صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

«ایران» از بازار سهام گزارش می‌دهد

کاهش 0 48 درصدی شاخص کل

سرازیر شدن پول حقیقی از سهام به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

گروه اقتصادی/ در معاملات روز سه‌شنبه 4 بهمن 1401 شاخص کل با یک روند نزولی همراه شد. با پایان معاملات در این روز شاخص ، کل بازار سهام پس از 7 هزار و 800 واحد کاهش، سرانجام در ارتفاع 1 میلیون و 646 هزار واحد آرام گرفت. با این حال شاخص هم وزن 0.06 درصد رشد را تجربه کرد. در همین راستا شاخص فرابورس نیز با 0.37 درصد کاهش همراه بود و با پایان معاملات در سطح 21 هزار و 272 واحد قرار گرفت.
گزارش‌ها نشان می‌دهد ارزش معاملات صورت گرفته در روز سه‌شنبه برابر با 7 هزار و 152 میلیارد تومان در بازار سهام بوده. این در حالی است که ارزش معاملات روز گذشته معادل 10 هزار و 245 میلیارد تومان بوده است.
طبق آمار روز سه‌شنبه، از مجموع 404 نماد معامله شده در بورس، 183 نماد با تغییر قیمتی مثبت و 221 نماد با تغییر قیمتی منفی به معاملات خود پایان داده‌اند. همچنین در بازار فرابورس نیز از مجموع 306 نماد معامله شده، 151 نماد با افزایش قیمت و 155 نماد با کاهش قیمت همراه بوده‌اند. بر اساس گزارش‌ها در این روز 112 نماد درصف خرید و 41 نماد صف در فروش قرار داشتند.
همچنین در این روز بازار معاملات خرد با خروج پول حقیقی به میزان 192 میلیارد تومان همراه بود، این در حالیست که بالغ بر 167 میلیارد تومان جریان پول حقیقی به سمت صندوق‌های درآمد ثابت سرازیر شده است. موضوعی که در این راستا مورد توجه قرار می‌گیرد این است که عموماً معامله‌گران حقیقی در بازار سهام، بیشتر به‌دنبال سود‌های کوتاه‌مدت هستند تا بلندمدت، از این رو نسبت به ریسک و بازدهی‌های موجود در بازار سریعاً واکنش نشان می‌دهند.
بر این اساس هرگاه ریسک بازار را کم و بازدهی آن را نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر برآورد کنند، جریان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت به معاملات خرد سرازیر می‌شود ولی اگر عکس این موضوع را انتظار داشته باشند، از معاملات خرد خارج شده و پول‌های حقیقی به سمت صندوق‌های درآمد ثابت می‌روند. در همین راستا با نگاهی به جریان پول حقیقی در بازار، شاهد خروج پول از معاملات خرد و ورود پول به این صندوق‌ها هستیم. لذا در این راستا می‌توان 2 حالت را متصور شد. نخست اینکه معامله‌گران حقیقی بازدهی بازار را کمتر از بازدهی ثابت این صندوق‌ها برآورد کرده‌اند، حالت دیگر اینکه ریسک انتظاری آنها از وضعیت بازار آنقدر بالا رفته است که بازدهی‌های برآوردی آنها تأمین‌کننده این میزان ریسک نبوده و به صندوق‌ها با درآمد ثابت روی آورده‌اند.
جستجو
آرشیو تاریخی