صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و چهارده - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و چهارده - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

وعده دولت درباره اشتغال محقق شد

گروه سیاسی/ روز گذشته، پس از پایان جلسه هیأت وزیران، اعضای دولت با خبرهای مهمی به میان خبرنگاران آمدند؛ اخباری که مؤید ایده کلان رئیس دولت مبنی بر حرکت در مسیر پیشرفت و امیدآفرینی برای آینده ایران است. به عنوان مثال، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحقق یک میلیون شغل خبر داد و اضافه کرد که به شیوه‌های مختلف، این امر قابل راستی‌آزمایی است. وزیر نفت نیز از برنامه‌های کلان دولت برای تأمین سوخت مردم سیستان و بلوچستان خبر داد. اوجی درحالی این خبر را اعلام کرد که روز پیش از آن، یعنی سه‌شنبه، همراه معاون اول رئیس جمهور در این استان حضور یافته بود. جزئیات ارائه شده از سوی وزیر نفت، نشان دهنده سرعت و شتاب تصمیم‌گیری در دولت، برای حل مشکلات مردم این استان است. آنچه می‌خوانید گزارشی کوتاه از گفت‌وگوی اعضای دولت با خبرنگاران در حیاط دولت است.
 
مرتضوی: نرخ بیکاری، ۸.۲ درصد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحقق وعده دولت در زمینه اشتغال خبر داد و گفت: وعده داده شده درباره ایجاد یک میلیون فرصت شغلی محقق شده و ما از یک میلیون فرصت شغلی عبور کردیم. سیدصولت مرتضوی درباره شیوه‌های صحت‌سنجی تحقق وعده یک میلیون شغل در یک سال، به گزارش‌های فصلی مرکز آمار اشاره کرد و گفت که گزارش روز گذشته (سه‌شنبه) این مرکز، مؤید این ادعاست. مرتضوی توضیح داد: براساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در فصل پاییز نسبت به فصل بهار ۰.۷ درصد کاهش یافته است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد رسیده است، اضافه کرد: بر اساس همین گزارش درصد اشتغال کامل افزایش پیدا کرده و نرخ اشتغال ناقص هم کاهش یافته است. مرتضوی ادامه داد: روش دوم راستی‌آزمایی و صحت‌سنجی ما، سامانه رصدی ا‌ست که در وزارتخانه و ادارات کل کار و رفاه اجتماعی در سراسر کشور پیشخوان دارد و قابل مشاهده است. وی با بیان اینکه سامانه رصد به سه روش راستی‌آزمایی می‌کند، توضیح داد: روش اول روش پیامکی است؛ به این شکل که از طریق پیامک با فرد ارتباط برقرار شده و راستی‌آزمایی می‌شود. روش دوم از طریق مصاحبه تلفنی و روش سوم از طریق بازدید میدانی است.
 
اوجی: برنامه‌ریزی کلان برای تأمین انواع سوخت در سیستان و بلوچستان
وزیــــــــر نفــــــــت از تدابیــــــــر و برنامه‌ریزی‌های کلان و چندوجهی دولت برای تأمین انواع سوخت مردم سیستان و بلوچستان خبر داد. جواد اوجی به سفر سه‌شنبه گذشته خود به این استان، در معیت معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در این سفر تصمیم‌های خوبی برای سوخت رسانی به استان سیستان و بلوچستان گرفته شد. وی در ارتباط با بحث حل اساسی معضل تأمین سوخت این استان اظهار کرد: در گذشته فرآورده‌های نفتی اعم از بنزین و نفت گاز و نفت سفید با تانکرهای سوخت‌رسان و ریلی به سیستان و بلوچستان انتقال می‌یافت که مقرر شد احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی در دستور کار قرار گیرد. وزیر نفت ادامه داد: در این ارتباط مقرر شد خط لوله فرآورده‌های نفتی از جنوب کرمان تا زاهدان به طول ۵۲۰ کیلومتر و بار مالی ۵ هزار میلیارد تومان احداث شود. اوجی گفت: احداث این خط لوله در شورای اقتصاد مطرح خواهد شد تا مصوب شده و کار اجرایی آن آغاز شود و به این ترتیب ظرف دو سال آتی مسأله تأمین فرآورده‌های استان در این اقدام میان مدت کاملاً حل می‌شود.
وی در تشریح دیگر تدابیر دولت برای رفع مشکل سوخت این استان اضافه کرد: در کنار این‌ها، ۶۵ تانکر سوخت‌رسان به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت تا طی ۲ سال آینده که خط لوله فرآورده نفتی احداث می‌شود، مشکلی در تأمین سوخت این منطقه نداشته باشیم. وزیر نفت درباره تأمین سوخت خودروها و ایجاد جایگاه‌ها در این استان نیز گفت: ۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی جدید و ۳۰ جایگاه بنزین نیز در سیستان و بلوچستان احداث خواهد شد که تجهیزات این جایگاه‌های جدید نیز به صورت رایگان از سوی وزارت نفت تأمین می‌شود. وزیر نفت درباره تأمین سوخت مصرفی خانواده‌ها نیز با تأکید بر اینکه پیگیری وضعیت سوخت و انرژی در سیستان و بلوچستان به دستور رئیس جمهور انجام شد، اظهار کرد: با توجه به هوای سرد استان، خانوارهای این استان سهمیه ماهانه ۲۰۰ لیتری نفت سفید داشتند که یک سهمیه ۱۰۰ لیتری دیشب مصوب شد که در مجموع ۵۰ میلیون لیتر خواهد شد.
اوجی افزود: به دستور معاون اول رئیس جمهور مقرر شد راه آهن نیز تعدادی واگن مخزن دار برای تأمین فرآورده‌های مورد نیاز استان تهیه کند. وی با بیان اینکه در زمینه گازرسانی اتفاقات خوبی در دولت سیزدهم رخ داده است، افزود: در ابتدای دولت کل خطوط انتقال و تزریق گاز به استان ۱۸ درصد بود که امروز به بیش از ۸۰ درصد رسیده‌ایم و اردیبهشت امسال خط لوله گاز از زاهدان به سیستان را گازدار کردیم و در حوزه سیستان ۵ شهرستان تا پایان امسال گازدار می‌شوند. اوجی درباره شهرستان زابل نیز گفت: این شهر نیازمند ۵۰۰ کیلومتر شبکه گازرسانی بود که تاکنون ۴۷۰ کیلومتر آن انجام شده است.
 
بهادری جهرمی: دولت خواهان دسترسی مردم به خودروی باکیفیت است
سخنگوی دولت در تشریح رویکرد دولت در حوزه خودرو گفت: نگاه دولت این است که مردم با قیمت مناسب‌تر به خودرو باکیفیت بهتر دسترسی داشته باشند. علی بهادری جهرمی افزود: اینکه دلال‌ها بخواهند تأثیرگذاری داشته باشند و سود فروش خودرو به جیب دلال‌ها برود یا اینکه مثلاً از سوی دستگاه‌های نظارتی یا هر مجموعه‌ای به نهادهای کارشناسی و تخصصی فشار وارد شود که بخواهد با اعمال فشار تصمیم‌گیری شود، طبعاً نتیجه‌اش می‌شود استمرار وضعیت چند ده ساله‌ای که ما در حوزه خودرو داشته‌ایم. سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت در حوزه تخصصی نهادهای کارشناسی مانند شورای رقابت یا بورس کالا دخالت نمی‌کند، تصریح کرد: باید اجازه داد نظر نهادهای کارشناسی و متخصصان این حوزه اخذ شود تا بهترین شیوه به نفع مردم دنبال شود.
 
سجادی: رفتار متناقض غرب درباره «ورزش منهای سیاست»
وزیر ورزش و جوانان در واکنش به خبر تحریم خود از سوی اتحادیه اروپا، با بیان اینکه این موضوعات جدید نیست، اظهار کرد: شعارهای قشنگی درباره ورزش عاری از سیاست می‌شنویم اما می‌بینیم که در موضوع جنگ بین روسیه و اوکراین، تیم‌های ورزشی روسیه را تحریم می‌کنند. سیدحمید سجادی اضافه کرد: میلیون‌ها دلار از پول فوتبال ایران به بهانه تحریم‌های ظالمانه ضبط شده است. این فراز و فرودها بوده و ما این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و جای خداقوت به همکاران‌مان دارد که به وظیفه خود به خوبی عمل کردند. وی تأکید کرد: منشور المپیک چیز دیگر است و این گونه اقدامات چیز دیگری می‌گوید. سجادی همچنین درباره حضور تماشاچیان در بازی‌های لیگ برتر فوتبال گفت: نه تنها لیگ فوتبال بلکه باید شور و نشاط همه رشته‌های ورزشی بازگردد؛ ظرفیت‌سنجی و هماهنگی انجام شده تا مسابقات ورزشی فعلاً با ۳۰ درصد تماشاگر برگزار شود.
 
جبلی: فعالیت پرس‌تی‌وی و العالم با ماهواره‌های غیراروپایی
رئیس صدا و سیما درباره واکنش به تحریم‌ها گفت: از آنجایی که ما سال‌های سال با موضوع تحریم دست به گریبان هستیم، این موضوع جدیدی برای ما نیست. پیمان جبلی افزود: اقداماتی هم که برای مقابله با تحریم باید انجام شود در دو سطح است؛ نخست سطح پیگیری‌های حقوقی و اجرایی که دستگاه‌های مسئول باید آن را انجام دهند و ما هم آن را دنبال می‌کنیم. رئیس صدا و سیما با اشاره به سطح دوم یعنی تولید محتوا و انتشار محتوا عنوان کرد: ما در حوزه تولید محتوا و انتشار آن با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستیم. جبلی بیان کرد: پس از تحریم‌ شبکه‌های بین‌المللی ما در ماهواره‌های اروپایی، تلاش کردیم با ماهواره‌های غیراروپایی ارتباطات خوبی ایجاد کنیم. وی افزود: برخی از شبکه‌های اصلی مانند العالم و پرس تی وی و دیگر شبکه‌ها همان منطقه را ولی با ماهواره‌های غیراروپایی پوشش می‌دهند و کار ما متوقف نشده است.
جستجو
آرشیو تاریخی