صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • ایران سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • ایران اقتصادی
  • کلان
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • راه و شهرسازی
  • صنعت و تجارت
  • کار و تعاون
  • انرژی
  • اجتماعی
  • ایران زمین
  • زیست بوم
  • گزارش
  • حوادث
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

«ایران» از شکست جنگ روانی غرب در تروریستی نامیدن سپاه گزارش می‌دهد

بورل: نمی توانیم بگوییم سپاه تروریست است

گروه سیاسی/ طرح این موضع از سوی «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه «نمی‌توانیم بگوییم چون از سپاه خوش‌مان نمی‌آید،‌ پس تروریست است» پیش از نشست روز گذشته شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در «بروکسل» کافی بود تا معلوم شود ایده‌هایی این چنین تا چه اندازه زیر سایه رفتار سیاسی و تبلیغاتی کشورهای اروپایی مطرح می‌شود نه بر مبنای واقعیات صحنه بین‌الملل. «بورل» این را هم گفت که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران زمانی انجام‌پذیر است که دستگاه قانونی یکی از کشورهای عضو، حکمی حقوقی در این زمینه صادر کند. به گفته او باید محکومیتی عینی و منسجم انجام شود تا این مسأله در سطح اتحادیه اروپا بررسی شود.
عقب‌نشینی مفتضحانه
این اظهارات در حالی از سوی مقام عالی رتبه دیپلماتیک اروپا مطرح شد که پارلمان اروپا پنجشنبه گذشته با تصویب قطعنامه‌ای خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شده بود. خواسته‌ای که انتظار می‌رفت در نشست روز گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا در دستور کار قرار گیرد اما تحولات روز گذشته و اظهارات مقام ارشد سیاست خارجی اروپا نشان داد که عواقب جبران ناپذیر این تصمیم، سرانجام اجرای آن را به عقب رانده است.  ممانعت روز گذشته مقام‌های غربی از دستور کار پارلمان اروپا امری بود که پیش‌تر هم از سوی ناظران بین‌المللی پیش‌بینی می‌شد اما موضعگیری چند روز اخیر مقام‌های بلندپایه این کشورها و شخص «بورل» که خود در نشست پارلمان اروپا حضور یافته بود، نشان می‌دهد می‌توان ابراز تمایل از تریبون‌های متعدد برای قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی را تنها در چهارچوب پیگیری اجرای عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی قابل توجیه دانست؛ عملیاتی که کشورهای اروپایی زیر سایه آن، حتی از نشان دادن رفتارهای پارادوکسیکال در صحنه بین‌الملل ابایی ندارند؛ جایی که این کشورها زمام امور را به اختیار یا جبر به دست طراحان سیاست فشار حداکثری سپرده‌اند و یک روز از تروریستی بودن سپاه پاسداران سخن می‌گویند اما روز دیگر متناظر با هزینه‌های قابل پیش بینی، معترف نادرست بودن آن می‌شوند.
تحریم علیه 37 نهاد و شخص
بعد از این موضعگیری مسئول سیاست خارجی اتحادیه، نمایندگی سوئد در این اتحادیه که ریاست دوره‌ای شورای امور خارجی این اتحادیه را برعهده دارد، از اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران خبر داد. این نمایندگی بهانه این تحریم‌ها را که به گزارش «وال استریت ژورنال» علیه 37 نهاد و شخص تصویب شده، حمایت از اغتشاشات و ناآرامی‌های داخلی ایران عنوان کرده است. علاوه بر اتحادیه اروپا، لندن نیز اعلام کرد که 7 نام جدید را تحت تحریم‌هایی موسوم به «رژیم تحریم‌های حقوق بشری ایران» قرار داده است. در همین چهارچوب، علاوه بر دادستان کل ایران که هفته پیش از سوی انگلیس تحریم شد، نام احمد فاضلیان، معاون وی هم به این فهرست اضافه شده است. طبق بیانیه ادعایی انگلیس، این فهرست همچنین شامل کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حسین نجات جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سالار آبنوش و قاسم رضایی جانشین فرمانده نیروی انتظامی می‌شود. بر اساس این بیانیه، علاوه بر این 5 فرد، 2 نهاد شامل نیروی مقاومت بسیج و بنیاد تعاون بسیج هم در فهرست تحریم‌های انگلیس قرار گرفته‌اند. این در حالی است که بارها و بارها سپاه پاسداران تحت تحریم‌های مختلف غربی قرار گرفته و حالا کشورهای متخاصم با تحریم فرماندهان این نهاد، «مانور تحریم» می‌دهند!
دست خالی، زبان تند!
تصویب تحریم‌های جدید در حالی از سوی اتحادیه اروپایی صورت گرفت که مقام‌های عالی رتبه دیپلماتیک اروپایی در حاشیه نشست روز گذشته به تکرار مواضعی پرداختند که حمایت از آشوبگران ایران را مورد توجه قرار می‌داد. در همین ارتباط «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان که همچنان مدعی بود باید موضوع تروریستی اعلام کردن نیروی سپاه پاسداران در دستور کار قرار گیرد، حمایت خود را از تصویب بسته تحریمی اتحادیه اروپا اعلام کرد. «کاترین کولونا»، وزیر خارجه فرانسه هم مدعی شد که «هیچ گزینه‌ای را درخصوص تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، رد نمی‌کنیم.» «جیمز کلورلی»، وزیر خارجه انگلیس هم بعد از تحریم‌های روز گذشته اتحادیه اروپا که علیه ایران اعمال شده، مدعی شد بریتانیا و شرکایش با این اقدام پیامی واضح ارسال کرده‌اند مبنی بر اینکه مخفیگاهی برای ناقضان حقوق بشر وجود ندارد. انگلیس تاکنون ۵۰ تحریم جدید ضد ایرانی را از آغاز اغتشاشات در ایران اعمال کرده‌ است که این تحریم‌ها ممنوعیت سفر به انگلیس و مسدود شدن دارایی‌ها در این کشور را شامل می‌شود. «توبیاس بیلستروم»، وزیر خارجه سوئد نیز در تصریح مواضع مداخله جویانه همتایان اروپایی خود مدعی شد که کشورش تماماً از آشوب‌ها و ناآرامی‌های ایران حمایت می‌کند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا پیش از برگزاری نشست دیروز در بروکسل علاوه بر پیگیری بسته‌های تحریمی جدید با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز درباره آخرین روند فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان به گفت وگو نشستند.
 تمکین از واشنگتن
این موضعگیری‌ها و تحولاتی که روز گذشته در نشست اتحادیه اروپا در روند ضدیت با جمهوری اسلامی رقم خورد، فارغ از طرحی نیست که این کشورها زیر سایه تزلزل موقعیت خود در صحنه جهانی در پیش گرفته‌اند؛ تزلزلی که آنها را در پی ناکام ماندن در پیگیری اقدامات مقابله ای با خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای به تمکین از خواسته‌های واشنگتن ناگزیر کرده است. متناظر بر شکل‌گیری چنین فضایی است که اروپایی‌ها ناچار شده اند همه توش و توان خود را در زمین بازی سیاسی واشنگتن به کار گیرند و نشان دهند آماده هستند در پیگیری سیاست فشار و جنگ نرم، دوشادوش ایالات متحده گام بردارند. از این رو تحریم‌ها و قطعنامه‌هایی که در مجامع اتحادیه اروپا و در محفل بزرگ‌تری همچون مجمع عمومی سازمان ملل به بهانه دفاع از حقوق بشر علیه ایران به تصویب می‌رسد، رویکردی است که غرب به نادرستی معتقد است با بهره‌گیری از آن می‌تواند  سهل‌ترین و کم هزینه‌ترین راه را برای تحقق خواسته‌های خود بپیماید.
محکوم به شکست
تصویب تحریم‌های جدید و موضعگیری مقام‌های اروپایی پیرامون جمهوری اسلامی در چهارچوب عملیاتی صورت گرفته که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت  امور خارجه آن را محکوم به شکست می‌داند. کنعانی در نشست خبری روز گذشته خود جنگ جاری ترکیبی و شناختی غرب علیه ایران را در قالب استمرار جنگ نظامی، اقتصادی، سیاسی و روانی دانست که همچون گذشته محکوم به شکست خواهد بود.

 

 

برش

جزئیات چهارمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران

اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای جزئیات چهارمین بسته تحریمی علیه ایران را که به بهانه مسائل حقوق بشری در شورای وزیران خارجه این اتحادیه تصویب شد، ارائه کرد. به گزارش ایرنا از تارنمای اتحادیه اروپا، ۱۸ شخصیت و ۱۹ نهاد ایرانی در فهرست تحریم‌ها قرار دارند. پیش از این ادعا می‌شد شورای وزیران این اتحادیه قصد دارد سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.اشخاص تحریم شده بر اساس تارنمای اتحادیه اروپا عبارتند از: سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، سید محمدصالح‌ هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حسن عسگری فرماندار سنندج، حسین مدرس‌خیابانی استاندار سابق سیستان و بلوچستان، اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان، محمداسماعیل کوثری نماینده مجلس شورای اسلامی، سید مصطفی آقامیرسلیم نماینده مجلس شورای اسلامی، محمدتقی نقدعلی نماینده مجلس شورای اسلامی، موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، احمد نوروزی معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیر پرس تی‌وی، یوسف پورانواری از مدیران برون‌مرزی صدا‌وسیما، احمد خادم رئیس قرارگاه کربلای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدنظر عظیمی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف، عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسلم معین مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج ، محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان، علی‌اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه و عباس آذرپندار رئیس شرکت رادیس ویرا تجارت.
بر اساس این گزارش، اشخاص حقیقی تحریم‌شده حق سفر به کشورهای عضو را ندارند و ورود یا گذر آنها به این کشورها ممنوع است. به این ترتیب فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری، به ۱۷۳ شخصیت و ۳۱ نهاد افزایش یافت.
اعمال تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران
همچنین وزارت خزانه‌داری امریکا در ادامه حمایت از اغتشاشات در ایران، با صدور بیانیه‌ای، از اعمال تحریم علیه نهاد وابسته به سپاه پاسداران و مقامات ارشد ایرانی خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد که مؤسسه تعاونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.
امریکا همچنین علی عسگر نوروزی، سید امین الله نوروزی طباطبایی، احمد کریمی، یحی علاءالدینی، جمال بابامرادی، محمدنظر عظیمی، کوروش آسیابانی، مجتبی فدا، حسین تناور و ناصر راشدی را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. در بیانیه خزانه‌داری امریکا ادعا شده که این تحریم‌ها «ستون اقتصادی اصلی سپاه پاسداران و همچنین مقامات امنیتی ارشدی که مسئول هماهنگ کردن سرکوب بوده‌اند» را هدف قرار داده‌ است.
براساس این بیانیه، اموال اشخاص و نهاد تحریم شده در امریکا بلوکه خواهند شد و هر شخص یا شرکتی که به تعامل با آنان بپردازد هدف تحریم‌های ثانویه ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی