صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • ایران سیاسی
  • جهان
  • سیاست
  • ایران اقتصادی
  • کلان
  • کشاورزی
  • بازار سرمایه
  • راه و شهرسازی
  • صنعت و تجارت
  • کار و تعاون
  • انرژی
  • گزارش
  • ایران زمین
  • زیست بوم
  • اجتماعی
  • حوادث
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و یکصد و یازده - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و یازده - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

روی خط خبر

پیشنهاد تغییر روش توزیع سوخت در استان‌های مرزی

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفت: سیاستگذاران توزیع فرآورده‌های نفتی در سال‌های گذشته با اهرم مقابله با قاچاق، معمولاً از روش‌های سلبی در توزیع سوخت استان‌های مرزی استفاده کرده‌اند و توجه اساسی به اصلاح زیرساخت‌ها نشده، در نتیجه وضعیت در چند سال‌ اخیر، مطلوب مردم مرزنشین که نیازمند سوخت هستند و جایگاه‌داران نیست و اقدامات جدی لازم است.
اسدالله قلی‌زاده با بیان اینکه طی سالیان اخیر سیاست‌های محدودیت‌آفرین در عرضه سوخت در استان‌های مرزی دنبال شده که نارضایتی برخی مردم، مالکان خودروها و جایگاه‌داران را در پی داشته است، اظهار کرد: ما همواره مشکلات، پیشنهادها و راهکارهای مناسب را ارائه کردیم و انتظار می‌رفت که تصمیم سازان با آسیب شناسی و راهکارهایی در کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای حل مشکل و عادی‌سازی توزیع سوخت در این مناطق مانند استان‌های دیگر کشور اقدام کنند.
وی افزود: ولی در سال‌های پیشین فقط تصمیمات مبتنی بر ایجاد محدودیت برای جلوگیری از قاچاق و راه‌حل‌های آسان اتخاذ شده که راهگشا نبوده است. اصولاً اولین مواجهه مردم با جایگاه‌داران و پرسنل آنهاست که واقعاً نمی‌دانیم چه پاسخی برای کمبودها داشته باشیم.
رئیس صنف جایگاه‌داران کشور اظهار کرد: مستحضر باشید که این سیاست‌ها قطعاً کاهش درآمد برای جایگاه‌داران را نیز به همراه دارد، مثلاً در بخش گازوئیل اکثر جایگاه‌ها فعالیت شبانه‌روزی ندارند و تعطیلی‌های چند ساعته روزانه را طی سالیان اخیر شاهدیم، به‌طوری که در مورد فعال بودن عرضه در همه جایگاه‌های استان‌های مرزی نمی‌توان قاطعانه نظر داد.
قلی‌زاده با بیان اینکه در هر دو بخش بنزین و گازوئیل در برخی شهرها طی سالیان اخیر با کمبودها و صف‌ها مقابل جایگاه‌ها مواجه بودیم و اخبار کمبود سوخت از برخی مناطق مرزی منتشر می‌شود، گفت: به طور مثال کارشناسان این پرسش را دارند که چرا در بخش ناوگان حمل و نقل کشور اجرای فاز دوم طرح پیمایش پیشرفت مناسبی ندارد و این کندی در اجرای طرح به ضرر چه کسانی تمام می‌شود؟
وی ادامه داد: قاچاق فرآورده نفتی از روش‌های گوناگون قابل انکار نیست ولی این دلیل نمی‌تواند اهرمی برای اتخاذ این رویکرد باشد؛ چراکه مردمی که نیاز واقعی به سوخت دارند نباید از این تصمیمات زیان ببینند. تأخیر در حوزه عرضه فرآورده‌های نفتی و هدفمند کردن یارانه پرداختی به سوخت به نفع سودجویان تمام می‌شود و این مردم و بخش خصوصی و حتی دولت هستند که زیان متحمل می‌شوند؛ در واقع در شرایط فعلی، ادامه این راه از تولید تا انتقال و توزیع و مصرف آسیب‌های بیشتری را متوجه کشور خواهد کرد که از ابعاد مختلف قابل بررسی است.
رئیس صنف جایگاه‌داران کشور ادامه داد: بهتر است آمار شفاف و تفکیک شده‌ای از انواع قاچاق فرآورده‌های نفتی و مبادی آن در استان‌های مرزی ارائه شود تا پژوهشگران و کارشناسان راهکارهای منطقی ارائه کنند.


بنزین معمولی در کلانشهرها  توزیع نمی‌شود

سخنگوی اتحادیه جایگاه داران سوخت در کشور می‌گوید: در کلانشهرها بنزین معمولی توزیع نمی‌شود و بویژه در تهران بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود.
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضا نواز، سخنگوی اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در کشور در گفت‌وگو با شبکه دو سیما می‌گوید: در کلانشهرها بنزین معمولی توزیع نمی‌شود و بویژه در تهران بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود.
 برای ما می‌فرمایید که در حال حاضر در شهر تهران میزان مصرف بنزین روزانه حدود چند لیتر است؟
 نواز: مصرف روزانه بنزین در استان تهران اگر درست یادم مانده باشد حدود ۲۰ میلیون لیتر است،  از این عدد جالب است که برایتان بگویم استان تهران دو برابر کشوری مثل ترکیه است.
 از این میزان مصرف برای ما می‌گویید که چقدرش بنزین معمولی است  یورو۲ و چه قدرش یورو 4 است؟
نواز: کلانشهرها که ۹۵ درصد یورو ۴ دارند یعنی در کلانشهرها الزام محیط زیستی است که سوخت یورو ۴ توزیع شود و بنزین معمولی هم در تهران نداریم ولی بنزین سوپر با شرایط سینوسی در حال حاضر  بین ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار لیتر از  این به  بنزین سوپر اختصاص دارد.
 چند روز پیش یک آماری داشتیم که مصرف بنزین تهران به ۱۲ میلیون لیتر رسیده است حتی اگر ۱۲ میلیون لیتر باشد شما می‌گویید ۹۵ درصدش یورو ۴ است و اگر ۲۰ میلیون لیتر هم باشد باز ۹۵ درصد هم یورو ۴ است؟
 نواز: بله، در کلانشهرها اصلاً بنزین معمولی توزیع نمی‌شود درحال حاضر بخصوص  در تهران یورو ۴ توزیع می‌شود.
 ببخشید متوجه نمی‌شوم در حوزه تخصصی کارکنان بنزین چی می‌تواند باشد که شما آن را نمی‌دانید؟
 نواز: ما یورو 2 الان نداریم یورو ۴ در تهران توزیع می‌شود و بنزین سوپر. اینکه کارکنان نظرات شخصی‌شان را می‌گویند،  من اطلاعی ندارم ولی  بر اساس استانداردهای ملی که وجود دارد و قانون هوای پاک و الزاماتی که وجود دارد  ۵۰ درصد توزیع کشور یورو ۴ است و در کلانشهرها اصلاً یورو ۴ توزیع می‌شود.
کنترل کیفیت بنزین همچنان با  سازمان استاندارد است؟
نواز: بله .
 آخرین باری که نمونه برداری‌ها انجام شده، کی بوده؟
 نواز: با خود سازمان ملی استاندارد باید این را صحبت بکنید ولی اظهار می‌کنم که چندین بار نمونه‌برداری انجام می‌دهند حالا از انبارهای نفتی و جایگاه‌های سوختی و معمولاً اظهار نظر هم می‌کنند در مورد کیفیت.
 اعلام کردید که بنزین سوپر در جایگاه‌ها توزیع می‌شود اما به هر جایگاهی مراجعه می‌شود چنین بنزینی یافت نمی‌شود علتش چیست؟ بنزین ارائه نمی‌شود به جایگاه‌دارها؟
 نواز: جایگاه‌ها که درخواست بنزین سوپر به جایگاه را که همیشه دارند، منتها در طول یکی دوسال اخیر با شرایط سینوسی در ارسال نامنظم روبه‌رو بوده و با افزایش مصرف بنزین در واقع سایر بنزین‌ها و بنزین‌های یورو ۴، خط‌های تولید پالایشگاه‌ها در اختیار جبران این افزایش قرار می‌گیرد و طبیعتاً سمت تولید بنزین سوپر نرفته‌اند، تعمیراتی هم بوده . الان در تهران به صورت متناوب دارند یعنی جایگاه‌های سوخت مثلاً ۱۵ درصد جایگاه‌های سوخت در تهران این عرضه را انجام می‌دهند.
 آن هم نامنظم است دیگر یعنی صبح ساعت ۸ بروید شاید باشد اما ساعت ۹ موجود نباشد؟
 نواز: بله، الان وجود دارد ولی موزون نیست و روال به عادی و نرمال برنگشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی