صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شش - ۲۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شش - ۲۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

«ایران» از تداوم روند صعودی شاخص‌های بازار سهام در دی ماه گزارش می‌دهد

بازدهی شاخص بورس از 12 درصد عبور کرد

گروه اقتصادی / روز دوشنبه 26 دی‌ماه 1401 بورس در حالی روند صعودی خود را آغاز کرد که شاخص کل در روز شنبه 24 دی‌ماه 1401 با کاهش 8 هزار و 373 واحدی همراه بود. بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار در روز دوشنبه شاخص کل بیش از 36 هزار و 960 واحد قد کشید تا از بالاترین رکورد خود در سال 1401 عبور کرده و به سطح یک میلیون و 680 هزار و 675 واحد برسد. شاخص کل در این روز نسبت به ابتدای دی‌ماه بازدهی 12.33 درصدی را به ارمغان آورد که بالاترین بازدهی ماهانه در سال 1401 است. بر این اساس نماد‌های «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «میدکو»، «فارس»، «وبملت» و «کگل» به ترتیب بیشترین تأثیر را بر شاخص کل داشته‌اند. همچنین شاخص فرابورس نیز در این روز با 2.06 درصد رشد نهایتاً در عدد 21 هزار و 377 واحد قرار گرفت. به همین ترتیب نماد‌های «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «میدکو»، «فارس»، «وبملت» و «کگل» نیز بیشترین تأثیر را بر شاخص فرابورس از خود به جای گذاشته‌اند.

تزریق بیش از هزار میلیارد تومان به معاملات سهام
طبق گزارش‌ها روز دوشنبه 26 دی ماه 1401 ارزش معاملات خرد برابر با 10 هزار و 284 میلیارد تومان بود که از میانگین هفتگی و ماهانه خود بالاتر بوده است. بر این اساس ارزش معاملات خرد از میانگین 3، 6 و 9 ماهه خود نیز بالاتر است. همچنین در این روز به میزان یک هزار و 11 میلیارد تومان ورود پول حقیقی به معاملات خرد صورت گرفته است، این در حالی است که روز شنبه شاهد 318 میلیارد تومان خروج پول حقیقی از این معاملات بودیم.
از نظر کارشناسان بازار، ورود پول حقیقی به بازار سهام را می‌توان از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد. از آنجایی که حقیقی‌ها عموماً به عنوان سهامداران عجول شناخته می‌شوند، ورود این طیف از سرمایه‌گذاران می‌تواند نشان دهد که انتظارات درخصوص بازدهی کوتاه مدت بازار سهام مثبت است و سهامداران حقیقی به انگیزه بهره‌مندی از این بازدهی‌ها در حال تزریق پول به این بازار هستند. از این رو به نظر می‌رسد معامله‌گران، بازار را دارای چشم‌انداز مناسبی یافته‌اند. همچنین در روز دوشنبه، سبزپوشی 385 نماد از 411 نماد معامله شده در بورس باعث شد تا شاخص کل با معیار هم وزن نیز با 15 هزار و 426 واحد افزایش، تا ارتفاع 520 هزار و 332 واحد قد بکشد. در عین حال، بر اساس آمار منتشر شده، در مقابل 266 نمادی که در بالاترین قیمت مجاز روزانه خود در صف خرید قرار داشتند، تنها 13 نماد صف فروش را تجربه کردند.
بر این اساس روند رو به رشد شاخص کل بازار سهام به افزایش نسبت قیمت به درآمد نیز منجر شد. طبق گزارش‌های منتشر شده نسبت قیمت به درآمد در این روز برابر با 9.71 بوده که از مردادماه تاکنون بی سابقه بوده است.
کارشناسان بر این باورند که با توجه به نزدیک شدن به پایان سال مالی اکثر شرکت‌های بزرگ بازار، افزایش نسبتِ قیمت به درآمد نیز به صورت عادی اتفاق می‌افتد. با این وجود انتظار می‌رود با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها و افزایش EPS بازار، نسبت قیمت به درآمد نیز کاهش یابد. لازم به ذکر است هر چند که نسبت قیمت به درآمد کل بازار در محدوده عدد 9.7 قرار گرفته، اما نسبت قیمت به درآمد در بورس همچنان در محدوده عدد 6.7 قرار دارد که ارزندگی این بازار را نشان می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی