صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

«ایران» از روند معاملات بازار سهام در دی ماه گزارش می‌دهد

ورود بیش از 2.4 هزارمیلیارد تومان پول جدید به بازار در پی اعتماد دوباره سهامداران

شاخص کل بورس با ثبت بازدهی 12.9 درصدی، بالاترین بازدهی 1401 را به ثبت رساند

گروه اقتصادی/ امروز، بازار سهام درحالی اولین قدم خود را در معاملات بهمن ماه خواهد گذاشت که در پایان معاملات ماه گذشته، شاخص کل در آستانه یک میلیون و 700 هزار واحد قرار گرفت و با ثبت بازدهی 12.9 درصدی بالاترین رشد ماهانه در سال 1401 را رقم زد.
در این ماه بازدهی شاخص با معیار هم وزن، به پشتوانه اکثریت سهام موجود در بازار، از شاخص کل پیشی گرفت و این شاخص به بالاترین رکورد ثبت شده خود در مرداد ماه 1399 رسید.
در فرابورس نیز روند صعودی در سهام بزرگ بانکی و فلزاتی باعث شد، شاخص کل این بازار نیز همان راه شاخص‌های بورسی را طی کند و با ثبت بازدهی حدود 8 درصدی، در عدد 21 هزار و 507 واحد، اولین ماه از فصل زمستان را وداع گوید.
در دی ماه، بهبود وضعیت انتظارات در خصوص بازدهی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها که در پی افزایش قیمت‌های جهانی محصولات فولادی و پتروشیمی اتفاق افتاد، بهبود انتظارات در مورد بازدهی شرکت‌های قند و شکری که در پی برداشتن چند نرخی شدن قیمت شکر اتفاق افتاد، بهبود انتظارات در بازدهی خودرویی‌ها که در پی افزایش عرضه خودرو در بورس کالا و افزایش تولید در سال 1401 اتفاق افتاد و افزایش درآمد‌های شناسایی شده در اکثر گروه‌های معاملاتی که تداوم سود‌سازی آنها را در بازار تداعی می‌کرد، همگی باعث شد تا سرمایه‌گذاران باردیگر نگاه ویژه‌ای به معاملات سهام داشته باشند و برای جا نماندن از بازدهی‌های انتظاری موجود در سهام، باردیگر به این بازار بازگشتند و سرمایه‌گذاری خود را به نسبت ماه‌های قبل افزایش دادند.
تغییر انتظارات و اعتماد دوباره سرمایه‌گذاران به بازار سهام باعث شد، خالص ورود پول حقیقی به معاملات خرد پس از 18 ماه مثبت شود و شاهد ورود بیش از 2 هزار و 490 میلیارد تومان پول جدید به بازار باشیم.
رکوردی که از ابتدای پاییز 1399 نیز بی‌سابقه بود و بالاترین میزان ورود پول از آن زمان محسوب می‌شود.  در کنار این موارد، ورود دوباره سهامداران به بازار باعث شد تنور معاملات در روزهای سرد دی ماه گرم‌تر شود و ارزش و حجم معاملات نیز بیش از 2 برابر بالاتر از میانگین کل سال قرار گیرد.
در عین حال در روزهای آخر دی ماه انتشار صورت‌های مالی میاندوره‌ای شرکت‌ها را داشتیم که با نگاهی گذرا بر آنها شاهد بهبود وضعیت درآمدی و سود‌سازی اکثریت گروه‌ها بخصوص فلزاتی‌ها و پالایشگاهی‌ها و خودرویی‌ها خواهیم بود. موضوعی که بر اساس نظر کارشناسان، می‌تواند خوشبینی بیشتر را برای بازار به ارمغان آورد و وجود جریان تقاضا را در روزهای باقی مانده معاملاتی 1401، تضمین کند.
همچنین کارشناسان با استناد به شاخص‌های ارزندگی بازار عنوان می‌کنند، هرچند نسبت «قیمت به درآمد» کل بازار در پی افزایش سریع قیمت‌ها تضعیف شده است، اما همچنان تعداد زیادی از سهام مهم و شاخص ساز در بازار، در محدوده ارزنده‌ای قرار دارند و این موضوع می‌تواند منجر به تداوم افزایش قیمت سهام و شاخص‌های کلی بازار باشد. با این حال کارشناسان نگاهی به تغییرات در بازدهی و ریسک بازارهای موازی بازار سهام داشته‌اند و با توجه به افزایش نرخ اوراق سپرده بانکی به 23 درصد، افزایش بازدهی اوراق خزانه، جذابیت این بازارها را در مقایسه با بازار سهام رو به افزایش پیش‌بینی کرده‌اند و این موضوع می‌تواند بخشی از نقدینگی بازار را به سمت سایر بازارها روانه کند.

جستجو
آرشیو تاریخی