صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و چهارده - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و چهارده - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

نگاهی به آثار بخش مسابقه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

آماده‌باش به 24 فیلم

نیلوفر ساسانی تکلیف فیلم‌های راه یافته به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر چهارشنبه 5 بهمن‌ماه مشخص شد و در فاصله 7 روزمانده به آغاز برگزاری جشنواره، فهرست 24 فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره معرفی شدند. عماد حسینی (استاد)، حسین میرزامحمدی (کت چرمی)، آرمان خوانساریان (جنگل پرتقال)، رضا نجاتی (بعد از رفتن)، لیلی عاج (سرهنگ ثریا)، بابک خواجه پاشا (در آغوش درخت)، محمد عسگری (اتاق گلی)، ناهید عزیزی (آه سرد)،‌ هادی محمدپور (های‌پاور) و فرشاد گل‌سفیدی (هفت بهارنارنج) از جمله فیلم‌اولی‌های حاضر در این دوره از جشنواره هستند. اما علاوه بر فیلمسازان نوظهور و کارگردانان تازه‌‌نفس، جشنواره امسال از فیلمسازان نسل‌های دوم و سوم خالی نیست و نام‌هایی آشنا دیده می‌شوند که هر خبر تازه درباره آنها کنجکاوی علاقه‌مندان جدی سینما را در پی‌ دارد. کیومرث پوراحمد از معدود بازماندگان سینمای دهه 60 و یکی از چهره‌های حاضر در فجر چهل و یکم است. بهروز افخمی نه در قامت کارگردان بلکه در کسوت تهیه‌کننده «استاد» را به جشنواره آورده است. در پیگیری نام‌های آشنا از نسل دوم فیلمسازان با رسول صدرعاملی به عنوان تهیه‌کننده (جنگل پرتقال) و کمال تبریزی به عنوان مشاور کارگردان (سرهنگ ثریا) روبه‌رو هستیم. به این فهرست می‌توان اسامی کارگردان‌های آزمون‌ پس‌داده‌ای همچون محمدعلی باشه آهنگر (سینما متروپل) و محمدحسین لطیفی (غریب) و فیلمسازانی چون مهرداد خوشبخت (پالایشگاه)، هادی محمدیان (بچه‌زرنگ)، علیرضا معتمدی (چرا گریه نمی‌کنی)، پدرام دوماری و حسین پورامیری (یادگار جنوب)، هادی مقدم‌دوست (عطرآلود) و ... را اضافه کرد که با دومین یا سومین تجربه کارگردانی‌شان به جشنواره آمده‌اند.

فیلم‌ جعفری جوزانی در بخش رزرو

در مراسم اعلام اسامی فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره که در موزه سینما برگزار شد، مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره همچنین اسامی ۴ فیلم حاضر در بخش رزرو را اعلام کرد. «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه‌کنندگی فتح‌الله جعفری جوزانی، «اخت الرضا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید مجتبی طباطبایی، «جان جانان» به کارگردانی شادی آفرین الهیاری و تهیه‌کنندگی حبیب الله‌یاری، «۴۸ ساعت» به کارگردانی ابوذر حیدری و تهیه‌کنندگی حسین رضوی فیلم‌هایی هستند که در بخش رزرو قرار دارند.

 

  آه سرد/ ناهید عزیزی که تجربه مشاور کارگردانی فیلم تحسین شده «دشت خاموش» را در کارنامه دارد با اولین تجربه کارگردانی‌اش، «آه سرد» به تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق به جشنواره آمده است.
  اتاق گلی/  به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبوری به ماجرای حمله سازمان تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) به ایران در روزهای پایانی جنگ می‌پردازد.  سعید دشتی، سعید زارعی، مسعود شامی و تینو صالحی از هنرمندان تئاتر در کنار نوید پورفرج بازیگران این فیلم هستند.
  بچه زرنگ/ «بچه زرنگ» کار تازه هادی محمدیان، کارگردان انیمیشن‌های سینمایی «شاهزاده روم» و «فیلشاه» است. تهیه‌کنندگی این کار را محمود بابایی برعهده داشته است.
  پرونده باز است/ فیلم جدید کیومرث پوراحمد  با نام «پرونده باز است» درباره یک نوجوان 15 ساله است که مرتکب قتل شده و حالا در انتظار حکم دادگاه به سرمی‌برد. در این فیلم که فضای جنایی و ملتهب دارد، بازیگرانی چون پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، سام قریبیان و مه‌لقا باقری حضور دارند.
  شماره ده/  به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است. در این فیلم مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی، حسام منظور، احمد کاوری و... به ایفای نقش می‌پردازند.
  کاپیتان/ دومین فیلم محمد حمزه‌ای بعد از فیلم «آذر»، به تهیه‌کنندگی سید صابر امامی با موضوع سلامت و تلاش کادر درمان است که به مسائل انسانی و اخلاقی می‌پردازد. در این فیلم بازیگرانی چون پانته‌‌آ پناهی‌ها و پژمان بازغی حضور دارند.
  وابل/  چهارمین تجربه کارگردانی تورج اصلانی به تهیه‌کنندگی سپهر سیفی است که اطلاعاتی از آن منتشر نشده است.
  های پاور/   اولین فیلم سینمایی هادی محمدپور به افتخارات عملیات والفجر هشت و سرنگونی ۷۸ جنگنده‌ دشمن می‌پردازد. اتابک نادری (شهید ستاری)، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، آرمان جوکار، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، حسین باقریان و علی رام نورایی(شهید بابایی) بازیگران اصلی این فیلم به تهیه‌کنندگی مهدی عظیمی و اباذر جوکار هستند.
  هوک/ حسین ریگی با  دومین اثر سینمایی‌اش  در جشنواره حضور دارد.  داستان فیلم برگرفته از مصاحبه‌ها، خاطرات و صحبت‌هایی با بوکسورهای مختلف استان سیستان وبلوچستان درباره جوانی است که به تغییر و قهرمانی فکر می‌کند و در این مسیر تلاش می‌کند تا جایگاه خود را ارتقا بخشد. در این فیلم بازیگرانی چون امیر جعفری و امیرمهدی ژوله به ایفای نقش می‌پردازند.
  یادگار جنوب/ حسین دوماری و پدرام‌پور امیری در دومین همکاری مشترکشان بعد از فیلم «جان‌دار»، با «یادگار جنوب» به جشنواره آمده‌اند. «یادگار جنوب» که تهیه آن را مجتبی رشوند بر عهده دارد اثری عاشقانه است که اطلاعاتی درباره آن منتشر نشده است.
  آنها مرا دوست داشتند / فیلم سینمایی «آنها مرا دوست داشتند» ساخته محمدرضا رحمانی به تهیه‌کنندگی ایرج رحمانی با محوریت یک موضوع انسانی به چالشی جدید پرداخته است. امیرحسین آرمان، امیر جعفری، لیلا بلوکات، نسیم ادبی و... از جمله بازیگران این فیلم هستند.
  روایت ناتمام سیما/  در دومین تجربه کارگردانی علیرضا صمدی پس از «صحنه‌زنی»  آزاده صمدی، غزل شاکری، مهران احمدی، حامد کمیلی و رضا کیانیان حضور دارند.

 

هفت بهار نارنج

فرشاد گل‌سفیدی مدیر فیلمبرداری آثار سینمایی و تلویزیونی، با فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» به عرصه کارگردانی قدم نهاده است. علی نصیریان، لادن مستوفی، فرهاد آییش، سارا رسول‌زاده و.... در این فیلم با تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور حضور دارند.

 

غریب

بی‌شک از فیلم‌های مهم جشنواره، «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی است که به مقطعی از دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ می‌پردازد. بابک حمیدیان پس از حضور درخشان در «چ»  حالا در «غریب» ایفاگر نقش شهید بروجردی است.

 

بعد از رفتن

«بعد از رفتن» با عنوان قبلی «بندباز» اولین تجربه کارگردانی رضا نجاتی است. صابر ابر یکی از بازیگران این فیلم به تهیه‌کنندگی محمود آقابابایی‌پور
است.

 

چرا گریه نمی‌کنی

در دومین ساخته‌ علیرضا معتمدی با تهیه‌کنندگی رضا محقق  باران کوثری، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، علی مصفا ایفای نقش کردند و علیرضا معتمدی مثل فیلم قبلی‌اش در این ساخته سینمایی نیز بازی کرده است.

 

جنگل پرتقال

آرمان خوانساریان امسال با اولین تجربه بلند سینمایی‌اش به جشنواره آمده است. رسول صدرعاملی که  تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده داشته است. این فیلم با بازی بازیگرانی چون سارا بهرامی و میرسعید مولویان ساخته شده است.

 

گل‌های باوارده

فیلم «گل‌های باوارده» با نام قبلی «پالایشگاه» درباره پالایشگاه نفت آبادان و اتفاقاتی است که در اوایل جنگ ایران و عراق برای شهر آبادان و کارگران پالایشگاه رخ داده است و همچون دیگر فیلم مهرداد خوشبخت؛ «آبادان یازده شصت» که درباره رادیو نفت و اتفاقات مربوط به آن بود، به اتفاقاتی پرداخته که تاکنون درباره آنها صحبتی نشده است. بانیپال شومون، الهام نامی، امیررضا دلاوری، نادر سلیمانی و جمعی از بازیگران آبادانی در این فیلم به تهیه‌کنندگی سعید سعدی حضور دارند.

 

عطرآلود

هادی مقدم‌دوست پس از ۷ سال، سومین فیلم سینمایی خود را با نام «عطرآلود»، به تهیه‌کنندگی یوسف منصوری و محصول سازمان سینمایی سوره، آماده جشنواره کرده است. «عطرآلود» به قلم حسین حسنی یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است که در ادامه سینمای انسانی مقدم‌دوست، چالش‌های یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگی‌شان تصویر می‌کند. در کنار مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی  در این اثر ایفای نقش می‌کنند.

 

 

کت چرمی

«کت چرمی» اولین تجربه کارگردانی حسین میرزامحمدی در حوزه فیلم بلند است. در این فیلم سینمایی جواد عزتی به‌عنوان بازیگر حضور دارد، این دومین همکاری عزتی و کامران حجازی به‌عنوان تهیه‌کننده و بازیگر بعد از «مرد بازنده» به شمار می‌رود.

استاد

«استاد» به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و کارگردانی عماد حسینی به دلیل موضوع چالش‌برانگیزش می‌تواند یکی از فیلم‌های بحث‌برانگیز جشنواره فجر امسال باشد. حسن معجونی و همسرش هدیه حسینی‌نژاد به همراه سجاد بابایی نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کرده‌اند.

 

سرهنگ ثریا

 یکی از کنجکاو  برانگیزترین فیلم‌های امسال سینمای ایران، اولین تجربه کارگردانی بلند لیلا عاج است. «سرهنگ ثریا» تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می‌پردازد.

 

در آغوش درخت

اولین ساخته سینمایی بابک خواجه‌پاشا به تهیه‌کنندگی  محمدرضا مصباح از دیگر فیلم‌های حوزه هنری حاضر در جشنواره است.  جواد قامتی، مارال بنی‌آدم، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی از جمله هنرمندانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 

سینما متروپل

فیلم سینمایی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر به روزهای جنگ می‌پردازد و قصه سینما در جنگ و در شهر آبادان را روایت می‌کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که در این فیلم رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد بازی می‌کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی