صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • ایران سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • ایران اقتصادی
  • کلان
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • راه و شهرسازی
  • صنعت و تجارت
  • کار و تعاون
  • انرژی
  • اجتماعی
  • ایران زمین
  • زیست بوم
  • گزارش
  • حوادث
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

رئیس جمهور در دیدار رئیس دومای دولتی روسیه:

روابط تهران و مسکو به شکل مستمر در حال ارتقا است

والودین: مواضع دکتر رئیسی درباره تقویت روابط همسایگی، تسهیل کننده گسترش همکاری‌های مسکو-تهران است

گروه سیــــــــــاسی/روند افزایش هماهنگی‌ها و همکاری‌های تهران- مسکو یک هفته پس از حضور دستیار ویژه پوتین در تهران و مذاکره‌اش با محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، روز گذشته با سفر رئیس دومای روسیه به ایران و برگزاری سومین نشست کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های پارلمانی مجالس دو کشور پی گرفته شد. تعامل رو به گسترشی که در برابر تقلای غرب برای تحمیل نظم خودخواسته‌اش بر مسائل جهانی مؤید تقویت محور جدیدی از قدرت در برابر این تحولات است، بویژه اینکه این تعامل در سطح هماهنگی‌های سیاسی باقی نمانده و با عطف توجه بر توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، کشاورزی و مراودات پولی و بانکی از تعهد متقابل برای پیشبرد اهداف دو کشور در عرصه‌های مختلف حکایت دارد. سفر مقامات عالی دولت و مجلس روسیه به ایران در بازه زمانی کوتاه، آن هم در شرایطی که از یک سال پیش تاکنون تمدید همکاری‌های راهبردی 20 ساله در دستور کار دو کشور قرار دارد، می‌تواند همچنین به معنای تسریع در روند دستیابی دو طرف به توافق بر سر مفاد آن باشد که پس از توافقنامه 25 ساله ایران و چین، به دومین مبنای تقابل عملی با سیاست فشار حداکثری غرب و برهم‌زننده نظم جهانی غرب‌محور تبدیل می‌شود.
ظرفیت های متنوع همکاری ایران و روسیه
 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر  دوشنبه در دیدار «ویاچسلاو والودین» رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه، با بیان اینکه روابط اقتصادی تهران و مسکو به شکل مستمر در حال تقویت و ارتقا است، گفت: دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، انرژی، ترانزیت و حمل و نقل ظرفیت‌های متنوع و متعددی دارند که می‌تواند در زمینه گسترش همکاری‌ها فعال شود. رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اجرای کامل توافقات با روسیه را دنبال می‌کند، افزود: ظرفیت‌های دو طرف می‌تواند مکمل یکدیگر باشد و بهره‌گیری از آنها علاوه بر تأمین منافع دو کشور، می‌تواند منافع منطقه‌ای نیز ایجاد کند.
«ویاچسلاو والودین» رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه نیز در این دیدار مواضع آیت‌الله رئیسی درباره تقویت روابط منطقه‌ای و همسایگی را تسهیل کننده گسترش همکاری‌های دو کشور دانست و گفت: فدراسیون روسیه نیز همین رویکرد و نظر را درباره ارتقای سطح تعاملات با جمهوری اسلامی ایران دارد و دستور کار ما بر اساس اراده سران دو کشور تلاش برای توسعه مستمر همکاری‌ها است.
استقبال قالیباف از والودین
پیش از این دیدار، «ویاچسلاو والودین» رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه که شامگاه یکشنبه به ایران وارد شده بود پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی از سوی همتای ایرانی خود با محمدباقر قالیباف به گفت‌و‌گوی دوجانبه پرداخت.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار که در حاشیه سومین نشست کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های پارلمانی ایران و روسیه انجام شد، با بیان اینکه در فاصله ایجاد شده در برگزاری دو نشست به دلیل شیوع کرونا اتفاقات مهمی در جهان و منطقه رخ داده و در همین زمان ارتباطات در بخش‌های مختلف بین فدراسیون روسیه و ایران افزایش یافته است، تصریح کرد: کمیسیون عالی مشترک زمانی در حال برگزاری است که هر دو طرف به درک مشترکی از حساسیت‌ها و همکاری‌ها رسیده‌اند. رئیس قوه مقننه با ابراز امیدواری نسبت به افزایش شتاب گرفتن روابط پارلمان‌ها در سال 2023 در عرصه سیاسی و اقتصادی و همچنین سایر همکاری‌های راهبردی بر اهمیت تصمیم‌گیری مسئولان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در روابط دو و چندجانبه و موضوعات ملی و منطقه‌ای، تأکید کرد و افزود: باید نگاهمان به آینده باشد و توافق راهبردی ایران و روسیه مورد توجه قرار گیرد. ما باید قرارداد 20 ساله را در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی کنیم.
قالیباف در کنفرانس خبری رؤسای مجالس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه نیز گفت: همان‌طور که برای دو کشور فرصت‌هایی وجود دارد، تهدیداتی نیز برای دو کشور وجود دارد که مهمترین آن تحریم‌های ظالمانه امریکا به شمار می‌آید چرا که فدراسیون روسیه، ایران و برخی کشورهای دیگر مورد تحریم امریکا قرار گرفته‌اند و ما باید با یکدیگر همکاری داشته باشیم. بویژه اینکه مسئولان دو کشور بر اقدامات راهبردی و تعمیق روابط تأکید دارند. وی با اشاره به طرح مباحثی پیرامون همکاری‌های ایران و روسیه برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت، گاز و کشاورزی، تکمیل کریدور شمال و جنوب و رفع موانع گمرکی، ادامه داد: نکته دیگری که مورد بحث قرار گرفت همکاری‌های پولی و بانکی بین دو کشور است که بتوانیم در تبادل بین روبل و ریال و همچنین مسائل ارتباطی بین دو بانک مرکزی، اقداماتی انجام دهیم. بر همین مبنا می‌تواند شعبی از بانک‌های روسی در ایران و بانک‌های ایرانی در روسیه برقرار تا مسائل بانکی سریع و پرحجم برقرار شود.
تأکید والودین بر ایجاد معماری جدید
رئیس دوما نیز در این دیدار با بیان این اعتقاد که روابط ایران و روسیه، مسیر توسعه مثبتی را پیدا کرده و روابط رؤسای دو کشور نیز نشان از روابط خوب دوجانبه دارد، اظهار داشت: ما در سطح پارلمان روسیه از همه تلاش‌های خود برای اجرای تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون عالی مشترک استفاده خواهیم کرد، همچنین در زمینه پارلمانی می‌توانیم سهم بزرگی برای توسعه روابط داشته باشیم. وی به قرارداد 20 ساله ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: این قرارداد تنها شامل روابط جدید نیست، بلکه بنایی را برای توسعه روابط ایجاد خواهد کرد و امیدوارم در آینده نزدیک مورد بررسی رؤسای دولت‌های دو کشور قرار گیرد. این مقام عالی روس تأکید کرد: ما به خوبی آگاهیم که باید همه تلاش خود را به کار ببندیم تا معماری جدیدی در برابر جهان ایجاد کنیم و این به اراده دو کشور بستگی دارد. ایران و روسیه قطعاً از مفهوم معماری جهانی چندقطبی حمایت می‌کنند. وی با اشاره به تهدیدها و چالش‌های پیش روی دو کشور گفت: ایران و روسیه مدت طولانی با تحریم‌ها و چالش‌ها مواجه هستند که این تهدیدات مانع توسعه روابط ما نمی‌شود، در واقع هدف اصلی تحریم‌ها حفظ هژمونی ایالات متحده در جهان است، اما ما از حاکمیت ملی خود دفاع و سرنوشت خود را خودمان تعیین می‌کنیم. ما از سنت‌ها، ادبیات و زبان خود حمایت می‌کنیم و حامی سیاست مستقل کشورها هستیم. والودین تصریح کرد: روابط ایران و روسیه باید بر مبنای اصول احترام متقابل، همکاری و تقویت روابط دوجانبه باشد و قطعاً هر آنچه اتفاق خواهد افتاد، تأمین کننده منافع ملی و به نفع مردم دو کشور خواهد بود.
برگزاری سومین نشست همکاری‌های پارلمانی با یک حاشیه خبری
سومین نشست کمیسیون عالی پارلمانی مجلس شورای اسلامی و دومای روسیه با تمرکز روی مسائل اصلی توسعه و بررسی پیشنهادهای اجرایی و عملیاتی برای افزایش همکاری‌ها در حوزه انرژی، احداث مسیرهای ریلی و جاده‌ای در قالب کریدور شمال- جنوب در خاک ایران با همکاری و سرمایه‌گذاری طرف روس، افزایش تجارت محصولات کشاورزی و تسهیل مراودات بانکی و پولی دو کشور برگزار شد. رئیس مجلس، رؤسای کمیسیون‌های انرژی، عمران، کشاورزی، اقتصادی، امنیت ملی و سیاست خارجی و جواد اوجی وزیر نفت و مقاماتی از وزارتخانه‌های مرتبط از سوی ایران و رئیس دومای سوریه به همراه هیأتی عالی‌رتبه متشکل از رؤسای کمیسیون‌های دوما و نیز مقاماتی همچون مدیرعامل روس اتم و معاونان وزرای مرتبط روسیه در این نشست به تبادل نظر پرداختند.
همزمان با برگزاری این نشست اما برخی رسانه‌ها با دروغ‌پردازی هدف از سفر رئیس دومای روسیه به ایران را امضای کنوانسیون کاسپین مطرح کردند و بر ادعای نادرست کاهش سهم ایران از این دریا به 8 درصد مانور دادند. ادعایی که ابوالفضل عمویی عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره آن گفت: این خبر دروغ محض است زیرا اولاً هدف سفر تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری است و ثانیاً برای امضای کنوانسیون‌ها مقامات دولتی مسئولیت دارند نه پارلمان‌ها. طبق قانون اساسی اگر کنوانسیونی امضا شود باید در جلسه علنی مجلس به تصویب برسد و این کنوانسیون که پیش تر توسط دولت سابق امضا شده هنوز برای تصویب تقدیم مجلس نشده است.
جستجو
آرشیو تاریخی