صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هشت - ۲۹ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هشت - ۲۹ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۵

دیگه چه خبر؟

 شکایت قانونی از سئول
و پرداخت هزینه همپیمانی با امریکا

 خبر اول اینکه، در پی اظهارات غیردیپلماتیک رئیس جمهور کره‌جنوبی درباره ایران و روابط دوستانه کشورمان با دولت‌های منطقه، سفیر کره جنوبی به وزارت امورخارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول هم روز گذشته در تماس با دولت کره جنوبی خواستار توضیح وزارت خارجه این کشور درباره اظهارات اخیر «یون سوک یول» شد. اعتراضات رسمی و دیپلماتیکی که با توجه به اقدام خلاف قوانین بین‌الملل سئول در مسدود نگاه داشتن چندین میلیارد دلار از پول ایران و خلف وعده مکرر این کشور در آزادسازی آن می تواند با طرح شکایت ایران در محاکم بین‌المللی و درخواست خسارت برای این عدم پرداخت چندین ساله تکمیل شود. به نظر می‌رسد عدم اقدام حقوقی لازم در شکایت از دولت کره‌جنوبی بابت این اموال بلوکه شده، یکی از علل اصلی اظهارات ضدایرانی رئیس جمهور این کشور بوده است و می‌بایست با پیگیری مضاعف دستگاه‌های ذی‌ربط و بازستانی مابه‌ازای کلیه خسارات حاصل از این اقدام غیرقانونی، مایه عبرت برای سایر همپیمانان امریکا شود.

درخواست عطاالله مهاجرانی از امام جماعت مسجد مکی

 خبر دیگر اینکه، عطاالله مهاجرانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب ساکن لندن طی یک درخواست از مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، ادعاهای سیاسی و ژست‌های حقوق بشری وی را به چالش کشید. مهاجرانی در این درخواست که به نظر می‌رسد نوعی واکنش نسبت به اظهارات تفرقه‌برانگیز و ضدامنیتی هفته‌های اخیر عبدالحمید اسماعیل زهی باشد، از او خواست در ادامه رویکردهای ادعایی خود، از دولت عربستان بابت اعدام یک روحانی اهل سنت منتقد این رژیم نیز «انتقاد» کند! این فعال سیاسی در توئیتر نوشت: «جناب مولوی عبدالحمید، دوست گرامی و قدیمی، السلام علیکم و رحمة الله. با تأسف شیخ عوض القرنی، عالم دینی متمیز و نویسنده و منتقد مخلص، در عربستان سعودی به جرم انتقاد به اعدام محکوم شده است. شایسته است که برای ممانعت از اعدام عالم دینی اهل سنت و جماعت، جنابعالی سخنی بگویید، حسبنا الله.» دعوت مهاجرانی از عبدالحمید برای انتقاد از دولت عربستان بابت صدور حکم اعدام برای یک روحانی اهل سنت منتقد حکومت این کشور درحالی صورت گرفته که امام جماعت مسجد مکی در هفته‌های اخیر، به حمایت تمام قد از اغتشاشگران پرداخته و احکام مجازات قاتلان شهدای امنیت را زیر سؤال برده و به همین سبب مورد استقبال رسانه‌های رسمی دولت سعودی و شبکه‌های وهابی قرار گرفته است. وی تاکنون نسبت به حمایت جریان‌های معاند و رسانه‌های ضدانقلاب مرزبندی نکرده است.

آزادی مشروط مهدی هاشمی پس از اجرای حکم شلاق

 شنیدیم که، مهدی هاشمی بهرمانی پس از ۷ سال زندان، پرداخت جزای نقدی و اجرای حکم شلاق به صورت مشروط از زندان آزاد شد. به گزارش برنا، مهدی هاشمی ۱۸ مرداد سال ۹۴ از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به اتهام مشارکت در ارتشا، اختلاس، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور به ۱۰ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد. براساس حکم صادر شده، حبس مهدی هاشمی در ۱۸ مرداد ماه سال ۹۴ آغاز شد. وی ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ نیز بخشی از جزای نقدی را پرداخت کرد و در ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ نسبت به رد مال و پرداخت مابقی جزای نقدی اقدام کرد، همچنین حکم شلاق نیز نسبت به وی اجرا شد. در نهایت ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ دادیاری اجرای احکام دادسرای تهران با آزادی مشروط مهدی هاشمی موافقت کرد. وکیل مهدی هاشمی در این باره گفت: آزادی مشروط مهدی هاشمی در شرایطی اجرا شده که ۳ سال از امکان صدور حکم آزادی مشروط او و بیش از ۷ سال از آغاز حبس او گذشته است.

علی کریمی «رضا پهلوی» را جایگزین روبات‌ها کرد

 با خبر شدیم که، علی کریمی پس از ناکامی در کسب سرمایه سیاسی از طریق نقش آفرینی در اغتشاشات اخیر و خوش‌خدمتی به سرویس‌های خارجی، خود را زیر سایه فرزند شاه مخلوع ایران قرارداد. این بازیکن سابق فوتبال در اقدامی که برخی از آن به اعلام سرسپردگی به رضا پهلوی یاد می‌کنند، به جریان رسانه‌ای تازه ضدانقلاب موسوم به «من وکالت می دهم» پیوست و رسماً فرزند شاه سابق ایران را به عنوان وکیل خود برای دوران گذار از جمهوری اسلامی معرفی کرد! کریمی درحالی به قافله وکالت دهی به رضا پهلوی پیوست که تنها چند روز از سالگرد فرار شاه مخلوع در جریان انقلاب اسلامی مردم ایران می گذرد. بر این اساس، برخی این رویکرد را به یک ارتجاع تاریخی تعبیر کرده و آن را ناشی از ورشکستگی سیاسی و یأس حاصل از بی نتیجه بودن اغتشاشات و آشوب‌های اخیر می‌دانند. بخش زیادی از سرمایه علی کریمی در جریان اغتشاش‌ها ناشی از فعالیت روبات‌ها، به ویژه در فضای توئیتر بود. اکنون به نظر می‌رسد این بازیکن سابق فوتبال پس از ناامیدی از کارآمدی روبات‌‌ها، رضا پهلوی را جایگزین آنها کرده است.

دست رد ایرانیان به فراخوانان گازی ضدانقلاب

 خبر رسیده که،  ایرانیان در شهرهای مختلف، به صرفه جویی‌های گسترده در مصرف گاز خود، برنامه ضدانقلاب برای ایجاد اختلال در گازرسانی را خنثی کردند. به دنبال ورود موج اخیر سرما به شهرهای سراسر کشور، عناصر و جریان‌های ضدانقلاب با پخش فراخوان‌هایی ضدانسانی، خواستار افزایش مصرف گاز و حتی روشن نگه‌داشتن اجاق گازها شده بودند تا به این ترتیب دولت نتواند گاز بموقع و به تناسب میان همه شهرها توزیع کند و اعتراضات مردمی آغاز شود! اما آمار نشان می‌دهد مردم ضمن بی‌تفاوتی نسبت به این فراخوان‌ها با همدلی و اتحاد، گام‌های بلندی برای صرفه‌جویی برداشتند. به‌عنوان مثال در این دوره، مردم شهرستان باخرز 35 درصد، استان گیلان 10درصد، زنجان 20 درصد و اهالی سمنان 50درصد در مصرف گاز خود صرفه‌جویی کردند. همچنین میزان صرفه‌جویی در مصرف گاز در استان تهران به 7میلیون متر مکعب، در خراسان به یک میلیون مترمکعب، در اصفهان دو میلیون و 400هزار متر معکب و در همدان به دو میلیون متر معکب رسید.
گرگ سلطنت‌طلب در برابر گرگ منافق!
 دست آخر اینکه،  در تازه‌ترین مرحله از سلسله درگیری‌های عناصر و جریان‌های برانداز، این بار به لودادن و افشای هویت واقعی یکدیگر روی آوردند. در تازه‌ترین اتفاق از این دست، برخی جریان‌های تجزیه طلب که به گروهک‌های تروریستی وابسته هستند، عناصر رقیب خود، یعنی سلطنت طلب‌ها را لو دادند. این عده با انتشار تصاویر تجمعات ضدانقلاب در خارج از کشور، یک به یک مشخص کردند که هر کس در تصویر چه کسی است، چه گرایشی دارد و از اهالی کدام شهر ایران است! پیش از این نیز رسانه سعودی ایران‌اینترنشنال با انتشار مطالبی ضد سلطنت‌طلب‌ها، عصبانیت و افشاگری آنها را برانگیخته بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی