صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هشت - ۲۹ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هشت - ۲۹ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۷

اخبار

رشد 51 درصدی پرداخت تسهیلات به بخش صنعت

بر اساس توافق وزرای صمت و اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی قرار است امسال ۱۱۶۷ همت تسهیلات به بخش صنعت و معدن داده شود. امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه 782 هزار همت در 8 ماهه امسال به بخش صنعت و معدن تسهیلات پرداخت شده است گفت: عملکرد ۷۸۲ همتی در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد رشد داشت. همچنین سهم بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات از ۳۰ درصد در سال قبل به ۳۵ درصد افزایش یافت. مشاور وزیر صمت با تأکید بر سیاست صمت در افزایش سهم تأمین مالی به‌صورت زنجیره‌ای افزود: در ۹ ماهه امسال ۴۴ همت از طریق انتشار اوراق گام تأمین مالی شد که در مقایسه با مجموع دو سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ که ۹ همت بود جهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.


50 میلیون یورو برای توسعه زرشوران

برنامه احداث فاز توسعه کارخانه طلای زرشوران با مصوبه ۵۰ میلیون یورویی و با تصویب هیأت عامل ایمیدرو، عملیاتی شد. طبق این مصوبه، فاز توسعه طلا زرشوران، با سرمایه‌‌گذاری تقریبی پنجاه میلیون یورو اجرا می‌شود که هدف آن ایجاد ظرفیت جدید تولید ۱۵۰۰ کیلو شمش طلا در سال خواهد بود. این طرح زمینه اشتغالزایی حدود ۲۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و همچنین هزار نفر به طور غیر مستقیم را فراهم می‌کند. همچنین با احداث و تکمیل این فاز، ظرفیت تولید طلا در شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران به سه تن در سال خواهد رسید. فاز نخست تولید شمش طلا در زرشوران از ظرفیت تولید هزار و 500 کیلوگرم برخوردار است.

 
قیمت بخاری برقی افزایش نیافته است‌

اگرچه تقاضای خرید بخاری برقی در برخی استان‌های سرد کمی افزایش یافته، اما هیچ یک از کارخانجات تولیدکننده بخاری برقی، در این ایام قیمت را افزایش نداده‌اند. اکبر پازوکی رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران درباره این موضوع که این روزها با افزایش سرما و موضوع گاز، عده‌ای دنبال افزایش قیمت بخاری برقی‌ هستند، اظهار داشت: با توجه به افت فشار گاز، قطعاً تقاضای زیادی برای بخاری گازی در روزهای سرد نداشته‌ایم و قیمت این محصول هم تغییری نداشته اما در مورد بخاری برقی افزایش تقاضا و به عبارتی افزایش خرید داشته‌ایم اما قیمت‌ها افزایش نیافته است. وی بیان داشت: در سال‌های گذشته با توجه به اینکه سرمای سخت نداشتیم در نتیجه تولیدات بخاری برقی به سختی به فروش می‌رسید اما طی روزهای گذشته با توجه به افت فشار گاز و افت دما، تقاضا برای خرید بخاری برقی افزایش یافته است و قطعاً این تقاضا در استان‌هایی که افت دمای بیشتری را داشته‌اند، بیشتر بوده است.


مبادلات 11میلیارد دلاری ایران و ترکیه

از ابتدای سال تاکنون ۱۱ میلیارد دلار کالا بین ایران و ترکیه مبادله شده که سهم صادرات ۶.۴ و سهم واردات ۴.۶ میلیارد دلار بوده است.
سید روح‌الله لطیفی عضو کمیسیون تجارت خارجی و بین‌الملل خانه صمت ایران با بیان این مطلب به مهر در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و ترکیه، اظهار کرد: از ابتدای سال، تا دهم دی ماه ۱۵ میلیون و ۴۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۴ میلیون دلار، بین ایران و ترکیه کالا تبادل شده که با رشد ۳۵ درصدی در تجارت همراه بوده است. عضو کمیسیون تجارت خارجی و بین‌الملل خانه صمت ایران افزود: از این میزان تجارت غیرنفتی ۱۲ میلیون و ۶۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار، صادرات ایران به ترکیه بوده و ۲ میلیون و ۷۹۲ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار واردات ایران از ترکیه بوده است.وی ادامه داد: بر همین اساس صادرات با رشد ۵۱ درصدی و واردات با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی