی است را در اقدام متقابل اعلام کردیم.
فرانسه: هیچ دخالتی در امور ایران نداشته ایم
وزیر خارجه فرانسه در این گفت‌و‌گوی تلفنی با تأکید بر اهمیت روابط تهران و پاریس گفت: فرانسه هیچ دخالتی در امور ایران نداشته است. کولونا با تأکید بر اهمیت حفظ مناسبات دو کشور بر تقویت آن از مسیر گفت‌و‌گو تأکید کرد. وزیر خارجه فرانسه همچنین خواستار آزادی زندانیان فرانسه شد. لازم به ذکر است که این افراد به جرم جاسوسی و اقدامات مداخله‌آمیز و ضدامنیت در بازداشت به‌سر می‌برند. در این گفت‌و‌گوی تلفنی آخرین وضعیت همکاری‌های کنسولی نیز بررسی شد.

جستجو
آرشیو تاریخی