صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

«ایران» از تداوم عرضه خودرو در بورس کالا گزارش می‌دهد

هایما و لاماری 200 میلیون زیر قیمت بازار معامله شد

کارشناس بازار سرمایه: اظهارنظرهای اخیر شورای رقابت، بازار را ملتهب کرد

گروه اقتصادی/ عرضه خودرو در بورس کالا دیروز با 3050 خودرو از طرف سه شرکت ایران خودرو، صنایع اتومبیل‌سازی فردا و مجتمع صنعتی آرین پارس موتور ادامه یافت و این خودروها در شش نوبت و از طریق انجام حراج کشف قیمت شدند.
 T5 در قیمت پایه خریدار نداشت
بنا به اعلام قبلی شرکت بورس کالای ایران، روز سه‌شنبه، شرکت صنایع اتومبیل‌سازی فردا با 300 دستگاه خودروی T5 اتوماتیک مشکی و 200 دستگاه T5 اتوماتیک سفید به بازار آمد که در مجموع دو نوبت معامله صورت گرفته شده در بازار، این خودرو در محدوده قیمت پایه خریداری نداشت.
آمار معاملات خودروی T5 نشان می‌دهد، این خودرو با قیمت پایه یک میلیارد و 174 میلیون تومان در بازار عرضه شده بود که تنها 31 تقاضا در این قیمت برای رنگ مشکی و 19 تقاضا برای رنگ سفید روی تابلو معاملات نقش بست.عدم استقبال خریداران از این خودرو در قیمت پایه در حالی است که در بازارهای غیر رسمی قیمت آن در حدود یک میلیارد و 550 میلیون تومان ادعا می‌شود.
ادعای قیمت یک میلیارد و 550 میلیون تومانی و عدم استقبال خریداران از قیمت یک میلیارد و 174 میلیارد تومانی نشان می‌دهد خریداران واقعی در بازار چنین ارزشی را برای این خودرو قائل نبوده و اصولاً تقاضایی برای این خودرو در قیمت‌های ذکر شده وجود ندارد.تاریخ تحویل این خودرو 20 اردیبهشت سال آینده است.
 لاماری ایما در قیمت بازار به فروش رسید
دیروز شرکت مجتمع صنعتی آرین پارس موتور نیز با 550 دستگاه خودروی لاماری ایما (سفید، خاکستری، مشکی) به بورس کالا آمده بود که این خودرو با قیمت پایه 981 میلیون تومان به حراج گذاشته شد.
حراج این خودرو در سه مرحله انجام شد و در هر نوبت حدود دو برابر مقدار عرضه، درخواست تقاضا روی تابلوی معاملات به ثبت رسید و رنگ‌های مشکی، خاکستری و سفید این خودرو به ترتیب در قیمت‌های یک میلیارد و 823 میلیون، یک میلیارد و 616 میلیون و یک میلیارد و 672 میلیون تومان کشف قیمت شدند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد این خودرو نیز حدود 100 تا 200 میلیون تومان از قیمت بازار پایین‌تر معامله شده و بر اساس برخی قیمت‌گذاری‌ها در بازارهای غیر رسمی، در محدوده قیمت بازار قرار دارد.
این خودرو در تاریخ 5 اردیبهشت ماه سال آینده به خریداران تحویل داده می‌شود.
 هایما S7 توربو شارژ تا 200 میلیون پایین‌تر از بازار فروخته شد
پر بحث‌ترین عرضه خودرو دیروز، در آخرین نوبت حراج صورت پذیرفت.
در این نوبت تعداد 2 هزار دستگاه خودروی‌ هایما S7 توربوشارژ توسط شرکت ایران خودرو و با قیمت پایه 743 میلیون تومان روی تابلو رفت و بیش از 8 هزار و 100 تقاضا برای آن به ثبت رسید.
افزایش چند برابری تقاضا نسبت به عرضه برای این خودرو باعث شد تا جنگ قیمتی در طرف تقاضا شدت گیرد و این خودرو در محدوده قیمت یک میلیارد و 20 میلیون تومان کشف قیمت شود.
در حال حاضر قیمت این خودرو در بازارهای غیر رسمی حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان ادعا می‌شود که با توجه به هزینه‌های جانبی، قیمت کشف شده در بورس کالا حدود 200 میلیون تومان ارزان‌تر است.
تاریخ تحویل این خودرو نیز 20 اردیبهشت ماه سال آینده اعلام شده است.
ایران خودرو عرضه‌های خود را افزایش نداد
با وجود کشف قیمت ارزان‌تر از بازار برای این خودرو، برخی ناظران بازار این انتقاد را به عرضه‌های دیروز ایران خودرو وارد دانستند که با توجه به افزایش تعداد تقاضا برای ‌هایما، بهتر بود این خودروساز تعداد عرضه‌های خود را افزایش می‌داد.موضوعی که در عرضه خودرو دنا پلاس نیز اتفاق افتاد و در آن مقطع با توجه به افزایش تعداد تقاضا، ایران خودرو تعداد خودرو‌های عرضه شده خود را از 5 به 10 هزار افزایش داد.
از نظر برخی کارشناسان با توجه به اینکه ایران خودرو اعلام کرده در هفته آینده نیز عرضه ‌هایما خواهد داشت و این خودروساز توانایی افزایش عرضه‌ در روز سه‌شنبه داشته است، بهتر بود عرضه‌ها افزایش یابد تا کشف قیمت به طور عادلانه‌تری صورت می‌پذیرفت.
نا اطمینانی در سیاست‌ها بازار را ملتهب می‌کند
موضوع دیگری که در جریان معاملات دیروز خودرو در بورس کالا اثرگذار شد، وجود نا اطمینانی‌ها در ادامه عرضه خودرو در بورس کالا بود.
در این رابطه، روح‌الله فرهادی، مدیر کالا و انرژی کارگزاری بانک سامان به خبرنگار روزنامه ایران گفت: عرضه‌های روز سه‌شنبه در مجموع مثبت بود و بجز خودروی لاماری مشکی که قیمت آن کمی غیر منطقی بود، سایر عرضه‌ها بدون مشکل به انجام رسید که احتمالاً معاملات لاماری مشکی به همین دلیل ابطال شود.
فرهادی درخصوص معاملات خودرو‌ی هایما نیز گفت: هرچند با توجه به تغییرات صورت گرفته در متغیر‌های کلان  انتظار می‌رفت این خودرو در قیمت‌های بالاتر معامله شود، اما کشف قیمت این خودرو در یک میلیارد و 20 میلیون تومان در مجموع عادلانه بود هر چند که افزایش عرضه این خودرو و همچنین افزایش عرضه سایر خودروها می‌توانست منجر به تقسیم متقاضیان و کاهش فشار تقاضا شود.
وی افزود: در معاملات روز سه‌شنبه مشکلی که وجود داشت این بود که خریداران سقف قیمت را باز تعیین کرده بودند و این موضوع باعث شد حراج تا محدوده قیمت‌های بازار ادامه یابد که در این خصوص با بورس کالا تبادل نظر صورت پذیرفت و پیشنهاد شد خریداران سقف قیمت نهایی خود را اعلام کنند.
این فعال بورس‌های کالایی افزود: به طور مثال برای خرید خودروی لاماری مشتریان به ما اجازه قیمت گذاری در هر قیمتی را داده بودند اما وقتی با آنها تماس گرفته شد تا از خرید در قیمت‌های نهایی امروز اطمینان کسب شود، خریداران درخواست لغو درخواست خرید در قیمت‌های نهایی را داشتند.
فرهادی همچنین با اشاره به نامه اخیر شورای رقابت مبنی برمخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: مشخص نبودن تصمیمات در نهادهای سیاستگذار و اجرایی منجر به نا اطمینانی در بازار شده و این موضوع جو بازار را ملتهب می‌کند.
وی ادامه داد: مشتریان وقتی احساس کردند عرضه‌های دیروز می‌تواند آخرین عرضه‌های صورت گرفته در بازار باشد، درخواست خرید خودرو در محدوده قیمت بازار را کردند و اگر سیاست‌ها به صورت مشخص برای بازار تبیین شود، متقاضیان نیز می‌توانند برنامه‌ریزی کنند و این موضوع از التهاب بازار کم می‌کند.
وی در پایان گفت: افزایش تعداد عرضه‌ها در هر نوبت و همچنین تنوع عرضه‌ها می‌تواند بسرعت التهاب بازار را کاهش دهد. وقتی خریدار احساس می‌کند که به عنوان مثال دنا پلاس یا 207 دیگر در بازار عرضه نخواهد شد، تقاضای خود را به سمت خودرو‌های موجود می‌آورد که این رویه به ضرر مصرف کنندگان است، از این رو نیاز است عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود و دیگر تغییری در سیاست‌ها رخ ندهد.
جستجو
آرشیو تاریخی