صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

ایران ‌در ایران

گاز تمامی مشترکان وصل شد
پایان بحران قطعی گاز در تربت جام

ایران‌زمین - خانه‌های مردم تربت‌جام و روستاهای اطراف آن در خراسان‌رضوی از عصر جمعه تا صبح سه‌شنبه (دیروز) سرد و یخ‌زده بود. در این سه روز و چهار شب، دمای هوا در خراسان‌رضوی به منفی 25 درجه هم رسید. علمک‌های گاز یخ زدند و به دلیل افت شدید فشار گاز به تدریج گاز در سراسر شهر تربت‌جام و بخش‌هایی از شهرهای نیشابور، خواف، کاشمر، سبزوار و بردسکن در خراسان‌رضوی قطع شد. هزاران مشترک گاز در این مناطق برای گرم کردن خانه‌هایشان باید راه دیگری  جست‌و‌جو می‌کردند. اهالی شهرستان تربت‌جام و روستاهای اطرافش، صبح را با ایستادن در صف گاز و شب را در صف دریافت چراغ نفتی و هیتر برقی سر می‌کردند.
توزیع وسایل گرمایشی جایگزین
پس از سفر روز یکشنبه وزیر نفت به شهرستان تربت‌جام، ۱۷ هزار وسیله گرمایشی -والور نفتی و المنت برقی- به این شهرستان تخصیص یافت اما تا بامداد یکشنبه تنها ۲۰۰۰ وسیله به تربت‌جام رسید.
به دلیل اینکه توزیع وسایل گرمایشی فقط در سه مرکز بود، مردم در دمای زیر صفر درجه ساعات پایانی یکشنبه در صف‌ها مانده بودند تا بتوانند چراغ نفتی یا بخاری برقی دریافت کنند. برخلاف آنچه وزیر نفت بیان کرده بود که این وسایل باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد اما چراغ‌های نفتی در این شهر به قیمت ۳۵۰ هزار تومان و بخاری‌های برقی ۶۰۰ هزار تومان به مردم فروخته شدند؛ موضوعی که دوشنبه صبح باعث واکنش فرمانداری این شهر شد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هزینه دریافت شده از مردم طی ۴۸ ساعت آینده به حساب‌های آنان برگشت خواهد خورد.
چرا گاز به تربت‌جام نرسید؟
حسین جمشیدی، فرماندار شهرستان تربت‌جام به ایسنا، گفت: از نظر زیرساخت شبکه انتقال گاز، تربت‌جام بحرانی‌ترین شهر کشور است. این شهرستان ۲۲۰ هزار نفری تنها با یک خط لوله ۱۰ اینچی تغذیه می‌شود که این لوله حتی توانایی تغذیه شهروندان داخل شهر را هم ندارد. تقویت این خط از ادوار گذشته در دستور کار مسئولان بوده است و ما هم در دولت سیزدهم در سفر رئیس‌جمهور به تربت‌جام این مورد را پیگیری کردیم. وی افزود: خوشبختانه با سفر وزیر نفت عملیات اجرایی خط لوله ۱۶ اینچی از مسیر عسلویه-مشهد با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان آغاز شد که نیاز شهرستان تا ۲۰ سال آینده را برطرف خواهد کرد. او با بیان اینکه بابت تمام سختی‌های روزهای اخیر از مردم پوزش می‌طلبیم و عذرخواهی می‌کنیم، عنوان کرد: ما هیچ دخل و تصرفی در قطع یا وصل گاز در محلات مختلف شهرستان نداریم و گاز سیال است و به لحاظ شبکه انتقالی که دارد ممکن است حتی در شرایط قطعی گاز هم برخی کوچه یا خیابان‌ها گاز داشته باشند. در این روزها تلاش کردیم سوخت جایگزین رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.
گاز تمامی مشترکان تربت‌جام وصل شد
سرانجام بامداد روز سه‌شنبه (دیروز) بحران قطعی گاز در تربت‌جام رفع شد. مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌رضوی گفت: گاز همه ۱۷ هزار مشترک شهرستان تربت‌جام که به دلیل افت فشار دچار قطعی شده بود به حالت عادی و وصل به شبکه، بازگشته است.
