صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

رئیس جمهور در کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار:

نگاه متحجرانه و ابزاری به زن، محکوم است

گروه سیاسی/ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه شب در نشست با مقامات عالی‌رتبه شرکت‌کننده در کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار با ابراز خرسندی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از چهره‌های اثرگذار از زنان کشورهای مختلف گفت: امیدوارم بانوان حاضر در این نشست با همفکری، همگرایی و هم‌اندیشی بتوانند گامی را در جهت احقاق حقوق حقه زنان در عالم بردارند.
رئیس جمهور همچنین اظهار امیدواری کرد که بانوان حاضر در این نشست بتوانند از تجربیات ارزنده‌ای که جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی در زمینه احقاق حقوق زنان و توجه به زن در جامعه کسب کرده استفاده کنند و همراهی و همکاری ثمربخشی را در این اجلاس رقم بزنند.
نقش زنان ایرانی در دفاع از کشور
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه هیچ رویداد مهم تاریخی را نمی‌بینیم که زنان نقش مهمی در آن ایفا نکرده باشند، تصریح کرد: زن نباید در جوامع در حاشیه باشد یا در انزوا قرار گیرد. نگاه متحجرانه به زن و نگاه ابزاری قدرت‌ها و سیاستمداران غربی به زن هر دو محکوم به شکست و مردود هستند. تعریف صحیح از زن این است که زن و مرد هر دو یک انسان و حتی زنانی هستند که روی مردان نیز تأثیرگذارند.
رئیس جمهور در ادامه به نقش مهم و اثرگذار هنرمندان، مورخین، دانشمندان و سیاستمداران زن در تاریخ اروپا، آفریقا و آسیا اشاره کرد و گفت: در جمهوری اسلامی ایران نیز حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان بنیانگذار نظام اسلامی از ابتدا نقش اثرگذار بانوان را یادآوری کرده و زنان ما همواره در رویدادهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقش‌آفرین بوده‌اند. در طول جنگ هشت ساله تحمیلی که کشور مورد هجوم قرار گرفت نیز نقش زنان ما در دفاع از شهرها و همچنین ایجاد انگیزه در مقاومت مردان بسیار مهم و اثرگذار بوده است.
رئیس جمهور در ادامه مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی را نیز مرهون نقش اثرگذار زنان فلسطینی دانست و گفت: زنانی که در مسیر مقاومت ملت خود، یا شهید و مجروح شدند و یا با سخن و بیان‌شان به روشنگری علیه ظلم و جنایت پرداخته‌اند نیز نقشی محوری و اثرگذار در تاریخ این ملت ایفا کرده‌اند.
افزایش مشارکت اجتماعی زنان
رئیس جمهور حفظ حقوق و کرامت زنان را از مهم‌ترین و برجسته‌ترین محورهای قانون اساسی جمهوری اسلامی دانست و گفت: البته این حقی نیست که سیاسیون و دولت‌ها به زنان داده باشند بلکه این از جمله حقوقی است که خدای متعال به زنان اعطا کرده و دولت‌ها فقط باید از آن صیانت کنند.
آیت‌الله رئیسی گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بسیار تلاش کرده‌ایم که در مجامع بین‌المللی از این حق دفاع کنیم و در داخل نیز بر مشارکت و اثرگذاری زنان در عرصه‌های مختلف بیفزاییم. خوشبختانه امروز در کشور ما بیش از ۳۰ درصد استادان دانشگاه، بیش از ۳۴ درصد فعالان در حوزه پزشکی و درمانی و قریب به ۶۰ درصد از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی مربوط به زنان و دختران ایرانی و همچنین ۳۰ درصد از مناصب و پست‌های مدیریتی و کارشناسان ارشد ما در اختیار بانوان اثرگذار ایرانی است.
آمار بدتضییع حقوق زنان در غرب
رئیس جمهور ادامه داد: همچنین امروز تعداد بانوانی که در کشور ما در میادین مختلف ورزشی داخلی و بین‌المللی روی سکوی قهرمانی قرار می‌گیرند، از همیشه بیشتر است.
رئیس جمهور همچنین به نقش اثرگذار زنان ایرانی در اقتصاد و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم زنان در کنار مردان می‌توانند در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اثرگذار باشند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز در کشورهای غربی با‌ وجود ادعاها، حقوق زنان در موارد متعددی مورد تعدی قرار می‌گیرد، افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده در رسانه‌های امریکایی و انگلیسی سالانه بسیاری از زنان به دست پلیس این کشورها تنها به جرم مطالبه حقوق‌شان کشته می‌شوند.
رئیس جمهور افزود: دلیل اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران از سوی همین کشورها مورد خشم و غضب واقع شده، ارائه سبکی نو از زندگی با حفظ اصول و ارزش‌های زنان جامعه است که توانسته‌اند به قله‌های رفیع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی برسند.
دفاع همیشگی از جایگاه والای زنان
آیت‌الله رئیسی گفت: جمهوری اسلامی در این سبک زندگی نه معتقد به نگاه متحجرانه نسبت به زن است و نه نگاه ابزاری غربی به زن را تأیید می‌کند، بلکه معتقد است زن به تنهایی دارای شخصیت است و از این جایگاه زنان همواره دفاع کرده است. ما در جمهوری اسلامی ایران همچنین در قوانین و مقررات مربوط به زنان همواره تأکید داشته‌ایم که باید حمایت از حقوق زنان و موضوع تشکیل خانواده مورد توجه ویژه قرار گیرد.
شعارهای زیبا برای ظلم به زنان
وی در ادامه گفت: امروز پیام جمهوری اسلامی ایران برای همه کشورها پیام صلح، دوستی، آرامش، زندگی مسالمت‌آمیز و توأم با امنیت برای عموم شهروندان است. ما به هیچ عنوان جنگ را برای هیچ ملتی نمی‌پسندیم چرا که خود قربانی جنگی تحمیلی و ناخواسته شدیم. ما به یک وجب از خاک هیچ کشوری چشم نداریم، بلکه حامی تمامیت ارضی همه کشورها و دوست روزهای سخت همسایگان‌مان بوده‌ایم.
رئیس جمهور فداکاری و جانفشانی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع از مردم عراق و سوریه و بلکه کل منطقه را نشأت گرفته از همین سیاست اصولی و انسانی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: معتقدیم نباید به هیچ کسی ظلم کرد و نباید به هیچ وجه زیر بار ظلم رفت؛ ما عدالت را برای همه می‌پسندیم و برای همه ملت‌ها صلح و امنیت می‌خواهیم.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز با شعارهای زیبا در آزادی و دفاع از حقوق زنان بیشترین ظلم‌ها به این قشر صورت می‌گیرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران آزادی را برای همه ملت‌ها، همه مردان و همه زنان می‌پسندد و به آن پایبند است.

بــــرش

رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت مطرح کرد
گنجاندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا حرکتی از روی استیصال است

آیت‌الله رئیسی در نشست روز پنجشنبه هیأت دولت که به صورت فوق‌العاده و به منظور بررسی لایحه تشکیل سازمان بازرگانی برگزار شد، به اقدام اخیر پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و گسترش تحریم‌ها علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند.
رئیس جمهور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.در این جلسه ابعاد و زوایای مختلف تشکیل سازمان بازرگانی از سوی اعضای هیأت وزیران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی همچنین بر ضرورت تداوم تلاش دستگاه‌های مسئول برای کنترل بازار و ایجاد آرامش در زندگی مردم تأکید کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی