صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • ایران سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • ایران اقتصادی
  • کلان
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • راه و شهرسازی
  • صنعت و تجارت
  • کار و تعاون
  • انرژی
  • اجتماعی
  • ایران زمین
  • زیست بوم
  • گزارش
  • حوادث
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و دوازده - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

اخبار

تأمین مالی شرکت راه‌آهن با مولدسازی دارایی‌ها و جذب منابع جدید
وزیر راه و شهرسازی با حضور در مجمع عمومی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۴۰۰ شرکت راه‌آهن ضمن اعلام تصویب گزارش این مجمع، بر مولدسازی دارایی‌های شرکت راه‌آهن تأکید کرد. مهرداد بذرپاش در مجمع عمومی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۴۰۰ شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پس از استماع گزارش مجمع ضمن قدردانی از زحمات خانواده راه‌آهن بویژه تلاش در شرایط جوی کنونی و سرمای بی‌سابقه کشور گفت: بسیاری از زحمات تلاشگران عرصه راه‌آهن رسانه‌ای و به اندازه کافی دیده نمی‌شود و بیشتر مشکلات ایجاد شده در حرکت قطارها و... برجسته می‌شود. وزیر راه و شهرسازی مجموعه راه‌آهن را یک دستگاه اجرایی بزرگ دانست که با انباشت مشکلات سال‌های گذشته در احداث و نگهداشت خطوط ناوگان ریلی و مشکلاتی از قبیل منابع مالی مواجه است و نیاز به ارائه راهکارهای میانبر برای رفع این مشکلات دارد. وی با اشاره به ضرورت ایجاد ابتکاراتی فراتر از منابع عمومی گفت: مولدسازی دارایی‌ها باید اولویت اصلی راه‌آهن باشد تا غیر از منابع سنتی منابع دیگری هم برای تأمین مالی ایجاد شود. وزیر راه و شهرسازی افزود: راه‌اندازی شرکت‌های بهره‌بردار و رقابتی در بازار با استانداردهای بالا لازم پیگیری شود. وی خاطر نشان کرد: باید ابزارهای مالی شرکت راه‌آهن در حوزه بانکی تقویت شود. در این مجمع، گزارش مجمع عمومی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۴۰۰ شرکت راه‌آهن به تصویب رسید.

اقدام اپلیکیشن‌ها در افزایش قیمت بلیت قابل قبول نیست
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: برای جلوگیری از قیمت‌های نامتعارف، مسافران هوایی از پایگاه اینترنتی شرکت‌های هواپیمایی خرید کنند.
حسن خوشخو گفت: براساس برنامه پنجم توسعه، قانون‌گذار وضعیت نرخ‌گذاری را مشخص کرده است در سنوات گذشته برخی از اپلیکیشن‌ها قیمت‌های نامتعارف ارائه می‌کردند که این موضوع مورد تأیید سازمان هواپیمایی نیست. خوشخو گفت: منشأ قیمت‌گذاری‌های اخیر شرکت‌های هواپیمایی نیستند قطعاً هرکدام از اپلیکیشن‌ها قیمت نامتعارف ارائه دهند تخلف کرده‌اند. معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: مطالبه شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما متأثر از تورم ایجاد شده، افزایش 30درصدی نرخ بلیت است اما هنوز موضوع افزایش قیمت بلیت در شورای عالی مطرح نشده است. خوشخو گفت: باتوجه به افزایش نرخ تورم، حقوق دستمزد و هزینه ارز طبیعتاً هزینه حوزه هوانوردی نیز افزایش یافته است این موضوع از طرف سازمان هواپیمایی به نهاد‌های بالادستی عنوان شده، باتوجه به لحاظ کردن ایمنی پرواز‌ها نرخ بلیت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که حفظ ایمنی پروازها در اولویت قرار گیرد. وی بابیان اینکه در سازمان هواپیمایی با افزایش معقول نرخ سوخت هواپیما مخالف نیستیم افزود: پیشنهاد ما به مسافران هوایی این است که برای تهیه بلیت به سایت شرکت‌های هواپیمایی  یا آژانس‌های معتبر مراجعه و از خرید از اپلیکیشن‌ها پرهیز کنند. اگر اپلیکیشنی خلاف مقررات نرخ ارائه کنند از طریق تعزیرات و دادسرای فرهنگ و رسانه اقدام می‌کنیم. خوشخو گفت: اپلیکیشن چارتر 724 بیشترین تخلف را در این زمینه انجام داده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا هزینه اضافی دریافتی به مسافران عودت داده می‌شود تصریح کرد: هرگونه تخلفی از سمت عرضه‌کننده صورت گیرد شرکت هواپیمایی ملزم به پاسخ گویی است.
 
پرداخت ۴۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات
به حساب سازندگان نهضت ملی
معاون امور اعتباری بانک مسکن گفت: بانک مسکن تاکنون ذیل طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به حساب سازندگان پرداخت کرده است. سید محسن فاضلیان گفت: بانک مسکن با تجربه مستمر بیش از هشتاد ساله خود در پروژه‌های مهم و بزرگ ساخت مسکن به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در کشور مشارکت کرده که از این میان می‌توان به طرح‌های مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد. وی افزود: در سال‌های گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر با حمایت مالی بانک مسکن ساخته شده است و در طرح نهضت ملی مسکن نیز این بانک تاکنون قرارداد ۲۰۴ هزار و ۲۱۲ واحد مسکونی را به مبلغ ۶۹۴ هزار و ۷۵۴ میلیارد ریال منعقد کرده است. فاضلیان اضافه کرد: بانک مسکن سعی کرده که بسرعت نسبت به انعقاد قرارداد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن اقدام کند و در این بخش بیش از ۴۷۰ هزار میلیارد ریال از محل آورده متقاضیان و منابع بانک به حساب سازندگان ذیل این طرح پرداخت کرده است. عضو هیأت مدیره بانک مسکن با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از تسهیلات این بانک به بخش مسکن در سال‌جاری اختصاص یافته است گفت: تسهیلات‌دهی بانک مسکن منحصر به طرح نهضت ملی مسکن نیست و در مواردی مانند اعطای کمک هزینه ودیعه مسکن، خرید مسکن و غیره، بانک مسکن سعی کرده حضوری فعال در حوزه تأمین مالی بازار مسکن داشته، به نحوی که میزان تسهیلات پرداختی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۱۷۰ درصد رشد داشته است. وی افزود: نسبت تسهیلات‌دهی و حضور خودمالکان در طرح نهضت ملی مسکن به کل طرح نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد که ۷۴ درصد از پروژه‌هایی که به بانک مسکن ذیل این طرح معرفی شده است، مربوط به خودمالکان است. عضو هیأت مدیره بانک مسکن تصریح کرد: تعداد ۴۵۳ هزار و ۹۶۵ متقاضی تاکنون برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن از یک میلیون ریال تا ۴۰۰ میلیون ریال ضمن افتتاح حساب، پول واریز کرده‌اند که بانک مسکن نیز ۱۷۰ هزار میلیارد ریال از محل آورده متقاضیان به حساب سازندگان تسهیلات پرداخت کرده است.
 
صدور سند برای ۳ هزار و ۸۶۱ هکتار از اراضی استان‌ها
سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۳ هزار و ۸۶۱ هکتار از اراضی شناسایی و سند آن اخذ شده و مراحل در اختیار گذاشتن برای طرح نهضت ملی مسکن در استان‌ها در حال انجام است. ارسلان مالکی افزود: ۳ هزار و ۵۴۳ هکتار از اراضی شناسایی شده هم باقی‌مانده که با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده شود. معاون وزیر راه وشهرسازی خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۱۴۴ هکتار از اراضی شناسایی‌شده و از دستورکار تأمین مسکن طرح نهضت ملی مسکن خارج شده است، این اراضی در راستای مولدسازی در وزارت اقتصاد یا به علت مشکلات موجود از دستورکار طرح خارج شده‌اند. سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: با دسترسی به سامانه سادا به سازمان ملی زمین و مسکن تشخیص‌ها و شناسایی‌ها سرعت گرفته و دقیق‌تر می‌شود. او با توضیح اینکه تاکنون اجازه این دسترسی برای ما صادر نشده و پاسخ رسمی و کتبی هم دریافت نکرده‌ایم، گفت: ما مجدد با همکاران در وزارت اقتصاد مکاتبه می‌کنیم که این دسترسی را در صورت امکان به ما بدهند. مالکی گفت: این دسترسی اگر به‌صورت اتصال سامانه‌ها باشد شاید از نظر مسائل فنی و زیرساختی کمی زمان‌بر باشد، بنابراین اگر دسترسی آفلاین به این سامانه داشته باشیم یا حتی اطلاعات موجود در این سامانه  به صورت دستی به ما داده شود، شناسایی ما هم سرعت بیشتری می‌گیرد.

جریمه هشت شرکت هواپیمایی به علت افزایش نرخ بلیت
رئیس شعبه مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه ۱۱۹ میلیارد تومانی هشت شرکت متخلف هواپیمایی خبر داد.
غلامرضا صالحی گفت: در پی اخبار و گزارش‌های مردمی مبنی بر افزایش خودسرانه نرخ فروش بلیت هواپیما، تخلف هشت شرکت از طرف شعب ملی سازمان تعزیرات حکومتی محرز تشخیص داده شد. وی افزود: چهار شرکت که مبادرت به ارائه و فروش بلیت می‌کردند به مبلغ ۷۷ میلیارد تومان و چهار شرکت هواپیمایی هم به مبلغ ۴۲ میلیارد تومان جمعاً به میزان یکصدو ۱۹ میلیارد تومان در حق صندوق دولت محکوم شدند. رئیس شعبه مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: این هشت شرکت علاوه بر میزان محکومیتی که در حق صندوق دولت داشتند به اعاده نرخ برابر نرخ‌های مصوبی که از ناحیه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان داشتند مکلف شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی