صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • ایران سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • ایران اقتصادی
  • کلان
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • راه و شهرسازی
  • صنعت و تجارت
  • کار و تعاون
  • انرژی
  • گزارش
  • ایران زمین
  • زیست بوم
  • اجتماعی
  • حوادث
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و یکصد و یازده - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و یازده - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۸

«ایران» از تغییر بزرگ درسیاست ارزی دولت گزارش می‌دهد

حمله به حباب ارز و طلا از چهار جبهه

سقف فروش ارز صرافی برای هر نفر به 5 هزار یورو افزایش یافت آغاز عرضه 450 هزار قطعه ربع سکه بورسی با شرایط جدید از 4 بهمن

گروه اقتصادی / از روز هشتم دی ماه که محمدرضا فرزین سکان بانک مرکزی را در دست گرفته است، بتدریج تکه‌های پازل سیاست جدید ارزی دولت تکمیل شده است. در نخستین روز حضور وی در ساختمان میرداماد، تثبیت دلار نیمایی روی نرخ 28 هزار و 500 تومان به عنوان نخستین سیاست وی اعلام شد. در مرحله بعدی فرزین برای تنوع بخشیدن به کانال‌های نقل و انتقالات ارزی راهی یک تور ارزی درحاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی شد؛ توری که از قطر آغاز و در ادامه به امارات و عراق رسید و حاصل آن تاکنون آزادسازی بخشی از دارایی‌های ارزی ایران در عراق بوده که بخش نخست آن به میزان 300 میلیون یورو روز یکم بهمن ماه در سامانه نیما به فروش رسید. این در حالی است که همزمان با تلاش برای افزایش ورود ارز به کشور، این بانک درسیاست جدید خود که دیروز رونمایی شد، سمت عرضه را هدف گرفت و سقف فروش ارز در صرافی‌ها برای هر متقاضی را از 2 هزار به 5 هزار یورو افزایش داد؛ سیاستی که قرار است از پس فردا در کشور عملیاتی شود. بنابراین پس از سال ها دوباره صرافی ها دربازار ارز محور اصلی عرضه خرد شدند. در بازار طلا و سکه نیز، عرضه ربع سکه از طریق بورس کالا با نرخی به مراتب پایین‌تر از بازار برای تخلیه حباب بزرگ این بازار در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون در چندین نوبت عرضه شده و همچنان ادامه دارد. اما اقدام دیگری که تا چند روز دیگر عملیاتی می‌شود، راه‌اندازی بازار مبادلات ارز و طلاست که به جای بازار متشکل ارزی و با هدف تأمین هر نوع نیاز ارزی در کشور است تا از این طریق نیاز مردم به بازار غیر رسمی ارز به حداقل ممکن برسد. بدین ترتیب در روز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه شاهد دو تغییر بزرگ در سیاست عرضه ارز و طلا از سوی بانک مرکزی هستیم، در این روز سقف فروش ارز صرافی به افراد با 3 هزار یورو افزایش از 2 به 5 هزار یورو می‌رسد و 450 هزار قطعه ربع سکه هم با شرایط جدید و در قالب گواهی سپرده ناپیوسته در بورس کالا عرضه می‌شود. بررسی سیاست‌های اعلام شده بانک مرکزی برای مهار نوسان و تخلیه حباب‌های روانی شکل گرفته در بازار ارز و طلا نشان می‌دهد که این بانک از چهار جبهه به حباب شکل گرفته در این بازارها حمله کرده است که البته یکی از این جبهه‌ها یعنی راه‌اندازی بازار مبادلات ارز و طلا تا چند روز آینده باز خواهد شد. بنابراین بازارساز از یک سو با باز کردن کانال‌های جدید برای انتقال ارز به داخل کشور و از سوی دیگر با افزایش عرضه در بازاری شفاف که در آن خبری از دلالان نیست، قصد دارد ضمن خلع سلاح سوداگران برای قیمت‌سازی‌های کاذب، ابتکار عمل را در دست گیرد تا ارز و طلا براساس قیمتی منطقی و برمبنای متغیرهای اقتصادی عرضه شود. گفتنی است، در روز یکم بهمن ماه جاری با معامله 511 میلیون دلار؛ سقف تاریخی حجم معاملات روزانه در سامانه نیما شکسته شد. مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) در این روز معادل 594 میلیون دلار و مجموع ارز معامله شده در این سامانه در این روز معادل 511 میلیون دلار بود. این درحالی است که پس از مذاکرات پولی و بانکی موفق با مقامات بانکی عراق، گشایش‌های ارزی جدیدی جهت عرضه ارز در سامانه نیما صورت گرفت به طوری که بعد از یک وقفه یک ساله مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع بانک مرکزی کشورمان در عراق در سامانه نیما عرضه شد.
پرداخت ۵ هزار یورو به هر نفر
در همین ارتباط روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد، در راستای مدیریت بازار ارز و به منظور پاسخگویی به نیازهای مردم، امکان فروش ارز به مردم تا سقف ۵ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای صرافی‌ها دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی، از محل منابع خریداری شده مجاز شد. برهمین اساس، از روز سه‌شنبه (چهارم بهمن‌ماه ۱۴۰۱) صرافی‌ها می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی تحت سرفصل «تأمین نیازهای ضروری» اقدام کنند. که البته دستورالعمل‌های اجرایی این سیاست بزودی منتشر ‌می‌شود. صرافی‌ها همچنین مجاز هستند نسبت به فروش منابع تأمین شده از این محل به اشخاص حقیقی ایرانی (بالای ۱۸ سال) و حقوقی مقیم به صورت یک بار در سال برای هر مشتری و پس از احراز هویت وی تا سقف ۵ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سرفصل «تأمین نیازهای ضروری» اقدام کنند.
 مجوز به صرافی‌ها برای خرید اسکناس تا ۱۰ هزار یورو
ازسوی دیگر، طبق اطلاعیه جدید بانک مرکزی، صرافی‌های مجاز به خرید ارز از اشخاص حقیقی و حقوقی تا سقف 10 هزار یورو با نرخ توافقی شدند.
به گزارش ایلنا،‌ طبق این اطلاعیه صرافی‌ها می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی (به استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها) پس از احراز هویت مشتری حسب مقررات ابلاغی، تا سقف 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها را با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) تحت سرفصل «تأمین نیازهای ضروری (کد 56)» با نرخ توافقی طرفین اقدام کنند.  همچنین صرافی‌ها می‌توانند صرفاً از محل منابع تأمین شده از سرفصل «تأمین نیازهای ضروری (کد 56)» نسبت به فروش ارز به اشخاص حقیقی ایرانی (بالای ۱۸ سال) و حقوقی مقیم (به استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها) به صورت یکبار در سال برای هر مشتری و پس از احراز هویت وی از طریق اخذ کارت ملی یا شناسه ملی، شماره تلفن همراه به نام شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی دارای امضای مجاز، شماره حساب بانکی به نام شخص حقیقی یا شخص حقوقی تا سقف 5 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) تحت سرفصل «تأمین نیازهای ضروری (کد 56)» اقدام کنند. در صورت ضرورت، بانک مرکزی از طریق صرافی‌های بانکی امکان تأمین منابع مورد نیاز برای فروش در سرفصل «تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶)» را فراهم خواهد کرد.
برپایه این اطلاعیه سقف وضعیت باز ارزی اسکناس (خرید اسکناس – فروش اسکناس) صرافی‌ها در هر روز معادل 30 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین می‌شود. در صورت وجود مازاد، امکان خرید برای صرافی‌ها وجود نخواهد داشت. صرافی مکلف است مازاد اسکناس را حداکثر تا پایان روز کاری بعد به اشخاص حقیقی و حقوقی (به استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها) یا بانک ملی ایران به فروش رساند. صرافی‌های بانکی مجاز هستند ‌بدون سقف نسبت به خرید و فروش ارز با سایر صرافی‌ها در سرفصل «به‌‌‌ یا از بانک و صرافی دیگر» (کد 26) اقدام کنند. حاشیه سود خرید و فروش صرافی، حداکثر نیم درصد تعیین می‌شود. علاوه براین، برگشت ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس در مبادی ورودی کشور و با تحویل اسکناس به شعب‌‌‌ یا باجه‌های بانک ملی ایران بوده و امکان خرید اسکناس از صادرکنندگان برای صرافی‌ها و ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) به منظور رفع تعهد صادرکنندگان مجاز نخواهد بود. صرافی‌ها مکلفند منابع ارزی حاصل از صادرات که تاکنون در سنا ثبت نکرده و رفع تعهد صادراتی نشده است را بلافاصله از تاریخ ابلاغ این بخشنامه به بانک ملی تحویل و با نرخ خرید مندرج در تابلوی صرافی ملی ایران به فروش برسانند تا بانک مذکور نسبت به رفع تعهد صادرکننده اقدام کند.‌
عرضه 450 هزار ربع سکه بورسی با شرایط جدید
بانک مرکزی در جبهه بازشده برای بازار سکه نیز، عرضه پرحجم ربع سکه دربورس کالا را دردستور کار قرارداده است. این سیاست به منظور از بین بردن حباب سکه و تعدیل انتظارات تورمی غیر واقعی توسط بانک مرکزی با همکاری بورس کالای ایران تاکنون در سه روز انجام شده است، طی این سه روز حدود ۵۰ هزار سکه ربع بهار آزادی با قیمت‌های کشف شده در فرایند ثبت سفارش به روش حراج تک قیمتی معامله شد. بدین ترتیب قیمت روز اول، ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، روز دوم، ۷ میلیون و ۹۰ هزار تومان و روز سوم ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان بود. در تداوم این سیاست که با تغییراتی در نحوه عرضه مواجه شده است، عرضه 450 هزار ربع سکه طلا در بورس کالا از روز سه‌شنبه 4 بهمن جاری به مدت 10 روز کاری از طریق بورس کالای ایران انجام می‌شود. براساس اعلام بانک مرکزی، عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به صورت گواهی سپرده ناپیوسته خواهد بود و فرایند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است.
مطابق شرایط عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا، تمام اشخاص حقیقی بالای 18 سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی را خریداری کنند. خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به  بورس، به صورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.
بانک مرکزی همچنین در نامه‌ای به شرکت بورس کالای ایران تأکید کرد، مبلغ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است؛ بنابراین مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی