صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

محمد مهدی اسماعیلی مطرح کرد

آمادگی وزارت فرهنگ برای همکاری گسترده با کشورهای حاضر در کنگره بانوان تأثیرگذار

فرهنگی/ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در نخستین کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار برای همکاری گسترده وزارت فرهنگ با کشورهای حاضر در کنگره بانوان تأثیرگذار اعلام آمادگی کرد.
او همچنین در پیامی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از فرصتی طلایی برای تعامل با جهان نوشت.
افزایش چشمگیر زنان فعال در عرصه فرهنگ
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه سی‌ام دی ماه در نخستین کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن قدردانی از همسر رئیس‌جمهور کشور به‌عنوان مبتکر برپایی این کنگره بین‌المللی گفت: «امروز بسیاری از زنان شایسته کشور در بخش‌های فرهنگی و هنری مشغول به فعالیت هستند و بخش مهمی از آنان در سطح بالای مدیریتی و اجرایی فعال هستند.» او در ادامه به افزایش چشمگیر تعداد نویسندگان زن در دوران پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: «تنها در بخش نشر، سال ۱۳۵۸ فقط از ۱۱ بانو کتاب منتشر شده بود که این آمار پس از انقلاب و تاکنون به نزدیک ۳۰ هزار بانو در این حوزه رسیده است.»
اسماعیلی ادامه داد:«زنان هنرمند در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی فجر در رشته‌های سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی بخش قابل‌توجهی از برگزیدگان را شامل می‌شوند از سوی دیگر در حوزه‌های روزنامه‌نگاری، فعالان قرآنی، رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی از کنشگران این عرصه بانوان خبرنگار هستند.» او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با الهام از اندیشه‌های اصیل امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای و تدابیر رئیس‌جمهور محبوب کشورمان، فارغ از جنسیت بر شایسته‌گزینی در مناصب مدیریتی تأکید دارد، تصریح کرد: «وزارت فرهنگ از آمادگی همه‌جانبه برای همکاری گسترده با بانوان فرهیخته کشورهای شرکت‌کننده این اجلاس در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه برخوردار است‌.»
 اسماعیلی در پایان گفت: «طی مدتی که میهمانان این کنگره بین‌المللی در شهر زیبای تهران حضور دارند برای میزبانی از این فرهیختگان در اماکن کم‌نظیر فرهنگی و هنری ایران عزیز آمادگی لازم وجود دارد.»
طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار روز جمعه ۳۰ دی‌ ماه در سالن اجلاس سران با استقبال رسمی انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور از همسران رؤسای دولت‌های کشورهای مختلف برگزار شد و در این مراسم همسران رؤسای‌جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌جمهور اسبق گینه، همسر رئیس‌جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور سوریه و رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان حضور داشتند. در اجلاسیه روز اول این‌ کنگره که از روز پنجشنبه آغاز شده است، ۳۰۰ میهمان خارجی از جمله ۷۰ نفر از مقامات و فعالان زن حوزه‌های مختلف اعم از وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس به ایران آمده‌اند.

فرصتی طلایی برای تعامل با جهان

چهل ‌و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی ماه تا 11 بهمن به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به این جشنواره حضور چشمگیر هنرمندان باورمند به ذات تئاتر در این جشنواره از کشورهای مختلف را مغتنم دانست.
محمدمهدی اسماعیلی در پیام خود آورده است: «راز زنده ماندن و پویایی هنر تئاتر در بازنمایی «زندگی» است. در دایره نگاه اسلام ناب محمدی(ص)، هنر عبارت است از تکمیل و تکامل و تعالی هرآنچه قابلیت تجلی دارد و نزدیک ساختن انسان‌ها به تقوا و خداوند متعال؛ خدایی که «زیبا» است و «زیبایی» را دوست دارد. هنر در این گیتی، دنیا را صاف و روشن می‌کند و «جان» را یاری می‌دهد تا از کثرت و آشفتگی‌ها قطع علاقه کند و به سوی وحدت نامتناهی روی آورد. تئاتر مجموعه‌ بیکرانه تصویرها در توازی با حرکت پایدار ماده، در جهان همواره دستخوش تغییر و تحول است، چون هستی ایستا و ثابت نیست. ماهیت هستی تئاتر همواره پویاست. جهان تئاتر دنیای تصاویر منجمد و فن و تکنیک منفعل و معامله‌گری و خودنمایی نیست، بلکه دنیای تصاویر و تفکر و پرسشگری در حال صیرورت و «شدن» است. این «شدن»، سوار بر موج‌های کاذب اهریمن‌ساخته، برای بهتر دیده شدن نیست، بلکه «قربانی» شدن در مسلخ عشق است، فنا شدن در فضای اهورایی است، خودکاوی و خودیابی و خداجویی است.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، مانند ذات همیشگی تئاتر، فرصتی طلایی برای تعامل با جهان است. گیتی تئاتر بر بنیان «دیالوگ» و «اندیشه» بنا نهاده شده است. حضور چشمگیر هنرمندان باورمند به ذات تئاتر در این جشنواره از کشورهای مختلف مغتنم است.
به سهم خود از خانواده بزرگ تئاتر که در این شرایط گرد نور خداوندی جمع شده‌اند و صحنه سیمین تئاتر را رونق بخشیدند قدردانی می‌کنم و ایمان دارم که این «حضور» در حافظه تاریخ، ماندگار خواهد شد و اجر همه دست‌‌اندرکاران این رویداد بزرگ با حضرت احدیت است که کریم و رحیم و بخشنده و بخشایشگر مهربان و دوست‌دار زیبایی است. پایدار بمانید تا همیشه.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی