صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

روی خط خبر

 

عملیاتی شدن شماری از جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از فعال شدن تعدادی از جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی همزمان با ثبات شرایط دمایی در کشور خبر داد و درباره روند سوخت‌رسانی به سیستان و بلوچستان گفت: هیچ کمبودی به لحاظ تأمین سوخت جایگزین و بنزین در این استان وجود ندارد و روند توزیع سوخت به مناطق مختلف این استان با به‎کار گرفتن همه امکانات ادامه دارد.
علی‌اکبر نژادعلی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره روند توزیع سوخت در منطقه سیستان و بلوچستان اعلام کرد: نفت سفید مرتب به این منطقه ارسال می‌شود و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
وی همچنین از راه‌اندازی مخزن‌دار ریلی برای انتقال نفت سفید به زاهدان از طریق انبار نفت بندرعباس خبر داد و گفت: با تغییراتی در خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس، نفت سفید با مخزن‌دار ریلی در حال انتقال به منطقه است و نخستین محموله نیز به زاهدان رسید، همچنین سوخت جایگزین با نفتکش‌های جاده‌پیما در مناطق زاهدان، زابل و ...  توزیع می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر موجود بودن سوخت کافی و ارسال سوخت به مقدار مورد نیاز، بیان کرد: هفته گذشته در زابل و سراوان نیز کالابرگ تازه دریافت نفت سفید اعلام شد و مردم می‌توانند از طریق فروشندگی‌ها سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند، همچنین ارسال سوخت رایگان به در منازل نیز ادامه دارد.

 
 ۶۰ لیتر سهمیه بنزین بهمن‌ماه  شارژ شد
۶۰ لیتر سهمیه بنزین بهمن ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد شنبه (یکم بهمن‌ماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ ‌شد. در دومین ماه زمستان سال ۱۴۰۱، ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز شد، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز ‌شد. سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.
سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا ۶ ماه بود که به‌دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.  در یک تا دو سال گذشته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های وضع شده ناشی از آن، مصرف سوخت کشور در مقایسه با سال‌های پیش از کرونا کاهش یافت، اما با بهبود شرایط، مقدار مصرف بنزین در کشور افزایش یافته است.
یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش خیره‌کننده مصرف، افزایش حجم سفرها پس از دو سال از آغاز شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و مهار شیوع این بیماری در کشور و افزایش روزافزون خودروهاست که در صورت بهینه نبودن مصرف، کشور را در معرض واردات سوخت قرار خواهد داد.


افزایش ۱۲ درصدی مصرف گاز نسبت به ابتدای دی ماه
کارشناس مرکز راهبری گاز کشور گفت: در روزهای اخیر گاز تحویلی به خطوط ۸۳۴ میلیون متر مکعب بود که ۷۵ درصد از آن یعنی ۶۳۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده مصرف شده است.
ئیلاقی گفت: استان تهران با ۱۲۲ میلیون مترمکعب بیشترین مصرف گاز را در کشور داشته و بعد از آن خراسان رضوی ۴۷ میلیون، اصفهان ۴۲، آذربایجان شرقی ۳۹ و مازندران با ۳۵ میلیون متر مکعب در رتبه‌های بعدی مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده بودند.
وی افزود: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا اواسط هفته، شاهد کاهش دما و برودت هوا خواهیم بود. از این رو از هموطنان می‌خواهیم الگوی مصرف را رعایت کنند.


عربستان بزرگترین صادرکننده نفت به چین شد
عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲، بزرگترین صادرکنندگان نفت به چین ماند و روسیه که با قیمت پایین، موفق شد پالایشگاه‌های چینی را مشتری خود کند، در رتبه دوم قرار گرفت.
 به گزارش ایسنا، اداره کل گمرک چین اعلام کرد واردات نفت چین از روسیه در سال ۲۰۲۲، نسبت به سال پیش از آن، به میزان هشت درصد افزایش یافت و به ۸۶.۲۵ میلیون تن معادل ۱.۷۲ میلیون بشکه در روز رسید.
 نفت روسیه در پی تحریم‌های غربی که بر  اثر حمله مسکو به اوکراین وضع شدند، با تخفیف بسیار بالایی نسبت به قیمت پایه بازار جهانی عرضه می‌‌شود.
چین حاضر نشده است حمله روسیه به اوکراین را محکوم کند و به تحریم‌هایی که کشورهای غربی از پنجم دسامبر علیه صادرات نفت دریابرد روسیه به اجرا گذاشته‌اند، اعتنایی نکرده است.
 این کشور در دسامبر، ۶.۴۷ میلیون تن معادل ۱.۵۲ میلیون بشکه در روز نفت از روسیه خریداری کرد که با واردات ۱.۷ میلیون بشکه در روز در مدت مشابه سال ۲۰۲۱، قابل مقایسه است.
 پالایشگاه‌های دولتی چین، خرید نفت روسیه را از نوامبر کاهش دادند اما پالایشگاه‌های خصوصی به خرید نفت از معامله‌گران واسطه‌ای که کشتی و بیمه را برای محموله‌های نفتی فراهم کرده و آنها را از ریسک تحریم‌های ثانویه در امان نگه می‌‌دارند، ادامه داده‌اند.  عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲، مجموعاً ۸۷.۴۹ میلیون تن معادل ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرد که مشابه سطح صادراتش در سال ۲۰۲۱ بود.
 پالایشگاه‌های نفت دولتی چین با وجود رکود تقاضای داخلی، تا حدود زیادی به قراردادهای خریدی که با عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ داشتند، عمل کردند. پس از سفری که شین جین پینگ، رئیس جمهور چین در دسامبر به ریاض داشت و طی آن به سران کشورهای منطقه اعلام کرد که چین تلاش می‌‌کند به جای دلار امریکا، برای خرید نفت از یوان استفاده کند، انتظار می‌‌رود عربستان سعودی همچنان در میان بزرگترین صادرکنندگان نفت به چین باقی بماند.

جستجو
آرشیو تاریخی