روند مثبت توافق تمدید آتش‌بس یمن

منابع آگاه اعلام کردند توافق تمدید آتش‌بس در یمن با پذیرش خواسته‌های انصارالله از سوی ریاض به مرحله اجرا نزدیک شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، منابع مطلع منطقه‌ای خبر داده‌اند اخیراً یک هیأت عربستانی به ریاست محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن به صنعا سفر کرده و با انصارالله درباره آتش‌بس مذاکره‌ای داشته است.
گفته می‌شود ریاض خواسته‌های انصارالله برای تمدید آتش‌بس بویژه درباره پرونده‌های انسانی از جمله پرداخت حقوق کارمندان دولت، مبادله اسرا و... را پذیرفته و در نتیجه دو طرف توافق کرده‌اند. قرار است پول‌هایی که باید برای پرداخت حقوق کارمندان هزینه می شود از طریق یک هواپیما ماهانه به صنعا ارسال شود و مقصدهای پرواز فرودگاه صنعا شامل مصر، اردن، قطر، هند و مالزی باشد. همچنین تمامی محدودیت‌های واردات به بندر الحدیده نیز برداشته خواهد شد.
صنعا پس از این توافق تأکید کرد که شرط اساسی صلح در یمن، صلح همه جانبه برای کل کشور و همه مردم است نه یک گروه، حزب یا فرقه و منطقه. عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله نیز اعلام کرد: «هر گونه تلاش برای شکستن ممنوعیت صادرات نفت از جنوب و شرق کشور با گسترش حملات پاسخ داده خواهد شد.» گرچه منابع نزدیک به نشست تمدید آتش‌بس، خبر از توافق داده‌اند اما به نوشته فارس یکی از دیپلمات‌های سعودی به آسوشیتدپرس گفت: «شرط پرداخت حقوق کارمندان توسط عربستان مشروط به پذیرش ضمانت‌های امنیتی از سوی حوثی‌ها شامل ایجاد یک منطقه حائل در طول خطوط مرزی یمن و عربستان در مناطق تحت کنترل آنها است.»
جستجو
آرشیو تاریخی