صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با«ایران» خبر داد

بازگشایی قفل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

بر اساس توافقنامه جدید دولت و بانک‌های عامل، در مرحله نخست علاوه بر بانک مسکن، 4 بانک دولتی و خصوصی تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن را پرداخت می‌کنند

گروه اقتصادی/ بانک‌ها بر اساس قانون جهش تولید مسکن، به پرداخت 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات نهضت ملی مسکن ملزم شده‌اند. این تسهیلات برای سال اول اجرای برنامه است ،یعنی تا کنون بانک‌ها باید این مبلغ را پرداخت می‌کردند اما در این مدت فقط بانک مسکن از تعداد 63 هزار میلیارد تومانی خود 45 هزار میلیارد تومان تسهیلات نهضت ملی را پرداخت کرده و 26 بانک عامل دیگر به تعهد خود عمل نکرده‌اند. قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها را مکلف کرده سالانه 20 درصد کل تسهیلات پرداختی خود را به مسکن اختصاص دهند، با اینکه سال گذشته تسهیلات‌دهی بانک‌ها نسبت به سال قبل از آن (1399) طبق آمار بانک مرکزی، 54 درصد افزایش داشته اما کمترین مبلغ به بخش مسکن پرداخت شده و در واقع بانک‌ها به تکلیف خود در قبال نهضت ملی مسکن عمل نکرده‌اند. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی اخیراً به همه بانک‌های کشور فراخوان داده بود تعهد پرداخت تسهیلات مسکن را بر عهده بگیرند، هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با «ایران»، با اشاره به این فراخوان، از توافق جدید با بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی خبر داد.
به گفته عباسی در مرحله اول با 4 بانک برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی توافق شده و در مراحل بعدی، بانک‌های دیگر  به این توافقنامه اضافه می‌شوند. معاون مسکن و ساختمان توضیح نداد که چرا با اینکه بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات به نهضت ملی مسکن هستند اما دوباره توافقنامه جدیدی با آنها امضا شده است.
بر اساس قانون جهش تولید مسکن 27 بانک برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی معرفی شده‌اند و رقم تسهیلاتی هر بانک مشخص شده است. به نظر می‌رسد با خودداری بانک‌ها از پرداخت تسهیلات، توافقنامه جدیدی با بانک‌ها امضا شده است ،ولی مشخص نیست آیا سهمیه هر بانک مانند سهمیه‌ای است که از قبل اعلام شده یا تغییر می‌کند.
در خصوص توافقنامه جدید دولت و بانک‌ها، ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به امضای ۴ تفاهم با بانک‌ها گفت: در جلسات متعددی که در دولت تشکیل شد و با تأکید رئیس‌جمهور با ۴ بانک سپه، ملت، ملی و پارسیان تفاهمنامه امضا شده است که بانک ملت در خصوص خودمالکی در استان‌ها وارد عمل می‌شود و امضای تفاهمنامه با بانک ملی و بانک پارسیان در دست اقدام است. همچنین ظرف هفته آینده با سایر بانک‌ها ناظر بر تأکید ماده ۴ قانون ملی مسکن، اجماع حاصل می‌شود.
جزئیات توافق با بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن از سوی متولیان این بخش اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد قفل تسهیلات‌دهی بانک‌ها در برنامه نهضت ملی مسکن باز شود. با توجه به اینکه تأمین منابع در حال حاضر اصلی‌ترین محور پیشرفت برنامه و ساخت واحدها است، در صورت تسهیل در پرداخت تسهیلات روند ساخت و ساز سرعت بیشتری بگیرد.
3 مدل ساخت در نهضت ملی
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به واگذاری زمین در شهرهای کوچک و روستاها گفت: مقرر شد طی یک الی دو ماه زمین‌ها به مردم واگذار شود، چراکه واگذاری زمین در روستا انجام نشده و مهاجرت مردم به شهرها صورت گرفته که ما سعی کردیم مهاجرت معکوس را رقم بزنیم. در واقع واگذاری مسکن در شهرهای کوچک و روستاها با اولویت‌بخشی انجام شود که در این راستا رئیس‌جمهور برپیشگیری از مهاجرت معکوس تأکید کرد.
نوروزی گفت: سه مدل برای اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار دارد؛ مدل اول: تحویل کلید مسکن در برخی استان‌ها به مردم است، مدل دوم ساخت مسکن تدریجی است، یعنی در فرایند ساخت قرارداد سه‌جانبه بسته می‌شود، اسکلت نهایی می‌شود و مرحله نازک‌کاری توسط خود مردم انجام می‌شود، چراکه اکثر مردم به این بخش معترض‌اند و در این مدل هم سلیقه مردم اعمال می‌شود هم رضایت بالاتر می‌رود. مدل سوم تدریجی متراژی است که مردم آورده کمتری داشته باشند، به این صورت که ۸۰ متر ساخته می‌شود، مردم تحویل می‌گیرند، سپس به مرور و به‌تدریج تا ۱۲۰ متر از سوی مردم تأمین می‌شود که این مدل در بسیاری از کشورهای دنیا برای اقشار ضعیف جامعه انجام می‌شود.
ساخت مسکن ویلایی در 1200 شهر
برای پیشبرد برنامه نهضت ملی مسکن، در نشست تخصصی مدیران اجرایی طرح نهضت ملی مسکن برنامه‌های ساخت اعلام شد. در این نشست، فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد: 1200 شهر بر اساس طرح جامع مشمول ساخت خانه‌های یک طبقه یا دوطبقه هستند که باید واگذاری اراضی این شهرها برای ساخت واحدهای مسکونی بر اساس همان طرح انجام شود.
وی میزان پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در برخی استان‌های کم برخوردار را بسیار چشمگیر ارزیابی کرد و گفت: بر اساس آمارها، پیشرفت همه مراحل طرح نهضت ملی مسکن در یک سال اخیر سرعت چشمگیری یافته و نقطه قوت طرح نهضت ملی مسکن، فنی و کارشناسی بودن همه مراحل این طرح در شناسایی و تأمین اراضی و احداث شهرک‌ها و واحدهای مسکونی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره احداث شهرک‌ها گفت: بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری درباره تراکم‌ زمین‌ها و تأکیدات انجام شده برای جلوگیری از مشکلات رخ داده در مسکن مهر، در شهرهایی که طرح جامع شهر به ساخت یک طبقه یا دوطبقه واحدهای مسکونی اشاره کرده، باید واگذاری اراضی برای ساخت واحدهای مسکونی بر اساس همان طرح انجام شود.
وی در ادامه خاطر نشان‌کرد: خطر سوداگری‌ به بهانه اجرای قانون جهش تولید مسکن در شهرهای خوش آب و هوا که ارزش زمین‌های آنها بالاست، وجود دارد و در این موارد باید مراقبت‌های ویژه برای عرضه زمین و ساخت واحدهای ویلایی به واجدین شرایط مدنظر قرار گیرد.
جستجو
آرشیو تاریخی