صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌و‌گو با «ایران»

تعیین قیمت بلیت هواپیما به ستاد تنظیم بازار واگذار شد

با دستور رئیس جمهور، ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت بلیت هواپیما تصمیم‌گیری و قیمت‌های جدید را اعلام می‌کند

گروه اقتصادی / در روزهای اخیر، برخی شرکت‌های هوایی نرخ بلیت هواپیما را افزایش داده‌اند و بلیت‌ها را با قیمت جدید می‌فروشند. سازمان هواپیمایی افزایش نرخ بلیت هواپیما را تأیید نکرد و بر این اساس هشت شرکت هواپیمایی و سامانه فروش بلیت هواپیما که بلیت را بالاتر از نرخ مصوب فروخته بودند جریمه شدند. دادستان تهران هم دستور داد بلیت‌های فروخته شده به مردم پس داده شود.
قانون برنامه پنجم توسعه، متنوع‌سازی قیمت‌گذاری بلیت هواپیما را مصوب کرده و مبنای نرخ را، عرضه و تقاضای بازار قرار داده است و شرکت‌ها نیز این قانون را اجرا کردند. اما با شیوع کرونا، کاهش پروازها و همچنین کاهش ظرفیت مسافرگیری، شورای‌عالی هواپیمایی به ریاست رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ‌‌گذاری بلیت هواپیما را برای جلوگیری از زیان شرکت‌ها بر عهده گرفتند و نرخ‌ها افزایش یافت. با فروکش کردن همه‌گیری کرونا، دی‌ماه سال گذشته شورای‌عالی هواپیمایی نرخ بلیت هواپیما را 15 درصد کاهش داد و ایرلاین‌ها موظف به رعایت نرخ‌گذاری جدید شدند. با افزایش نرخ ارز، افزایش دستمزدها، افزایش تورم و هزینه‌های دیگر، شرکت‌های هوایی از ابتدای امسال خواستار افزایش قیمت بلیت هواپیما شدند اما با توجه به در پیش بودن ایام اربعین، سازمان هواپیمایی افزایش قیمت بلیت را ممنوع اعلام کرد و حتی نرخ‌های مشخصی برای پروازهای اربعین تعیین شد.
محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص قیمت بلیت هواپیما گفت: با افزایش هزینه‌ها، شرکت‌های هوایی خواستار افزایش قیمت بلیت هواپیما شدند، این درخواست در شورای‌عالی هواپیمایی بررسی شد اما با ابلاغ ریاست جمهوری، شورای‌عالی هواپیمایی از تعیین قیمت بلیت منع شد و اکنون بر اساس دستور ریاست جمهوری، ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری بلیت هواپیما است. شورای‌عالی هواپیمایی با بررسی تمام جوانب نرخ را به ستاد تنظیم بازار اعلام کرده اما مسئول تأیید و تعیین نرخ این ستاد است.
وی افزود: تا زمانی که ستاد تنظیم بازار قیمت جدید بلیت هواپیما را اعلام نکرده، هر گونه افزایش قیمت بلیت غیرقانونی است و ایرلاین‌ها نمی‌توانند نرخ بلیت را افزایش دهند.این در حالی است که برخی شرکت‌ها نرخ را افزایش داده‌اند.
روز گذشته مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما را تأیید کرد. به گفته سامانی، افزایش ۳۰درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی در شورای عالی هواپیمایی مطرح و تأیید شد، اما ابلاغ نشد.
گزارش‌هایی در روزهای اخیر مبنی بر افزایش 30 درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی در رسانه‌ها منتشر شد اما رئیس سازمان هواپیمایی تأکید کرد: فقط چند شرکت نرخ بلیت را افزایش داده‌اند و این افزایش نیز کمتر از 30 درصد است.
وی افزود: 70 درصد ایرلاین‌ها نرخ خود را تغییر نداده‌اند و ایرلاین‌هایی که نرخ را افزایش داده بودند ملزم به رعایت قانون و کاهش نرخ هستند.
سازمان تعزیرات حکومتی روز دوشنبه هفته جاری از جریمه 119 میلیارد تومانی 8 شرکت متخلف هواپیمایی (4 ایرلاین و 4 شرکت ارائه‌دهنده خدمات بلیت) خبر داده بود. غلامرضا صالحی «رئیس شعبه مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی» در این‌باره گفته بود:‌ در پی اخبار و گزارش‌های مردمی مبنی بر افزایش خودسرانه نرخ فروش بلیت هواپیما، تخلف 8 شرکت از طرف شعب ملی سازمان تعزیرات حکومتی محرز تشخیص داده شد. 4 شرکت که مبادرت به ارائه و فروش بلیت می‌کردند به مبلغ 77 میلیارد تومان و 4 ایرلاین هم به مبلغ 42 میلیارد تومان جمعاً به میزان یکصد و 19 میلیارد تومان در حق صندوق دولت محکوم شدند. وی تأکید داشت که این 8 شرکت علاوه بر میزان محکومیتی که در حق صندوق دولت داشتند به اعاده نرخ برابر نرخ‌های مصوبی که از ناحیه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داشتند مکلف شدند.
حسن خشخو، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری نیز با بیان اینکه در سازمان هواپیمایی با افزایش معقول نرخ سوخت هواپیما مخالف نیستیم اما افزایش قیمت باید رسماً ابلاغ شود، افزود: پیشنهاد ما به مسافران هوایی این است که برای تهیه بلیت به سایت شرکت‌های هواپیمایی یا آژانس‌های معتبر مراجعه و از خرید از اپلیکیشن‌ها پرهیز کنند. اگر اپلیکیشنی خلاف مقررات نرخ ارائه کند از طریق تعزیرات و دادسرای فرهنگ و رسانه اقدام می‌کنیم.
این در حالی است که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی فروش بلیت هواپیما با نرخ‌های جدید را قانونی دانسته است. او اعلام کرد که انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخواست‌های متعددی برای افزایش نرخ از سوی ایرلاین‌ها داشته که این درخواست‌ اوایل امسال در شورای عالی هواپیمایی مطرح و به تصویب رسید. این افزایش قیمت در ادامه در جلسه کارشناسی هم تصویب شد.
وی گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت آزادسازی شده و تابع عرضه و تقاضا است، ضمن اینکه تخفیفات تکلیفی برداشته شده است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز 40 دلار بود که پیشنهاد افزایش 37 درصدی را دادیم که با 30 درصد موافقت و این افزایش قیمت به بعد از پروازهای اربعین موکول شد، اما بعد از اتمام این پروازها، متأسفانه این اتفاق نیفتاد. خودم در شورای عالی هواپیمایی شاهد تصویب این افزایش قیمت بودم.
اما رئیس سازمان هواپیمایی کشور تأکید کرد که نرخ جدید بلیت هواپیما به شرکت‌ها ابلاغ نشده و صرف اینکه این موضوع در شورای‌عالی هواپیمایی مطرح و بررسی شده نمی‌تواند ملاکی برای افزایش نرخ باشد.
محمدی بخش گفت: تعیین قیمت بلیت هواپیما به ستاد تنظیم بازار واگذار شده و تا این ستاد اعلام نکند افزایش قیمت بلیت هواپیما اعمال نخواهد شد.
وی افزود: ما پیشنهاد خود را به ستاد تنظیم بازار داده‌ایم و ممکن است ستاد با این پیشنهاد موافقت یا مخالفت کند، بنابراین صرف اینکه شورای‌عالی هواپیمایی نرخی را پیشنهاد داده دلیل بر افزایش قیمت نیست و ایرلاین‌ها نیز باید این موضوع را در نظر بگیرند. محمدی‌بخش خاطرنشان کرد: شورای‌عالی هواپیمایی افزایش هزینه‌ها را بررسی کرده و قیمتی که برای نرخ بلیت هواپیما به ستاد تنظیم بازار ارائه داده قیمتی کارشناسی است اما در نهایت ستاد تنظیم بازار تصمیم قطعی را در خصوص قیمت بلیت اتخاذ می‌کند و ما نمی‌توانیم قبل از اعلام ستاد، برای بلیت هواپیما قیمت‌گذاری کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی