استقلال در غیاب کاپیتانش باخت، پرسپولیس با گلزنی کاپیتانش برنده شد

تعقیب و گریز در صدر

 

گروه ورزشی/ هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال، پنجشنبه با برگزاری 3 بازی آغاز شد که طی آن، ملوان در ورزشگاه سیروس قایقران انزلی، 1-0 پیکان را شکست داد. در این بازی، سهیل فداکار (79) برای قوهای سپید گلزنی کرد تا ملوان به 3 امتیاز خانگی دست پیدا کند. شاگردان مازیار زارع، قبل از شروع این بازی به مناسبت شصتمین سالروز تولد قایقران با پیراهن شماره 9 قدیمی ملوان که متعلق به آن مرحوم بود، عکس تیمی گرفتند. همچنین مس رفسنجان در ورزشگاه شهدای صنعت مس این شهر، برابر نساجی به تساوی 1-1 رسید. در این دیدار که در آن 2 تیم به داوری اعتراض داشتند، امید لطیفی (50) برای شاگردان محمد ربیعی و حامد شیری (86- پنالتی) برای شاگردان حمید مطهری گلزنی کردند.
 سپاهان پیروز بازی 6 امتیازی
در حساس‌ترین بازی این هفته هم، سپاهان و استقلال از ساعت 16:30 پنجشنبه در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برابر هم قرار گرفتند که قضاوت این مسابقه را حسن اکرمی برعهده داشت. ژوزه مورایس، سرمربی سپاهان در این بازی پیام نیازمند، میلاد زکی‌پور، نیلسون جونیور، محمد دانشگر، رامین رضاییان، مسعود ریگی، امید نورافکن، محمد کریمی، محمد علی‌نژاد، فرشاد احمدزاده و شهریار مغانلو را در ترکیب قرار داده بود و ریکاردو ساپینتو سرمربی پرتغالی استقلال هم علیرضا رضایی، رافائل سیلوا، سیاوش یزدانی، صالح حردانی، جعفر سلمانی، زبیر نیک نفس، سعید مهری، امید حامدی‌فر، پیمان بابایی، کوین یامگا و امیر ارسلان مطهری را به میدان فرستاده بود. به این ترتیب، در غیاب سید حسین حسینی که به دلیل مصدومیت به این مسابقه نرسید، رضایی درون دروازه آبی‌ها قرار گرفت و همچنین در غیاب روزبه چشمی که محروم بود و مهدی مهدی‌پور مصدوم، نیک نفس و حامدی‌فر در میانه میدان بازی می‌‌کردند.
دیدار استقلال و سپاهان با موقعیتی خطرناک برای زردپوشان اصفهانی آغاز شد و دقیقه ۸ احمدزاده سانتری را پشت دفاع استقلال و داخل محوطه جریمه ارسال کرد ولی ضربه سر نورافکن پس از برخورد به تیر دروازه برگشت داده شد. دقیقه 13 استقلال فرصت بسیار خوبی برای گلزنی به دست آورد و یامگا با استارت دیدنی با سرعت از غفلت دفاع سپاهان استفاده کرد و خود را به محوطه جریمه رساند اما ضربه او در موقعیت تک به تک را نیازمند با واکنشی دیدنی دفع کرد. پس از اینکه بازی دقایقی در میانه میدان دنبال شد، سپاهان باز هم فرصت خوبی به دست آورد و دقیقه 30 رضاییان از سمت راست ارسال خطرناکی را روی دروازه استقلال انجام داد و احمدزاده هم به دنبال تأثیرگذاری روی آن بود اما توپ پس از برخورد به زمین به تیر دروازه اصابت کرد و پس از آن توسط آبی‌پوشان به کرنر تبدیل شد. در اواخر نیمه اول و دقیقه 44 احمدزاده از سمت چپ سانتری را به محوطه جریمه انجام داد که ضربه سر مغانلو از کنار دروازه به بیرون رفت. دقیقه 1+45 هم شوت خطرناک مهری از داخل محوطه جریمه از کنار دروازه به بیرون رفت. دقیقه 3+45 هم نورافکن با ارسال پاس خوب، کریمی را با رضایی تک به تک کرد اما شوت کاپیتان سپاهان را دروازه‌بان استقلال برگشت داد تا نیمه اول با تساوی بدون گل به پایان برسد.
با شروع نیمه دوم این سپاهان بود که چراغ اول را روشن کرد و دقیقه ۴۹ نورافکن روی یک ضربه آزاد و از فاصله حدوداً 40 متری، شوتی سهمگین را با پای چپ به سمت دروازه استقلال روانه کرد که توپ پس از اشتباه و دفع ناقص رضایی به گل اول زردپوشان تبدیل شد. پس از این گل، ساپینتو 2 تعویض همزمان انجام داد و دقیقه 54 محمد محبی و آرش رضاوند را به جای حردانی و حامدی‌فر روانه زمین کرد. حردانی با کارت زردی که در نیمه اول این مسابقه گرفت، محروم شد و بازی بعد استقلال برابر ملوان را از دست داد. با این تعویض‌ها، آبی‌ها نبض بازی را در دست گرفتند و توانستند بازی را مساوی کنند. به این ترتیب که دقیقه 59 ، نیک‌نفس از میانه میدان پاس عالی را به پشت دفاع سپاهان ارسال کرد و یامگا را در موقعیت گل قرار داد و پاس عرضی این بازیکن را مطهری با یک تکل وارد دروازه سپاهان کرد و گل تساوی استقلال را به ثمر رساند. در ادامه 2 تیم برای ثبت گل برتری فشار می‌آوردند و دقیقه  62 نورافکن سانتر خوبی را به محوطه جریمه انجام داد که ضربه سر زکی‌پور از بالای دروازه به بیرون رفت. دقیقه 68 هم شوت زیبا و خطرناک ریگی را رضایی با واکنشی زیبا دفع کرد. یک دقیقه بعد نیز، احمدزاده سانتر خوبی را به محوطه جریمه از نقطه کرنر انجام داد و ضربه سر مغانلو در اختیار رضایی قرار گرفت. دقیقه 76 بابایی که او هم با کارت زردی که گرفت، بازی بعد استقلال را از دست داد، از زمین بیرون رفت و مهدی قایدی به جای او به میدان آمد تا بار تهاجمی آبی‌ها افزایش یابد. دقیقه 78 مطهری با سینه توپ را داخل محوطه جریمه برای قایدی کاشت که شوت این بازیکن را دانشگر به کرنر فرستاد. دقیقه 81 نیز زکی‌پور پس از دریبل یامگا در موقعیت خوب گلزنی قرار گرفت که شوت او از بالای دروازه به بیرون رفت. دقیقه 83 استقلال 2 تعویض دیگر انجام داد و محمد حسین زواری و سجاد شهباززاده جایگزین مهری و مطهری شدند. اما در حالی که بازی در وقت‌های تلف شده سپری می‌‌شد و رو به پایان بود، دقیقه 92 میلاد زکی‌پور از سمت چپ سانتری را به محوطه جریمه انجام داد و توپ به مغانلو رسید اما زمانی که قصد داشت بچرخد و ضربه را بزند با خطای یزدانی متوقف شد و روی زمین افتاد و اکرمی نقطه پنالتی را نشان داد و رضاییان که پشت ضربه ایستاده بود، دقیقه 95 گل دوم تیمش را به ثمر رساند. رضا کرمانشاهی، ابراهیم میرزابیگی، نوید مظفری و حیدر سلیمانی کارشناسان داوری اعلام کردند که تصمیم داور برای گرفتن پنالتی صحیح بوده است. اکرمی داور این بازی بهزاد غلامپور را در دقیقه ۹۰ به دلیل اعتراض از زمین بازی اخراج کرد و به روی ماتا و ساپینتو هم کارت زرد داد تا کادر فنی استقلال را جریمه کرده باشد. این بازی در نهایت،  2-1 به سود سپاهان به پایان رسید تا مورایس مانند بازی رفت، هموطنش را در این بازی 6 امتیازی شکست دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی