صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هشت - ۲۹ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هشت - ۲۹ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

امروز و فردا اولین کنکور طبق مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود

به وقت کنکور

گروه اجتماعی/ امروز و فردا کنکور سراسری در 5 رشته و زیرگروه آموزشی برگزار می‌شود؛ کنکوری که برگزاری‌اش طبق مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی به دو بار در سال تغییر کرد و حالا پای کنکوری‌ها به حوزه‌های امتحانی در روزهای سرد زمستانی هم کشیده شد. این روزها خبرها حول و حوش امنیت برگزاری کنکور و جلوگیری از تقلب زیاد به گوش می‌رسد. یکی از راهکارها که حواشی هم به همراه داشت قطعی اینترنت در محل‌های برگزاری کنکور و به‌شکل منطقه ای است که وزیر ارتباطات روز گذشته در این‌باره گفت: فردا از ساعت ۰۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ اینترنت فقط در محدوده حوزه‌های امتحانی کنکور و با اطلاع قبلی قطع خواهد شد. ما همچنان با قطع سراسری اینترنت در زمان کنکور مخالف هستیم و اینترنت ثابت فردا به هیچ عنوان قطع نخواهد شد.
یکی‌دیگر از موارد مورد توجه جدی برگزاری کنکور پیش رو، تأمین گرمایش حوزه‌های امتحانی با توجه بشدت گرفتن سرمای هوا طی هفته‌های اخیر در برخی نقاط کشور است که عبدالرسول پورعباس خبر داد که «تمهیدات لازم برای تأمین گرمایش حوزه‌های امتحانی پیش‌بینی شده و حوزه‌های آزمون با همکاری وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان اورژانس کشور، وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌ها برای برگزاری آزمون آمادگی کامل دارند.»
قرار است طی امروز و فردا کنکور در ۴۱۷ شهرستان و در ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی برگزار شود، حتی در حواشی کنکور سازمان بهزیستی  وارد میدان شده و اعلام کرده است که «اگر داوطلبان کنکور یا والدین آنها فکر می‌کنند اضطراب آنان به‌حدی است که با اقدامات آرامسازی، به آرامش نمی‌رسند، می‌توانند با خط صدای مشاور بهزیستی با شماره ۱۴۸۰ تماس بگیرند.» چرا که یکی دیگر از موارد جدی در برگزاری کنکور همواره اضطراب دانش‌آموزان است که قرار است با برگزاری کنکور طی دو بار در سال همین اضطراب هدف قرار داده شود و کاهش پیدا کند.
مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تیر ماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد، با چهار تغییر مهم «حذف دروس عمومی»، «تأثیر قطعی سوابق تحصیلی»، «حذف زیرگروه‌ها» و «برگزاری دو بار در سال» این روزها متفاوت‌ترین کنکور را رقم می‌زند که در یک مورد با بقیه کنکورها خصوصاً در سال‌های اخیر تفاوتی ندارد و آن هم راه انداختن کار و کاسبی توسط کلاهبرداران با ادعای فروش سؤالات و رساندن تقلب در فضاهای مجازی است. در همین زمینه هم محمدحسین حاجیلو رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری گفت: تعدادی از افراد و گروه‌هایی که ادعای کذبی در خصوص فروش سؤالات کنکور داشته و از این طریق اقدام به کلاهبرداری از داوطلبان کرده بودند، شناسایی شدند و در این خصوص لازم است داوطلبان هوشیار باشند که به ادعاهایی که درباره فروش سؤالات کنکور مطرح می‌شود، توجه نکنند.
وی با اشاره به اقدامات پلیس سایبری کشور، گفت: بر اساس اعلام پلیس سایبری کشور ۸۰ تیم تخصصی در «طرح رصد و برخورد با تارنماها، فروش سؤالات کنکور، تخلف در آزمون و فروش تجهیزات تقلب در کشور» فعال بوده‌اند که در این خصوص بیش از ۳۸۵ تارنمای مجرمانه مورد شناسایی قرار گرفته و از این تعداد ۵۴ نفر از متهمان که مدیریت ۱۱۶ صفحه و کانال را بر عهده داشتند شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند و سایر گروه‌ها نیز تحت رصد پلیس و عوامل امنیتی قرار دارند.
قائم‌مقام سازمان سنجش آموزش کشور تأکید کرد: داوطلبان عزیز سرنوشت خود را به گروه‌های کلاهبردار و شیاد گره نزنند و قبل از روز آزمون از گروه‌ها و کانال‌های مدعی تقلب خارج شده و با رعایت کامل قوانین و مقررات در آزمون شرکت کنند. استفاده از ابزار ممنوعه فروخته شده در این گروه‌های کلاهبردار عواقب سخت و جبران‌ناپذیری برای این داوطلبان به دنبال خواهد داشت.
رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با بیان اینکه در ساعات اخیر فعالیت برخی افراد و گروه‌های کلاهبردار شدت یافته است، گفت: برخی از این افراد با جعل و شبیه‌سازی ناشیانه صفحه نخست دفترچه سؤالات مدعی در اختیار داشتن سؤالات آزمون شده‌اند.
جستجو
آرشیو تاریخی