صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

افشای رازهای جوامع مخدوش امریکایی در فیلم جدید «سارا پولی»

داستان تلخ خشم‌های فروخورده

وصال روحانی
روزنامه‌نگار
یکی از فیلم‌هایی که انتظار می‌رود در انتخاب‌های امسال اسکار نامزد چند جایزه و در نهایت برنده یک یا چند مجسمه طلایی شود، کاری تازه از سارا پولی سینماگر امریکایی است. فیلم «زنان حرف می‌زنند» با مضمونی دراماتیک و جنایی رازهای پنهان مانده‌ای را برملا می‌کند و استقبال منتقدان و مردم عادی از آن به‌قدری زیاد بوده که گمان می‌رود داوران اسکار هم از آن براحتی عبور نکنند و فیلم را به جمع 9 یا 10 فیلمی وارد کنند که هرساله نام‌شان درمیان نامزدهای اسکار برترین فیلم سال می‌آید. امسال چنین فهرستی درکنار کاندیداهای سایر شاخه‌های 24 گانه اسکار در روز چهارم بهمن ماه اعلام می‌شود و حرکت به سوی روز نهایی و توزیع اسکارها که 22 اسفند ماه در شهر لس آنجلس امریکا صورت می‌پذیرد، ‌تسریع خواهد کرد.
آنها که تحسین شده‌اند
سارا پولی این فیلم را براساس رمانی با همین نام نوشته «میریام توز» ساخته و حاصل کار او اولین نمایش بین‌المللی‌اش را در روز 14 شهریور امسال در جشنواره بین‌المللی فلوریدای امریکا تجربه کرد و چون هر فیلمی برای نامزدی اسکار باید حداکثر تا 10 ژانویه در سطح حداقل 3 تا 5 شهر و ایالت امریکا اکران محدودی داشته باشد، این فیلم نیز از 23 دسامبر (2دی‌ماه‌) در پنج شهر و در سه ایالت این کشور و فقط در چند سالن به نمایش درآمد. اکران عمومی و وسیع‌تر این فیلم از اواخر دی ماه در سطح امریکای شمالی، اروپای غربی و آسیای شرقی آغاز می‌شود و گمان می‌رود به خاطر تم افشاگر فیلم، گیشه خوبی بخصوص درامریکا درانتظار آن باشد. همین حالا هم سارا پولی به خاطرکار قوی‌اش در نوشتن سناریو و کارگردانی مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و بازی اکثر هنرپیشه‌های فیلم و بخصوص کلر فوی، جسی باکلی و بن ویشا مورد تحسین قرار گرفته است.
از سکوت تا افشاگری
سارا پولی براساس رمانی که دست‌مایه کارش قرار گرفته، بینندگان را به یک نقطه کوهستانی مهجور درگوشه‌ای از امریکا و سال 2010 می‌برد تا پرده از رازی تلخ بردارد و تبعات تراژیک آن را هم ترسیم کند. در چنان زمان و مکانی هشت زن عمدتاً میانسال مقیم آن منطقه دست به افشاگری می‌زنند و می‌گویند سال‌ها است تعدادی از مردان بدکردار ساکن آنجا به زنان تعرض می‌کنند و ابتدا با خوراندن مواد مخدر به آنها هوش و حواس‌شان را زایل و سپس مقاصد شوم خود را به اجرا در می‌آورند. این زنان می‌گویند شرمساری‌شان بابت این واقع و احساس اینکه اگر این راز را برملا کنند توسط این مردان تجاوز‌گر سربه‌نیست خواهند شد، آنها را به سکوت و نشان ندادن هیچ واکنشی وادار کرده اما با دیدن استمرار این رویه و تأدیب نشدن خاطیان مصمم شده‌اند که حقایق پنهان مانده را سرانجام فاش و مقام‌های قضایی را مجبور به مجازات این خاطیان کنند.
مک دورماند هم حاضر است
یکی از ویژگی‌های فیلم «‌زنان حرف می‌زنند‌» این است که فرانسیس مک‌دورماند نه تنها نقش یکی از زنان رنج‌کشیده مورد بحث را ایفا می‌کند، بلکه به‌سبب علاقه‌مند‌شدن به این موضوع یکی از تهیه کنندگان اصلی این فیلم هم بوده است. مک دورماند که در 15 سال اخیر با گرویدن به آثار کوچک‌تر ومستقل سایر فیلمسازان اعتباری افزون‌تر را هم برای خود فراهم آورده و جالب‌تر اینکه دواسکار از سه اسکار برترین بازیگری او با بازی در همین فیلم‌های مستقل و کوچک در شش سال اخیر حاصل آمده است.
مهر تأیید سایت‌ها و نشریات
برپایه حضور و مشارکت مؤثر مک‌دورماند در تولید این فیلم و توانایی‌های سارا پولی و مهارت‌های بازیگری گروه هنرپیشه‌های فیلم، «زنان حرف می‌زنند» از اکثر سایت‌ها و مجامع سینمایی دنیا نمره قبولی گرفته است. سایت ارزشگذاری روتن توماتوز آمار تأییدکننده و عالی 90 درصدی را با رجوع به آرای 80 منتقد امریکایی و اروپایی به این فیلم ارزانی کرده و متاکری‌تیک دیگر سایتی که بلافاصله بعد از اکران فیلم‌های جدید آنها را می‌سنجد و پیرامون آنها از منتقدان نظرسنجی می‌کند، از 100 امتیاز 83 را به فیلم سارا پولی اعطا کرده است. پیتر دی‌بروژ یکی از شاخص‌ترین منتقدان نشریه واریتی امریکا نوشته است: «این یک نمایش تأثیرگذار از روندی اعتراضی در غرب است که از مرتبه یک سکوت پررنج به یک آوای پرطنین ارتقا می‌یابد و این را باید محصول هنر پولی دانست که یک بار دیگر از هنر هفتم به نحوی بایسته برای به تصویر کشیدن مظالم فراوان جاری در جامعه مخدوش امریکا بهره گرفته است.» جاستین چانگ سینمایی‌نویس روزنامه پرتیراژ لس‌آنجلس‌تایمز هم آورده است: «‌فیلم جدید پولی دائماً بین فاکتورهای درام و افسوس و پارامترهای خشم و سکوت در نوسان است و درهر دقیقه خود نمایانگر عصیان فروخورده است که درجوامع غربی به وفور وجود دارد اما از بسیاری از آنها هرگز سخنی به میان نیامده است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی