صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هشت - ۲۹ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هشت - ۲۹ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۲

رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه حیاط دولت اعلام کرد

حضور گروسی در ایران مشروط به ارائه برنامه سفر است

گروه سیاسی/ روز گذشته پاستور روز پرخبری را پشت‌سر گذاشت. اعضای دولت به فراخور مأموریت‌های خود، مواضع، تصمیمات و آخرین کنش‌ها و اقدامات دولت را با خبرنگاران در میان گذاشتند. وزیر نفت از تولید و فرآوری گاز خبر داد و وزیر کشور ادعای تبلیغاتی تحریم سپاه را ناشی از ضعف سیاسی غرب برشمرد. آنچه می‌خوانید، گزارشی از حاشیه‌های روز گذشته جلسه هیأت وزیران است.
اوجی: رکوردشکنی تولید و انتقال گاز در دولت سیزدهم
 وزیر نفت با اشاره به افزایش مصرف گاز در روزهای اخیر به دلیل وقوع سرما و یخبندان در بیشتر استان‌ها گفت: در این روزها بالاترین میزان تولید گاز از میادین مستقل و مشترک گازی به ثبت رسید که در دولت سیزدهم رکورد جدیدی است. جواد اوجی این امر را یکی از دستاوردهای خوب در صنعت نفت و گاز کشور برشمرد و افزود: در این مدت فرآورش گاز را در ۲۱ پالایشگاه کشور داشتیم که رکورد بی‌نظیری بود. وزیر نفت به انتقال گاز از جنوب کشور به مناطق مرکز و شمال کشور برای تأمین گاز استان‌های شمالی و شمال شرقی کشور اشاره کرد و گفت: در بحث تولید و فرآورش و انتقال در دولت سیزدهم رکوردهای جدیدی ثبت شد که از همکاران‌مان در حوزه نفت و گاز تشکر می‌کنم.
میرکاظمی: ۳۳۰ هزار میلیارد تومان برای حقوق بازنشستگان در سال آینده
رئیس سازمان برنامه و بودجه در تشریح جزئیات لایحه بودجه 1402 گفت: حدود ۳۳۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری در سال آینده در نظر گرفته شده است. سید مسعود میرکاظمی افزود: همچنین با ارائه طرحی در تدوین لایحه برنامه در مورد بدهی‌های گذشته تأمین اجتماعی به دنبال راهکاری هستیم تا این سازمان در آینده معطل دولت نباشد. وی درباره سهم وام‌های خرد در بودجه که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و اینکه آیا این کار به کاهش سهمیه وام ازدواج می‌انجامد، گفت: این موضوع به گونه‌ای تنظیم شده که اختیار تقسیم وام‌های خرد به دولت واگذار شود و آیین‌نامه آن در دولت تنظیم می‌شود تا تکلیف مالایطاقی به گردن بانک‌ها انداخته نشده و منجر به ناترازی بانک‌ها، اضافه برداشت و تورم نشود.
اسلامی: برنامه‌ریزی برای سفر گروسی به تهران
رئیس سازمان انرژی اتمی از برنامه‌ریزی و تعاملات با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر رئیس این سازمان به ایران خبرداد. محمد اسلامی موضوع دستور کار سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات هسته‌ای را رفع ابهامات دانست و گفت: اتهاماتی که عناصر ضد انقلاب آن را مطرح می‌کنند، از سوی آژانس بررسی و تمام مراحل آن طی شده است تا جایی که حاصل تمام مذاکرات صورت گرفته ظرف بیست سال، سند برجام شده است. وی با اشاره به خروج امریکا و غرب از برجام و تأکید بر اینکه قصد بازگشت به این سند را دارند، اضافه کرد: اما باز اتهامات (تازه‌ای) را کنار سند برجام قرار دادند، در حالی که اینها دو موضوع (جدا از هم) نیست بلکه یک موضوع است. اسلامی تأکید کرد: به صراحت اعلام می‌کنیم طبق اعلام خود آژانس، هیچ فعالیت یا سایت هسته‌ای اعلام نشده‌ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. وی با بیان اینکه تعاملات ما برقرار است، اظهارکرد: آقای گروسی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند که باید برنامه، محتوا و اهداف سفر مشخص شده و به محض نهایی شدن برنامه حتماً انجام خواهد شد.
وحیدی: ادعای تحریم سپاه نشانه ضعف سیاسی است
 وزیر کشور در واکنش به تحرکات ضدایرانی برخی اعضای پارلمان اروپا برای قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی تأکید کرد: این طرح هیچ نگرانی ندارد و سپاه با قدرت به راه خود ادامه خواهد داد. احمد وحیدی اضافه کرد: اینکه عده‌ای در غرب بخواهند کاری خارج از قواعد بین‌الملل انجام بدهند و یک نیروی رسمی را تروریسم بنامند، نشان‌دهنده ضعف فکری، اخلاقی و سیاسی‌شان است. وی با اشاره به اینکه با این کار نمی‌توان سپاه را که در دل مردم جای دارد تضعیف کرد، گفت: سپاه مهم‌ترین نیروی ضد تروریست است و در رأس آن شهید سلیمانی عزیز نماد جهانی مبارزه با تروریسم قرار دارد. این نیرو بیشترین مبارزه را با تروریسم داشته، اما امروز از سوی جریان‌هایی که از تروریسم حمایت می‌کنند، تهدید می‌شود. وی رژیم صهیونیستی را تروریسم دولتی برشمرد و با بیان اینکه امریکا نیز آشکارا سردار سلیمانی را ترور کرد، افزود: همه کسانی که در منطقه هستند خودشان را مدیون تلاش‌های سپاه و سردار شهید سلیمانی می‌دانند. وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه امسال در زمینه آبگرفتگی مشکل جدی نداشتیم، گفت: سال گذشته در کنارک و اهواز مشکل جدی داشتیم، اما امسال با تدابیر دولت سیزدهم برطرف شد که این امر ناشی از گسترش شبکه فاضلاب بود. وحیدی با اشاره به وقوع یخبندان در برخی استان‌های کشور در روزهای گذشته و قطعی گاز اظهارکرد: این وقایع مربوط به روزهای محدودی است که به‌سرعت به حالت عادی برمی گردد و البته ممکن است در ادامه در طول بهمن ماه دچار چنین سرمایی بشویم که ان‌شاءالله مدیریت خواهد شد. وزیر کشور همچنین تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی را شایعه دانست.
سجادی: اجرای مقدمات سرمایه‌گذاری روس‌ها در ورزش
وزیر ورزش و جوانان در واکنش به ناچیز خواندن بودجه ورزش اظهار کرد: سال پیش‌رو برای ورزش کشور سال پرکاری است و در همین راستا، آیت‌الله رئیسی و معاون اول رئیس جمهور قول همه‌ نوع همکاری در زمینه بودجه ورزش را داده‌اند. سیدحمید سجادی با اشاره به اینکه در تدوین بودجه بخش ورزش شاهد نهایت همکاری و مساعد دولت بوده‌ایم، افزود: هم آیت‌الله رئیسی و هم معاون اول رئیس جمهور قول دادند هر جا ورزش نیاز به حمایت داشته باشد، کمک شود. البته ما نیز باید راهکارها و ابتکاراتی داشته باشیم تا کم‌کم اتکای خود به منابع دولتی را کم کنیم.
 وی درباره تعاملات ورزشی ایران و روسیه، به سفر و دیدار اخیر «ایگور لویتین» دستیار رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه اشاره کرد و گفت: در دیدار با ایشان، پیشنهاد سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران روس در اتمام طرح‌های ورزشی ایران را مطرح کردیم که وی هم تلویحاً این پیشنهاد را پذیرفت و مقدمات آن در حال طی شدن است. سجادی از استقبال طرف روسی نسبت به تولیدات ورزشی ایران خبرداد و اظهارکرد: لویتین تأکید کرد در وهله اول این ملزومات را صادر کنیم و در وهله دوم به تولیدات مشترک در این زمینه برسیم. پیشنهاد تکمیلی لویتین حرکت به سمت تولیدات مشترک ورزشی ایران و روسیه بود تا بتوانیم حتی این محصولات را به کشورهای دیگر هم صادر کنیم. وزیر ورزش و جوانان با اشاره به نیاز ورزش ایران به جذب چند مربی خارجی افزود: ما در بوکس و پرتاب‌ها به دنبال جذب مربی از روسیه هستیم. از طرفی پیگیر تعاملات فی‌مابین فدراسیون‌ها و کارهای تخصصی بین فدراسیون‌های ورزشی هستیم.
ضرغامی: ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی  از طراحی و ارائه بسته‌های تشویقی و حمایتی برای سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری خبرداد و گفت: سرمایه‌گذارانی که مایل به سرمایه‌گذاری در موقعیت‌های خوب کشور هستند، می‌توانند پروژه‌هایی را بدون طی کردن بوروکراسی‌های اداری انتخاب کنند. عزت‌الله ضرغامی با اشاره به اینکه برای موقعیت‌های خوب گردشگری در سراسر کشور، چه به صورت بی‌نام و چه به صورت شناسایی شده، بسته‌هایی آماده شده است، افزود: سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در این حوزه‌ها در استان‌های کشور سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند با مطالعه، پروژه‌هایی را انتخاب کنند. وی با بیان اینکه در این فرایند دیگر به بوروکراسی اداری نیازی نیست و مجوزهای لازم بدون نام از قبل در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران می‌توانند با کمک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  سایر موارد قانونی را پیگیری و سرمایه‌گذاری کنند. وی با اشاره به محدودیت منابع کشور، این امر را زمینه‌ساز اختصاص کم بودجه در حوزه میراث فرهنگی اعلام و بیان کرد: با صحبت انجام شده با رئیس‌جمهور قرار شد با پیگیری سازمان برنامه و بودجه و مجلس این رقم اصلاح شود.
مرتضوی: جزئیات کالابرگ الکترونیکی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حذف یارانه نقدی و تبدیل آن به کالابرگ را منوط به استقبال مردم دانست و گفت: اگر استقبال خوب باشد، طرح استفاده از کارت یارانه به‌عنوان جایگزین یارانه نقدی اجرا می‌شود. سید صولت مرتضوی با بیان اینکه طرح کالابرگ الکترونیکی اکنون در هزار فروشگاه در استان هرمزگان به صورت آزمایشی در حال اجراست، ادامه داد: تعداد فراوانی فروشگاه و خواربارفروشی در هر استان برای اجرای این طرح تعریف شده و ما در حال ارزیابی استقبال مردم از این طرح در کل کشور هستیم. وی با یادآوری اینکه پس از موفقیت در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان، اجرای آن به پنج استان دیگر تسری می‌یابد، ابراز امیدواری کرد که بتوان تا پایان امسال این طرح را در کل کشور اجرایی کرد.
مرتضوی درباره اینکه آیا کارت یارانه تا سال آینده جایگزین یارانه نقدی می‌شود، گفت: این موضوع به میزان استقبال مردم بستگی دارد و کاملاً اختیاری است. اگر استقبال خوب باشد این طرح جایگزین یارانه نقدی خواهد شد. وزیر تعاون با بیان اینکه سرپرستان خانوار با کد دستوری
# 28*788* می‌توانند میزان اعتبار خود را مشاهد کنند و به هر مقداری که ضرورت دانستند خرید کنند، اضافه کرد: در طرح کالابرگ الکترونیک خرید موادغذایی را که حدود ۱۰ قلم کالا و مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند در سبد کالا قیمت‌گذاری کردیم که پایه قیمت‌گذاری آن شهریور ۱۴۰۰ بود. وی توضیح هم داد: کالابرگ اقلام مهمی چون برنج و مرغ، لبنیات، ماکارونی و روغن را شامل می‌شود. انتخاب یک کالا در این مرحله کاملاً اختیاری است و یک نفر می‌تواند اگر ضرورت داشت برنج خرید کند و کل مبلغ اعتباریش را در این مرحله مقدماتی یک قلم کالا بخرد.
مرتضوی در ادامه با بیان اینکه در بودجه سال آینده منابع خوبی برای تقویت صندوق‌های بازنشستگی دیده شده است، گفت: با دستور رئیس‌جمهور، بودجه صندوق بازنشستگی به 16 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و حقوق بازنشستگان نیز با توجه ویژه دولت و سازمان برنامه وبودجه افزایش خوبی خواهد داشت تا سال آینده برای این قشر سال آسانتری باشد. وی با اشاره به افزایش 80 درصدی خدمات به بازنشستگان در حوزه بیمه تکمیلی اضافه کرد: کسانی که بیمه تکمیلی دارند اگر به سایر درمانگاه‎ها و بیمارستان‌ها هم مراجعه کنند هزینه‌ای نخواهند داد.
بهادری جهرمی: برپایی محکمه صالحه برای غارت‌های رژیم پهلوی
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فرح دیبا در واکنش به توئیت وی، عنوان کرده که چیزی از اموال ایران دزدی نکرده‌اند و فقط دو چکمه با خودشان برده بودند، گفت: البته من این موضوع را به فال نیک می‌گیرم که بعد از ۴۴ سال برخی‌ها یادشان می‌افتد که باید نسبت به اقداماتشان و برخی از غارتگری‌هایشان پاسخگو باشند.
علی بهادری جهرمی اضافه کرد: ما از اینکه محکمه صالحی به این موضوع رسیدگی کند استقبال می‌کنیم تا روشن شود که چه میزان اموال ایرانیان، به صورت نقدی یا به صورت حساب‌های بانکی، یا به عنوان جواهرات یا به صورت املاک یا سایر اموالی که متعلق به ملت بزرگ ایران است از سوی دیکتاتور فراری و خانواده‌هایشان به غارت رفته است. وی ادامه داد: محاکم صالحه باید به مسأله اموال به غارت رفته ملت ایران رسیدگی کنند تا مشخص شود که این اموال و املاک در کجا هزینه می‌شود، آیا هزینه تجمعات غیرقانونی، هزینه تجمعات مختلف اعتراضی، هزینه آشوب‌آفرینی یا هزینه فضاسازی یا تروریسم رسانه‌ای یا غیررسانه‌ای می‌شود؟ سخنگوی دولت گفت: بعضی چیزها برای مردم جوک است و وقتی مردم می‌بینند خنده‌شان می‌گیرد که آنان پوتین یا چیزهایی از قبیل با خودشان برده‌اند. البته خاطرات اطرافیان و بعضی اعترافات خودشان و خاطرات مجموعه تشریفاتی کاخ‌ها و بسته‌بندی‌های اموالشان صورت می‌گرفته روشن است و مستندات متعدد تاریخی و کتب هم در این زمینه وجود دارد و مستندهای مختلفی هم ساخته شده است. بهادری‌جهرمی بیان کرد: نه فقط در ارزیابی داخلی بلکه بسیاری از کشورهای خارجی در ارزیابی‌هایشان از ارزش ۳۵ میلیارد دلار یا ۵۶ میلیارد دلار از این غارت‌ها به‌عنوان بزرگترین اختلاس‌کننده و غارتگر در نشریاتشان از آن یاد کرده‌اند. خوب است که این موضوع بهانه‌ای شود که برخی‌ها برای اینکه یکبار هم که شده به خودشان بیایند و پاسخگوی این غارت‌های گسترده‌ای که به مردم داشته‌اند بشوند و محکمه صالحی به این موضوعات رسیدگی کند.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود از تصویب آیین‌نامه‌ای با هدف حمایت از کالای ایرانی در جلسه هیأت وزیران خبر داد که با اجرایی شدن آن، دریافت تسهیلات بانکی و منابع مالی برای مجموعه‌های تولیدی از طریق مؤسسات و صندوق‌های تضمین تسهیل می‌شود. علی بهادری‌جهرمی افزود: بر اساس این آیین‌نامه به مؤسسات یا صندوق‌های تضمین اجازه فعالیت در چهارچوب مشخصی اعطا می‌شود تا این مؤسسات تضمین بتوانند کمک‌کار بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی، بویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط باشند تا در تأمین منابع مالی و سرمایه مورد نیاز این مجموعه‌ها به آنها کمک شود.
جستجو
آرشیو تاریخی