صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • ایران سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • ایران اقتصادی
  • کلان
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • راه و شهرسازی
  • صنعت و تجارت
  • کار و تعاون
  • انرژی
  • اجتماعی
  • ایران زمین
  • زیست بوم
  • گزارش
  • حوادث
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

وزیر امورخارجه خبر داد

ادامه تبادل پیام‌ها برای ازسرگیری مذاکرات

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در ششمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه گفت: در شرایط کنونی برای کاهش التهابات و مناقشات، بازگشت به مذاکرات احترام‌آمیز و تمرکز بر کارکردهای دیپلماسی پیش نیاز نیل به ثبات و آرامش است. به گزارش ایرنا، رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه وزارت امور خارجه پایبند به حل و فصل مسائل از مسیر مذاکره است و همچنان گفت‌و‌گو و تبادل پیام‌های ما با طرف‌های غربی برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار ادامه دارد، گفت: با وجود همه رفتارهای ریاکارانه برخی مقامات غربی از جمله امریکایی‌ها، تبادل پیام‌های کشورهای غربی به ایران و تأکیدشان بر اینکه توافق به گام نهایی خود برسد، همچنان در دستور کار است.
امیرعبداللهیان توضیح داد: شاهد بودیم که در یکی از بندهای قطعنامه پارلمان اروپا، موضوع عبور از برجام و توافق هسته‌ای مطرح شده بود اما در همان نشست احساسی و تند پارلمان اروپا نیز این بند از دستور کار خارج شد. این کار نشان می‌دهد که غرب و امریکا همچنان از مسیر دیپلماتیک پیام‌هایی برای رسیدن به گام‌های پایانی ارسال می‌کنند. وی اظهار داشت: ما مرحله‌ای از توافق را در چهارچوب رفع تحریم‌ها مورد توجه قرار دادیم؛ تبادل پیام‌های ما همچنان جریان دارد.امیرعبداللهیان همچنین به حضورش در جلسه غیرعلنی مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: در این جلسه شاهد بودم فضای مجلس بسیار ملتهب است و آنها به سمت تصمیماتی قوی و بازدارنده حرکت می‌کنند.
وزیر امور خارجه با دعوت از سران اروپایی برای فاصله گرفتن از اظهارنظرهای احساسی و به دور از عقلانیت، ابراز امیدواری کرد که در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی برخی از کشورهای اروپایی عقلانیت حاکم شود و سیاست خارجی در دو طرف اروپایی و ایران مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر نشود.امیرعبداللهیان با استناد به اظهارات اخیر بورل اظهار داشت: این امر نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا به دنبال این است که به سمت گام‌های پرهزینه حرکت نکند.وی خاطرنشان کرد: صرف‌نظر از مداخلات برخی کشورهای اروپایی و غربی و دمیدن آنها بر اغتشاشات و تشویق آشوبگران در ایران، جمهوری اسلامی مذاکره، گفت‌و‌گو و تعامل سازنده با اتحادیه اروپا را بهترین گزینه می‌داند اما در قبال هرگونه تصمیم دیگر اتحادیه اروپا پاسخ متقابل و مؤثر داده خواهد شد.
به گفت‌و‌گوی مستقیم با امریکا نیاز نداریم
امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه ما برای توافق در این مقطع بی‌نیاز از گفت‌و‌گوی مستقیم با امریکا هستیم، اظهار داشت: دو طرف اسناد و محتوای لازم را در اختیار دارند و اگر اراده جدی در طرف امریکایی وجود داشته باشد، با وضع موجود ما توافق را در دسترس می‌دانیم. وی ادامه داد: بارها به مقامات امریکایی تذکر داده‌ایم که از اظهارنظرهای متناقض و ریاکارانه در رسانه‌ها اجتناب کنند اما آنها می‌گویند این اظهارنظرها نیاز افکارعمومی خودشان است.
وزیر امور خارجه افزود: ایران به دور از این هیاهوها در هر میز مذاکره‌ای که منافعی برای کشور وجود داشته باشد حضور می‌یابد و در قالب گفت‌و‌گوهای چندجانبه امیدوار است که با عقلانیت و واقع‌بینی طرف‌های مقابل بتوانیم به نقطه توافق برسیم اما پلن ۲ و گزینه‌های دیگر در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. امیرعبداللهیان تأکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با توصیه‌های رئیس‌جمهور همواره بر این موضوع تأکید دارد که بدون نگاه به برجام و توافق، دولت باید بهترین شرایط اقتصادی و معیشتی را فراهم کند؛ در هر مقطعی که توافق به هر شکل ممکن به نتیجه و گام نهایی برسد، به عنوان یک کاتالیزور به اقداماتی که دولت انجام می‌دهد اضافه شود.
ایران در جنگ اوکراین بی‌طرف است
امیرعبداللهیان در ادامه به برخی چالش‌های جهانی در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و نخستین آن را جنگ اوکراین برشمرد و گفت: ‌مواضع ما در این خصوص روشن بیان شده است؛ بهانه‌ای که برخی از کشورهای غربی در حوزه حمایت ایران از یک طرف جنگ به آن متوسل می‌شوند، اظهاراتی کاملاً بی‌اساس است زیرا جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همکاری‌های متنوعی از جمله در حوزه دفاعی دارند.
وی با تأکید بر اینکه ایران دیپلماسی و مذاکره سیاسی را تنها راه‌حل بحران‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌داند، تأکید کرد: در جنگ اوکراین کنار هیچ یک از طرفین جنگ نیستیم من به صراحت به جوزپ بورل در اردن گفتم که بیش از ۱۲ میلیارد دلار تاکنون با پول و سرمایه کشورهای غربی وارد اوکراین شده اما ایران را متهم می‌کنید و در موضوع پهپادها رفتاری غیرواقع بینانه و غیرمنصفانه در خصوص ایران دارید.
مخالف تسلیح طرفین جنگ اوکراین هستیم
امیر عبداللهیان تأکید کرد: ما مخالف تسلیح هریک از طرفین در جنگ اوکراین هستیم؛ جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه به ریشه‌های جنگ در اوکراین از تمامیت ارضی کشورها از جمله اوکراین دفاع کرده و به همین دلیل ما جدایی شبه‌جزیره کریمه و مناطق جدید از اوکراین را به رسمیت نشناخته‌ایم و به تلاش‌های خود در سطح ریاست جمهوری و وزارت خارجه برای توقف جنگ، برقراری آتش بس و تمرکز طرفین درگیر بر مذاکره و راه حل سیاسی ادامه می‌دهیم.
وزیر امور خارجه که در ششمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی سخنرانی می‌کرد بر ضرورت کسب تجربه و آگاهی از گذشته تأکید کرد و افزود: در مسیر پیش‌رو و در استمرار مذاکرات دیپلماتیک لازم است با اطلاع از اصول و قواعد و ارزیابی و آسیب‌شناسی دستاوردهای پیشینیان بتوان گام‌های عملی در مسیر تحقق حداکثری منافع ملی کشور برداشت زیرا دنیای امروز بدون تردید برای عبور از بحران‌های فراگیری که صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند به گفت‌و‌گو و مذاکره و دیپلماسی بیش از هر زمانی نیازمند است.
امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم مذاکرات دیپلماتیک با اتکا به اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت نظام انجام می‌شود، حاصل آن را در یک سال و نیم گذشته اقدامات اثربخش در تعامل با سایر کشورها دانست که اسناد آن مدون و مبادله شده است و در مسیر اجرایی شدن قرار دارند.وی نگاه به همسایگان و آسیا را اولویت رویکرد تعاملی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: در مذاکرات دیپلماتیک اصل بر اجرای اسناد مبتنی بر سرعت و دقت عمل توأمان است.
جستجو
آرشیو تاریخی