صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شش - ۲۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شش - ۲۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۴

نخست‌وزیر عراق از ابقای نظامیان امریکا در این کشور حمایت کرد

تعمیق شکاف‌ها بین السودانی و چهارچوب هماهنگی

حسین فاطمی/ جدیدترین موضع‌گیری نخست‌وزیر عراق درباره حضور نیروهای امریکایی در این کشور که یک ماه پیش از سفر او به واشنگتن بیان شده است، واکنش‌های بسیاری را در میان طیف سیاستمداران حاضر در بغداد برانگیخت.
السودانی که هفته پیش نیز با به کار بردن عبارت جعلی خلیج عربی به جای خلیج فارس، باعث برانگیخته شدن احساسات و واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی عراق و سایر کشورهایی که از نام صحیح خلیج فارس استفاده می‌کنند، شد، یکشنبه نیز در مصاحبه با روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال از ادامه حضور نیروهای امریکایی در کشورش دفاع و تأکید کرد: «از آنجا که نابودی داعش مدتی طول خواهد کشید، حضور آنان (نیروهای ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی امریکا) همچنان مورد نیاز است.»
 در پی انتشار این مصاحبه، موج واکنش‌ها عراق را فرا گرفت. عائد الهلالی، عضو برجسته چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق به سایت العربی الجدید گفت: «میان مواضع السودانی و برخی گروه‌های چهارچوب هماهنگی درخصوص پرونده حضور نیروهای امریکایی دیدگاه یکسانی وجود ندارد. گروه‌های مذکور خواهان اخراج کامل این نیروها طی دوره فعالیت دولت السودانی هستند، اما نخست‌وزیر و دیگر گروه‌ها موافق بقای نظامیان هستند.»
یکی از رهبران برجسته جنبش «حقوق»، شاخه سیاسی گروه گردان‌های حزب‌الله نیز در گفت‌و‌گو با العربی الجدید، السودانی را متهم کرد که برخلاف تعهداتش در مورد مسأله اشغالگری امریکا در عراق عمل کرده است. او خبر داد: «چهارچوب هماهنگی بزودی نشستی با السودانی برای بررسی اظهارات اخیرش خواهد داشت و گروه‌های مقاومت اسلامی نیز موضع خود را به او اعلام خواهند کرد.» محمد التمیمی، از دیگر اعضای چهارچوب هماهنگی هم گفت: «نیروهای امریکایی باید از عراق خارج شوند و دولت مصوبه پارلمان درباره خروج این نظامیان را اجرایی کند.» هرچند به اعتقاد کارشناسان سیاسی، اظهارنظر السودانی که در سفر او به آلمان و پیش از سفر قریب‌الوقوع او به امریکا بیان شده، در راستای تحولات سیاسی منطقه و در پیش گرفتن راهبردی بر اساس توازن بوده است، اما این اظهارات باعث تعمیق شکاف‌ها بین چهارچوب هماهنگی و السودانی خواهد شد. در همین ارتباط روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشته است: «اختلافات در داخل کابینه عراق در شرایطی در حال نمایان شدن هستند که امریکا با هدف کشاندن نخست‌وزیر عراق به سمت خود، از ابزارهای فشار متعددی استفاده کرد و از جمله با سهمیه‌بندی دلار در بازار این کشور و تنبیه چند بانک عراقی، موجب کاهش ارزش دینار شد. علاوه بر این دولت السودانی در آستانه زیر پا گذاشتن تعهد اول خود یعنی تدوین قانون انتخاباتی جدید در سه ماه اول فعالیت خود است و این می‌تواند ادامه کار این دولت را با مشکل مواجه کند بویژه که هرچند اختلافات السودانی با چهارچوب هماهنگی از چندهفته قبل وجود داشت اما علنی شدن آنها همزمان با سومین سالگرد ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و طرح دوباره درخواست اخراج سربازان امریکایی باقی مانده در عراق باعث شده است، اکثریت احزاب چهارچوب هماهنگی که بابت همگرایی السودانی با عربستان نیز به او انتقاد دارند، به وی درباره زیاده‌روی در عمل به خواسته‌های امریکا هشدار دهند. بنابراین با بازگشت رویکرد ضدامریکایی و سعودی به پارلمان عراق، السودانی در شرایط سختی قرار می‌گیرد.»
جستجو
آرشیو تاریخی