صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • ایران سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • ایران اقتصادی
  • کلان
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • راه و شهرسازی
  • صنعت و تجارت
  • کار و تعاون
  • انرژی
  • اجتماعی
  • ایران زمین
  • زیست بوم
  • گزارش
  • حوادث
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش:

نمی‌توانیم تربیت را به فضای مجازی بسپاریم

افزایش 21درصدی بودجه آموزش و پرورش در 1402

اکرم رضایی ثانی / صادق ستاری فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش روز گذشته در نشست خبری با موضوع بودجه آموزش و پرورش اظهار داشت: اساساً بودجه برش یکساله تمدن یک ملت است و اصطلاحاً اگر بخواهیم عنوان سیاستی بر بودجه بگذاریم، بودجه را بالاترین سند مالی و سیاستی یک کشور می‌نامند. وقتی می‌خواهیم بدانیم یک کشوری چطور ارزیابی می‌شود باید برنامه بودجه آن را رصد کنیم. برای طراحی و تدوین مفاد این سند مهم سیاستی و مالی کشور در عناوین بالادستی قوانینی تدوین شد و هم نهادهایی برای اجرای چگونگی بودجه طراحی شد.
وی در ادامه بیان کرد: درخصوص آموزش و پرورش می‌دانیم که بزرگترین وزارتخانه با ۹۷۱ هزار معلم و ۱۶ میلیون دانش آموز است از این رو بیشترین ذینفع را دارد به همین خاطر بودجه آن اهمیت دارد. در سال ۱۴۰۱ با وجود همه سختی‌ها و دوره پر فشار آموزش مجازی، مدارس میزبان حضور دانش آموزان شدند و می‌طلبید در این دو سه سال وقفه زیرساخت‌ها تأمین شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سازمان اداری و استخدامی در ابتدای سال تحصیلی کمک‌های خوبی به آموزش و پرورش کرد. سازمان اداری و استخدامی مجوز  ۳۴ هزار و ۸۰۰ استخدام را داد که آموزش و پرورش  حدود ۲۱ هزار نفر از آن را جذب کرد.
وی تأکید کرد: از ابتدای سال تاکنون فقط ۳۰ درصد از بودجه تخصیص داده شد و این محل نگرانی ماست. اعتباری برای افت تحصیلی ناشی از کرونا پیش‌‌بینی شده بود و آموزش و پرورش این انتظار را داشت که سازمان برنامه وبودجه همراهی کند ولی این اتفاق نیفتاد. همچنین قرار بود هزار و 500 میلیارد تومان از سوی ستاد کرونا تخصیص یابد ولی میسر نشد.
ستاری فرد گفت: در حوزه امور پرورشی دغدغه ما هم همین بوده است که سهم امور تربیتی دانش آموزان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کم بود و علاوه بر آن تخصیص قابل توجه نبوده است. در حوزه خرید خدمات، با کسری بودجه هزار میلیارد تومانی مواجه بودیم و اکنون در بودجه ۱۴۰۱ با کسری هزار و 500 میلیارد تومانی مواجه هستیم، اما برای سال آینده، بودجه پیش‌بینی شده برای آموزش و پرورش ۲۴۲ هزار میلیارد تومان است که ۲۱ درصد افزایش یافته است. وی گفت: نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفتن بودجه اجرای سند تحول بنیادین است. انتظار ما این است که رقم پیش‌بینی شده در مجلس هم افزایش یابد. حدود ۱۸۱میلیارد تومان از کل اعتبارات به پرداخت حقوق همکاران فرهنگی استان‌ها تعلق خواهد گرفت.‌ علاوه بر این رشد عمرانی کل کشور ۲۶ درصد بوده است اما اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش منفی ۳۱ درصد و سازمان نوسازی کاهش ۱۵ درصدی بودجه دارد که این موضوع می‌تواند همکاری خیرین را هم با مشکل مواجه کند.
ستاری‌فرد با تأکید بر اینکه نیازمند چرخش تحولی در حوزه بودجه‌ریزی در حوزه آموزش و پرورش هستیم، گفت: به علت نواقصی که در اجرا و پرداخت حقوق همکاران در سنوات گذشته وجود داشت، از جمله معلمان خارج از کشور که مطالباتی داشتند دیوان عدالت آرایی صادر کرد و سازمان برنامه ۲۰ درصد از ردیف‌های اعتباری وزارتخانه را کسر کرد که باعث کندی در اجرای برخی برنامه‌های ما شد که باید در این زمینه برای سال آینده فکری کرد که این مطالبات از ردیف‌های اصلی وزارتخانه پرداخت نشود.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تصویب قانون نظام رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۱ سال وقفه گفت: تا امروز ۲۲ هزار میلیارد تومان از بودجه پیش‌بینی شده ۳۸ هزار میلیاردتومانی برای رتبه‌بندی تخصیص داده شده است. همچنین ۷۲ هزار بازنشسته در سال ۱۴۰۰ داشتیم که ۱۵ آذرماه جاری پاداش پایان خدمتشان تسویه شد و از این حیث همراهی سازمان برنامه را شاهد بودیم. وی افزود: مزیت دیگر لایحه سال آتی این است که بودجه استقرار رتبه‌بندی را در دل ردیف اصلی حقوق و مزایا دیده‌اند که اتفاق خوبی است. ستاری‌فرد با اشاره به اینکه سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت برای سال آتی ۱۱.۲ درصد است، گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۰ درصد، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲.۹ درصد و برای سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱.۲ درصد است. انتظار ما این است که این عدد به ۱۵ درصد برسد. سهم بودجه دستگاهی آموزش و پرورش نسبت به بودجه همه دستگاه‌ها ۱۵ درصد است و نشان‌دهنده توجه دولت به آموزش و پرورش است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت:  حدود ۹۱۱ هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم که هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار برای جذب بازماندگان از تحصیل پیش‌بینی شده است. امسال اعتبارات غیر پرسنلی نیز بسیار اندک و حدود ۲.۶ درصد است.
وی درباره اعتبار برای اجرای سند گفت: همچنین مبلغ ۴۳۶ میلیارد تومان برای سند تحول بنیادین در نظر گرفته شد اما حداقل ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرا نیاز است. علاوه بر این بودجه پیش‌بینی شده برای فعالیت‌های پرورشی و امور تربیتی ۴۳۰ میلیارد تومان بوده که پیشنهاد ما برای این موضوع نیز ۲ هزار میلیارد تومان است.
ستاری فرد اشاره کرد: در کشور ۱۳۵ هزار دانش آموز یا بالغ بر ۸ هزار و ۴۰۰ کلاس درس مختلط در مقطع متوسطه اول داریم. این بچه‌ها حتی از سرویس‌های بهداشتی مشترک استفاده می‌کنند، باید برای این امر بودجه مشخصی در نظر گرفته شود. همچنین ۳۹ هزار مدرسه کشور نیروی خدماتی ندارند که این موضوع هم نیازمند اعتبار است. وی اشاره کرد: سرانه تغذیه دانش آموزان شبانه روزی حدود ۱۹ هزار تومان و سرانه دانش آموزی هر دانش‌آموز در کشور حدود ۴۰ هزار تومان است که پول یک شکلات را هم تأمین نمی‌کند.
وی با انتقاد از تعطیلی مدارس گفت:  افرادی از محیط بیرون برای تعطیلی آموزش و پرورش تصمیم می‌گیرند. در این مدت که هوا آلوده بوده، چقدر به منشأ آلودگی توجه شده است؟ به هر حال ما نمی‌توانیم تربیت را به فضای مجازی بسپاریم. در دوره کرونا معدل دانش آموزان کاهش و میزان افسردگی آنها افزایش یافته و حتی شاهد ۱۰ درصد چاق‌تر شدن دانش آموزان بودیم. وقتی مدارس تعطیل می‌شود آن کسی که دسترسی دارد استفاده می‌کند و کسی که دسترسی ندارد، نابود می‌شود. آیا کسانی که مدارس را تعطیل می‌کنند خسارت‌های ناشی از آن را پرداخت می‌کنند؟ آیا در فضای دیگر آلودگی وجود ندارد و آلودگی فقط در مدارس است؟
جستجو
آرشیو تاریخی