صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

دیگه چه خبر؟

تکذیب ادعای ضد انقلاب
درباره ساخت یک زندان دیگر در مشهد

 خبر اول اینکه، در پی انتشار تصویری از تابلوی پروژه در حال ساخت ندامتگاه جدید شهر مشهد در فضای مجازی، برخی مدعی شده‌اند که به علاوه ندامتگاه کنونی شهر مشهد، سازمان زندان‌ها قصد دارد زندان جدید دیگری نیز در این شهر بنا کند.
به گزارش میزان، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ندامتگاه کنونی مشهد، در محدوده شهری قرار دارد و براساس دستورات سال گذشته رئیس قوه قضائیه و تکالیف صریح قانونی، زندان‌هایی که در داخل محدوده‌های شهری قرار دارند باید به خارج از شهر انتقال یابند.
بر همین اساس، پروژه انتقال زندان مرکزی مشهد به خارج از شهر هم‌اکنون در حال اجراست و پس از تکمیل پروژه، ندامتگاه کنونی مشهد تخلیه و به محل جدید‌التأسیس منتقل خواهد شد.


اروپا ماجراجویی کرد
غربگراها ایران و روسیه را متهم کردند!

 خبر دیگر اینکه، همزمان با فعال شدن اعضای دولت روحانی جهت حمله به دولت سیزدهم حمید ابوطالبی معاون سیاسی ریاست جمهوری در دولت روحانی نیز به تحلیل در حوزه سیاست خارجی روی آورده است.
وی در تحلیل اقدامات ضد ایرانی اروپا علیه ایران و تقلا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران بدون اشاره به نقش مخرب کشورهای غربی انگشت اتهام را به سمت مسکو و تهران گرفته است. وی مدعی شده است: «روسیه در تلاش است با برهم زدن نقش توازن‌آفرین منطقه‌ای ایران، موقعیت تازه‌ای برای خود ایجاد کند و می‌کوشد اروپا را نیز در غیاب امریکا آرام آرام از معادلات خارجی ایران حذف کرده و با وابسته‌سازی سیاست خارجی ایران به روسیه، جایگاه خود را در منطقه برتری دهد.»
این ادعا در حالی مطرح شده است که بر اساس تحلیل کارشناسان غربی نزدیکی فزاینده ایران و روسیه در نتیجه رویکرد غیرسازنده کشورهای غربی و عدم بازگشت امریکا به برجام پس از خروج قلدرمآبانه امریکا از آن بوده است و نه نتیجه فاصله گرفتن ایران از همکاری با غرب.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص راهکار کاهش تنش بین ایران و کشورهای اروپایی با بیان جملاتی کلی گفت: «باید به بازسازی روابط ایران و غرب به ویژه با اروپا، به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر نگریست و از این جهت به سیاست‌های چهار دهه گذشته کشور برگشت. باید پذیرفت که صفت‌ها و نسبت‌های نهفته‌شده در رویکرد‌های تند رتوریک مقامات عالیرتبه غربی - چه امریکا و چه اروپا - هرگونه تخاصم و تهاجم به ایران را در افکار عمومی جهانیان عادی‌سازی کرده و از هزینه‌های آن می‌کاهد. از این‌رو، این روندی نیست که منفعتی از آن برای ایران عزیز حاصل شود. پس تا بیش از این دیر نشده باید سیاست داخلی و خارجی ما تحولات اساسی و تغییرات بنیادین کند.»
این صحبت‌های فاقد راهکار عملیاتی در حالی مطرح شده است که در سال 1393 و اوج تنش زدایی‌های دولت روحانی با غرب، امریکا از اعطای ویزا به حمید ابوطالبی برای برعهده گرفتن نمایندگی ایران در سازمان ملل خودداری کرد و نشان داد مماشات جویی اصلاح‌طلبان نیز نمی‌تواند دلیلی برای همکاری مسالمت آمیز دوسویه از طرف کشورهای غربی باشد.

 
نگرانی اندیشکده امریکایی
درخصوص حمایت روسیه از ایران

 شنیدیم که، مؤسسه واشنگتن مدعی شده است که بعداز  جنگ اوکراین، روسیه برای ایران از نظر نظامی و برنامه هسته‌ای جبران خواهد کرد.  به گزارش برنا؛ این مؤسسه که مأموریت خود را پیشبرد متوازن و واقع بینانه منافع امریکا در خاورمیانه و ترویج سیاست‌های تضمین کننده آن معرفی می‌کند در ادامه این گزارش با اشاره به همکاری‌های ایران و روسیه نوشته است: ایالات متحده و متحدانش باید در هر کجا که ممکن است به دنبال جلوگیری از چنین همکاری‌هایی باشند. با وجود تأکید جمهوری اسلامی ایران بر موضوع ارسال پهپادها به روسیه ما‌ه‌ها قبل از بحران اوکراین این مؤسسه بدون در نظرگرفتن میلیاردها دلار تسلیحات ارسالی به اوکراین از سوی ایالات متحده نوشته است: در ازای استفاده از پهپادهای ایران در اوکراین، مقامات غربی نشان می‌دهند که مسکو ممکن است جت‌های جنگنده، سامانه‌های پدافند هوایی و بالگردها و همچنین کمک‌های دریایی در قالب کشتی‌های جنگی و کمک به تولید شناورهای جدید را در اختیار ایران قرار دهد.
در ادامه گزارش ادعایی این مؤسسه درمورد دیپلماسی تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران آمده است: چنین گزارش‌هایی به جای یک قرارداد ساده مبادله‌ای، به مشارکت گسترده‌تر در فناوری پیشرفته و دفاعی اشاره می‌کنند. جان کربی، یکی از مقامات شورای امنیت ملی امریکا ماه گذشته اشاره کرد، «روسیه سطح بی سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی را به ایران ارائه می‌دهد که روابط آنها را متحول می‌کند.»
در این گزارش با تکرار موارد ادعایی آژانس که ایران بارها درخصوص آن شفاف سازی کرده نوشته است: روسیه احتمالاً به حمایت از تهران در برابر ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با عدم پایبندی ایران به تعهدات پادمان‌های هسته‌ای ادامه خواهد داد.


دعوای اپوزیسیون در بالاترین سطح

 دست آخر اینکه،  پس از فراخوان سلطنت‌طلب‌ها برای وکالت دادن به فرزند شاه مخلوع ایران که با فراخوان علی کریمی آغاز شد، نزاع جریان‌های ضدانقلاب برای پیشقراولی در حرکت‌های ضدملی و به دست گرفتن رهبری اپوزیسیون و جلب فاندهای خارجی بالا گرفت.  جالب‌ترین آنها واکنش عبدالله مهتدی، رهبر گروهک تروریستی کومله بود که ضمن رد این کمپین، گرایش‌های تجزیه‌طلبانه خود را آشکار کرد.
دبیرکل این گروهک تروریستی در توئیتر با اشاره به اینکه پیام روشن (به‌زعم وی) انقلاب «زن، زندگی، آزادی»، دموکراسی، آزادی، برابری حقوقی، نفی دیکتاتوری و قبول تکثر و تنوع است، اضافه کرد: «هراس‌افکنی از تجزیه‌طلبی و با چماق تمامیت‌ارضی به جنگ آن رفتن، نادیده گرفتن پیام این انقلاب و تکرار بهانه رژیم برای سرکوب و تفرقه است!»  البته این ژست‌های سیاسی درحالی است که اساساً رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع ایران با هدف پیش بردن راهبرد تجزیه ایران از سوی برخی دولت‌های غربی و مرتجع منطقه مطرح شده است، از این‌رو دعوای مهتدی و پهلوی بیشتر نوعی جنگ زرگری است که در نهایت تجزیه ایران را از سوی دولت‌های پشت پرده این مهره‌های دم‌دستی دنبال می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی