بورس کالا شفافترین شیوه فروش خودرو است
کالاخبر / در باب اهمیت عرضه خودرو در بورس کالا سخن بسیار رفته است اما مخالفان همچنان بدون شناخت به انتقاد از بستر بورس کالا در باب فروش بورسی خودرو میپردازند. نوشتار پیشرو به این پرسش پاسخ داده که بورس کالا چرا در شرایط فعلی میتواند شفافترین شیوه فروش خودرو باشد.
بورس کالا نه تولیدکننده کالاست که سیاستگذاری مربوط به کیفیت و میزان تولید را مشخص کند و نه خریدار کالاست که بخواهد کالا را با قیمتی پایینتر تصاحب کند و وظیفه حرکت نقطه ثقل قیمت را جهت حفظ موازنه دارد. سیستم عرضه خودرو در بورس کالا بهترین و کاراترین راه حل فعلی بازار خودرو است؛ به طوری که رابطه بین عرضه و تقاضا را با رقابت شفاف و در اتاق شیشهای به نحو عالی انجام میدهد.
در کشور ما سیستم خاص و محدود عرضه خودرو ماهیت این کالای مصرفی را به سرمایهای تغییر داده و افزایش پی در پی قیمت آن نیز مهر تأییدی بر این تغییر جایگاه زده است. این شرایط تا جایی پیش رفته است که دیگر نگاه سرمایهای به خودرو یک امر بدیهی شده و فروش این کالا از شکل اقساطی تغییر جهت داده و مشتریان بهدنبال گرفتن تسهیلات با بهره جهت قرار گرفتن در صف خرید، آن هم با هر کیفیتی شدهاند!
ولی نکته اینجاست که بهترین روش عرضه این کالا در شرایط موجود چیست؟ رابطه بین عرضه و تقاضا بر قیمت بر هیچ اهل اقتصادی پوشیده نیست، زمانی که تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد، قیمت افزایش مییابد و برعکس. با توجه به این اصل نمیتوان انتظار کاهش قیمت کالایی را با توجه به تقاضای انبوه آن ناشی از تعداد افراد فاقد خودرو در جامعه (انباشت تقاضا) و تولید محدود آن (محدودیت عرضه) داشته باشیم. از طرفی با محدودیتهای موجود ارزی و سیاستهای دولت (فارغ از انگیزه آن) تنها راه موجود مدیریت فعلی تعداد عرضه است.