حسن افتخاری به ایرنا، گفت: برای انجام هر چه زودتر وصل گاز مشترکان، ۵۰ گروه کاری از شهرهای تربت‌حیدریه، فریمان و خود شهرستان تربت‌جام و دولت‌آباد فعالیت کردند. وی ادامه داد: عملیات وصل گاز مشترکان در تربت‌جام از عصر دوشنبه آغاز شد و تا ساعت یک بامداد دیروز ادامه داشت و با توجه به اینکه وصل مجدد گاز باید خانه به خانه انجام شود و بعد از نیمه‌شب بیشتر مردم خواب بودند، عملیات وصل گاز متوقف و از ساعت ۶ دیروز دوباره آغاز شد و تا ظهر سه‌شنبه به پایان رسید.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌رضوی با تشکر از صبر و بردباری مردم و همراهی دیگر مشترکان در مصرف بهینه گاز اظهار داشت: با توجه به حضور هوای سرد تا نیمه بهمن‌ماه، همچنان نیازمند همراهی مردم برای تأمین پایدار گاز هستیم.
افتخاری گفت: خراسان‌رضوی در زمستان سال‌های ۸۶ و ۹۲ نیز سابقه تجربه مشابه را داشت با این تفاوت که در آن دوران حتی یک کارشناس نیز از مرکز برای بررسی موضوع اعزام نشد. وی افزود: این در حالی است که در چالش فعلی علاوه بر حضور رئیس‌جمهور در ستاد شرکت ملی گاز ایران، عالی‌ترین مقام وزارت نفت نیز در محل شهرستان تربت‌جام حاضر شد و دستورات حمایتی را صادر کرد و حضور میدانی وزیر نفت قوت قلب بسیار خوبی برای کارکنان صنعت گاز در استان شد.
خراسان‌رضوی از روز دوشنبه هفته گذشته تحت‌تأثیر سامانه سرد شمالی قرار گرفته که موجب کاهش چشمگیر دما در خراسان‌رضوی شده است و سرمای هوا همچنان در این استان استقرار دارد.
استانداری خراسان‌رضوی فعالیت تمامی دستگاه‌های اجرایی، اداره‌ها، بانک‌ها و نهادهای عمومی را از روز چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه بدون استفاده از گاز و فقط با استفاده از سوخت جایگزین برای تأمین گرمایش، به صورت حضوری و طبق روال معمول اعلام کرده است. همچنین قرار است فعالیت تمامی مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها از روز شنبه اول بهمن‌ماه به‌ صورت حضوری برقرار باشد.
استانداری خراسان‌رضوی از شهروندان خواسته است برای پایداری شبکه تا پایان برودت شدید هوا با تداوم صرفه‌جویی در مصرف گاز، همراهی کنند.
در روز‌های گذشته همچنین گاز بزرگ‌ترین روستاهای خواف قطع شده بود. کریم قربان‌پور، رئیس اداره گاز ناحیه خواف گفت: قطع جریان گاز تعدادی از مشترکان این روستا، به‌ دلیل یخ‌زدگی علمک‌ها رخ داده بود.


برکناری شهردار مینودشت به دلیل برخورد نامناسب با ارباب رجوع

گنبد کاووس -  رئیس شورای اسلامی شهر مینودشت گفت: علیرضا نریمانی شهردار این شهر به دلایلی از جمله برخورد نامناسب با ارباب رجوع و برخی جابه‌جایی‌های غیرمرتبط پرسنل شهرداری از سمت خود برکنار شد.
به گزارش ایرنا ،محمد کرامتلو افزود: اعضای شورای شهر مینودشت از ۹ ماه پیش بارها ضرورت تغییر در این رویه را به شهردار تذکر داده بودند اما وی توجهی به تذکرات نکرد. وی بیان کرد: سه ماه قبل هم موضوع طرح سؤال از شهردار انجام شد اما به استیضاح وی منجر نشد.
کرامتلو ادامه داد: در نهایت اعضای شورای شهر مینودشت  به سبب استمرار کم توجهی شهردار به تذکرات اعضا، وی را با پنج رأی موافق برکنار کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی