صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۸

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در گفت و گو با «ایران» مطرح کرد

کاهش پرداختی از جیب مردم؛ اولویت دولت در بخش درمان

محدثه جعفری
خبرنگار
سال 1383 قانونی با عنوان ساختار نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی نوشته و اجرایی شد که در تبصره ماده 2 این قانون درمان را دو نوع عنوان کردند «درمان همگانی و درمان تکمیلی»، مقرر شده بود برای درمان همگانی ظرف شش ماه آیین‌نامه اجرایی نوشته شود که اکنون بعد از 18 سال هنوز این آیین‌نامه نوشته نشده و تکلیف بسیاری از هزینه‌های درمانی بازنشستگان مشخص نیست.
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به پرسش «ایران» در خصوص ساختار نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی و درمان همگانی و درمان تکمیلی افراد تحت پوشش سازمان می‌گوید: در قانون نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی لایه‌بندی امور امدادی، بیمه‌ای و حمایتی مورد تأکید قرار گرفته و در حوزه بیمه‌ای نیز سطوح پایه، مازاد و تکمیلی پیش‌بینی شده است. تجربیات جهانی نیز نشان می‌دهد که کشورهایی موفق به استقرار ساختار کارآمدی در حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی شده‌اند که این تفکیک‌ها را به درستی انجام داده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: نزدیک به 20 سال از تصویب قانون ساختار جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی می‌گذرد و قطعاً باید دلایل اجرایی نشدن آن به‌صورت جداگانه بررسی شود اما جدای از این کار امروز در صورتی که تمرکز تمامی اجزای نظام رفاه اجتماعی کشور بر عملیاتی‌‌سازی سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری باشد، ما خواهیم توانست بهترین سیاست‌های رفاه و تأمین‌اجتماعی را برای خدمت به اقشار مختلف جامعه طراحی کنیم. با این حال در همین شرایط و با وجود تمامی محدودیت‌ها، اقدامات قابل توجهی در مسیر تحقق راهبرد درمان همگانی در این دولت انجام شده است.
وی ادامه می‌دهد: کاهش پرداخت از جیب مردم در بخش سلامت، یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم در بخش درمان است. با توجه به هزینه بالای دارو، طرح دارویار در این دولت اجرایی شده که در این طرح تعداد جدیدی از داروها تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفت و تأمین‌اجتماعی هم در این طرح در کنار وزارت بهداشت و درمان بوده است.
موسوی با بیان آنکه با مصوبه هیأت وزیران خدمات درمان نازایی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی درآمده است، می‌افزاید: اتفاق خوب و مهم دیگر در حوزه درمان در این دولت، تحت پوشش قرار دادن بیمه درمان تعدادی از بیماری‌ها و خدمات مورد نیاز بیماران خاص و صعب‌العلاج مانند بیماران اوتیسم و EB و... بوده است. همچنین در راستای توجه به تعالی جمعیت، خدمات درمان نازایی زوجین نابارور با مصوبه هیأت محترم وزیران تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار گرفت. همان‌طور که اطلاع دارید هزینه این‌گونه درمان‌ها بسیار بالا است اما تأمین‌اجتماعی، همواره در همه این موارد، با نگاه توسعه خدمات در کنار مردم بوده است. علاوه بر این توسعه خدمات درمان مستقیم هم از رویکردهای اصلی ما در تأمین‌اجتماعی است. در توسعه مراکز درمانی، تعداد مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی از حدود 20 مرکز در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به نزدیک 390 بیمارستان و مرکز درمانی در حال حاضر افزایش یافته و علاوه بر این ۱۸۳ پروژه ساختمانی درمانی و بیمه‌ای نیز در مناطق مختلف کشور در حال ساخت است و در تلاش هستیم که آنها را مطابق برنامه زمان‌بندی تکمیل کنیم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پایان با اشاره به کاهش پرداختی در بحث سلامت از جیب افراد تحت پوشش عنوان می‌کند: سازمان همواره تلاش کرده در مناطقی که طبق نظام سطح‌بندی، مرکز درمانی ملکی ندارد با عقد قرارداد با پزشکان و مراکز درمانی، دارویی و پاراکلینیکی خصوصی و دولتی، به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان پاسخ دهد. در مورد بازنشستگان و مستمری‌بگیران محترم نیز با توجه به نیاز ویژه این عزیزان به خدمات سلامت، در بحث بیمه تکمیلی کوشیده‌ایم سهم پرداختی از جیب را تا حد امکان کاهش داده و به صفر نزدیک کنیم. در این دوره مدیریتی، در سال گذشته سهم سازمان تأمین‌اجتماعی در تقبل حق بیمه تکمیلی بازنشستگان به 50 درصد مبلغ حق بیمه افزایش یافت و در قرارداد اخیر بیمه تکمیلی نیز با افزایش سقف تعهدات شرکت بیمه‌گر، سهم سازمان تأمین‌اجتماعی در تقبل حق بیمه تکمیلی بازنشستگان، از 45 هزار و 500 تومان در سال گذشته با حدود 120 درصد افزایش به 102 هزار و 500 تومان در سال‌جاری افزایش یافته است که امیدواریم به این ترتیب دغدغه‌های این قشر معزز و فرهیخته در زمینه خدمات سلامت و درمان کاهش قابل‌توجهی پیدا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی