صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

ایران در ایران

پرداخت یارانه الگوی کشت به محصولات کم آب بر
  در مازندران

ساری - معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: دولت در بودجه سال آینده به کشاورزانی که محصولات کم آب برمی‌کارند، یارانه الگوی کشت می‌دهد.به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباسپور با بیان اینکه با توجه به وضعیت منابع آبی و تغییرات اقلیمی اصلاح الگوی کشت، مطالبه مردم، کارشناسان و دولت است، گفت: جهاد کشاورزی در حوزه زراعت و باغبانی کشت محصولات کم آب بر، مقاوم‌تر و استراتژیک را به جای کشت محصولاتی که آب زیادی مصرف می‌کنند در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: دولت نیز برای اصلاح الگوی کشت در برنامه بودجه ۱۴۰۲ رقمی به‌عنوان مشوق در قالب یارانه الگوی کشت پیشنهاد داده است تا به کشاورزانی که محصولات کم آب بر، اما استراتژیک می‌کارند پرداخت شود.
او گفت: این مشوق‌ها در قالب کود، بذر و نهال‌های یارانه‌ای جهت سوق دادن کشاورزان به اجرای الگوی کشت صحیح محصولات کشاورزی اختصاص می‌یابد.معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه محصولات آب‌بر فراوانی اکنون کشت می‌شود، ادامه داد: دولت اگر می‌خواهد الگوی کشت جدیدی را به کشاورزان پیشنهاد کند باید حمایت‌های لازم را نیز از کشاورزان به عمل بیاورد.عباسپور مشوق‌های یارانه‌ای را یکی از این حمایت‌ها دانست و گفت: خرید تضمینی این محصولات نیز باید در دستور کار دولت باشد به گونه‌ای که اگر به کشاورزان توصیه می‌شود رقمی کشت کنند، برای بازار این محصول نیز فکری شود تا کشاورز به کاشت آن محصول ترغیب گردد.
آمار چاقی در کردستان بالاتر از میانگین کشوری

سنندج - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۳۰.۲۱ درصد از جمعیت ۳۰ تا ۶۰ سال در کردستان چاق هستند که این رقم در کشور ۲۱.۶۵ است و در این زمینه این استان  از کشور پیشی گرفته و افزون بر آن در همین رده سنی ۵۲ درصد چاقی شکمی دارند که شاخص کشوری آن ۴۴.۴۱ است.
به گزارش ایسنا، دکتر فرزام بیدارپور افزود: در بین جوانان ۱۹ تا ۲۹ سال نیز در کشور ۱۱.۴۴ درصد چاقی دارند که این میزان در کردستان ۱۵.۸ درصد است.
وی، رژیم غذایی ناسالم را عامل مهمی برای مبتلا شدن افراد به چاقی ذکر کرد و افزود: امسال سیزدهمین بسیج ملی تغذیه از ۲۴ دی تا ۷ بهمن با شعار «حال خوب با وزن مناسب» در حال اجرا است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: در کشورمان مطالعاتی  انجام گرفته است که نشان می دهد  در جمعیت بالای ۶۰ سال و در بین قشر سالمند، شاخص چاقی در کشور ۱۹.۳۶ درصد است و در استان ۲۰.۳۲ درصد که تفاوت معناداری وجود ندارد.معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اظهار کرد: عاملی که می تواند به تغذیه ناسالم کمک کند، تحرک فیزیکی است که در این زمینه در کردستان وضعیت خوبی نداریم ولی در دنیا از هر چهار نفر یک فرد بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی